Autoritatile americane au somat marile companii care detin motoare de cauare sa le ofere informatii despre navigarile utilizatorilor. Doar Google s-a opus. Motoarele de cautare detin informatii pretioase despre cei care le acceseaza zilnic. Zeci de milioane de cautari in fiecare zi. Sa stii ce cauta un utilizator din Europa, Asia, America de Nord, la orice ora din zi, astea sunt informatii foarte importante. In plus, nu mai este de mult un secret (poate nici nu a fost) faptul ca aceste companii pastreaza date si despre site-urile pe care le-ati vizitat prin intermediul motorului de cautare, IP-urile, browser-ul folosit etc. Cate companii si institutii au nevoie de aceste informatii? O multime. De stat sau particulare. Iar in Statele Unite, administratia Bush a trimis citatii catre Google, Yahoo, AOL si Microsoft, pentru a obtine informatii in ""lupta impotriva usorului acces al minorilor la continut pornografic"". Despre ce e vorba? Justitia americana vrea informatii de la motoarele de cautare despre cautarile utilizatorilor si despre rezultatele cautarilor. GOOGLE SE OPUNE. Compania Google a anuntat in termeni fermi faptul ca se va opune eforturilor administratiei de la Casa Alba pentru a ""pune mana"" pe acest gen de informatii. Cererea Ministerului american de Justitie prevede o ""supraveghere"" timp de o saptamana, timp in care s-ar prelua informatii de la un milion de adrese de site-uri (la intamplare) si o lista a tuturor cautarilor. Celelalte companii implicate (Microsoft, Yahoo si AOL) au declarat ca acorda tot sprijinul autoritatilor. In acelasi timp, atat oficiali ai Ministerului de Justitie, cat si ai Yahoo au declarat ca nu se pune problema cererii sau furnizarii de informatii despre utilizatori. CONTROVERSE. Discutia de la care a pornit totul este legata de modul in care sunt protejati minorii de continutul pornografic de pe internet. Autoritatile americane sustin ca utilizarea unor filtre nu este suficienta. In 1998, Curtea Suprema Federala a respins legea care cerea furnizorilor de servicii internet sa verifice varsta internautilor in momentul in care se accesa un site cu continut pentru adulti. SECRETE COMERCIALE. Compania Google a considerat ca oferirea datelor solicitate i-ar putea face pe utilizatori sa creada ca motorul de cautare va dezvalui informatiile lor personale, iar concurenta ar putea avea acces la secrete comerciale. TEMERI
""Daca Google pierde, ce va mai impiedica autoritatile sa ceara, in mod constant, tot felul de lucruri, ca este in numele terorismului sau altceva?""
Pam Dixon World Privacy Forum COLABORARE
""Suntem de acord cu cererea autoritatilor privind obtinerea informatiilor care ar duce la protectia copiilor, dar nu vom oferi informatiile privind utilizatorii serviciilor noastre""
Comunicat Microsoft CONTROL