Am hipnotizat poporul cu televizorul! Consumul de carte si cinematograf lasa de dorit, Sergiu Nicolaescu e mai ""vedeta"" ca Eminescu, toate astea in vreme ce suntem dispusi sa ""dam un leu pentru Ateneu"". Acestea ar putea fi cateva dintre concl

Am hipnotizat poporul cu televizorul! Consumul de carte si cinematograf lasa de dorit, Sergiu Nicolaescu e mai ""vedeta"" ca Eminescu, toate astea in vreme ce suntem dispusi sa ""dam un leu pentru Ateneu"".

Acestea ar putea fi cateva dintre concluziile de ansamblu relevate de primele studii realizate in domeniul culturii. Infiintat la inceputul lui 2005, Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii, institutie subordonata MCC, a finalizat la sfarsitul anului trecut barometrul de consum cultural 2005.
SUMAR. Specialistii sociologi au ajuns la concluzia de necontestat conform careia, in termeni de consum cultural, televiziunea isi adjudeca cele mai bine conturate preferinte culturale ale romanilor. Lectura se practica in masura in care sunt vizate cartile de specialitate din acest domeniu. In materie de productie cinematografica, desi aceasta a cunoscut un adevarat boom in ultimii ani, romanii nu sunt mari amatori. Rezultatele arata ca muzica populara depaseste manelele la capitolul popularitate in randul respondentilor, iar calculatorul e cel mai vajnic reprezentant al conceptului de cultura privata. Una dintre marile surprize relevate de studiu se refera la disponibilitatea a 60% dintre subiecti de a plati taxe suplimentare pentru restaurarea centrelor culturale de Stat.
PROCENTE. Participarea la slujbe religioase se afla in topul preferintelor de petrecere ""culturala"" a timpului, cu un procent de 32,43% care practica aceasta activitate, in vreme ce procente cuprinse intre 0,58% si 3,06% dintre subiectii intervievati aleg sa mearga de cateva ori pe luna la opera, teatru, muzeu, cinematograf sau spectacole de muzica. In peisajul conturat de rezultatele cercetarii culturale efectuate de CSCDC, 73% din populatie nu merg deloc la cinema, 88% nu merg deloc la opera, iar majoritatea considera bijuteriile cea mai inspirata achizitie de arta.
CULTURA DE-ACASA. Domeniul IT-ului si-a schimbat determinantul. Din serviciu de lux, a devenit o facilitate la-ndemana majoritatii, insa cu puternice diferente intre zona urbana si rurala. Consumul de televiziune, pe de alta parte este echilibrat cand vine vorba de audiente (87% dintre oraseni se uita la tv peste o ora zilnic fata de 82% de sateni). O diferenta procentuala mica intre urban si rural se inregistreaza si in ceea ce priveste consumul de radio. Diferentele majore intervin la nivelul consumului de carte: 20% dintre oraseni citesc zilnic, fata de numai 6% dintre cei din mediul rural.
FILM. Jumatate dintre respondenti intelege prin consumul de film genurile aventura si comedie. Dramele si filmele romantice nu atrag un total de 15% din public, iar thriller-ele si filmele istorice abia daca se apropie de patru procente. Sociologii isi exprima insa rezerve fata de justa acceptiune pe care subiectii o dau genurilor de productii amintite, avand in vedere ca aceleasi rezultate situeaza consumul de film erotic si porno la mult sub un procent!
MONITORIZARE. Adrian Iorgulescu, ministrul Culturii si Cultelor, considera activitatea CSCDC absolut necesara pentru buna oranduire a vietii culturale romanesti. El a afirmat ca rezultatele cercetarilor vor fi utilizate pentru monitorizarea constanta a complexului cultural, in vederea formularii de politici culturale adecvate.

BEST OF


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.