>> Nu exista bucurestean care sa nu-si fi tocat nervii la volan sau ca simplu pieton din cauza agresivitatii sau manierelor taximetristilor din Capitala. Nu sunt prea multi cei care n-au avut de-a face cu taximetre care sa le "ia fata" cu tupeu, s-o
>> Nu exista bucurestean care sa nu-si fi tocat nervii la volan sau ca simplu pieton din cauza agresivitatii sau manierelor taximetristilor din Capitala. Nu sunt prea multi cei care n-au avut de-a face cu taximetre care sa le "ia fata" cu tupeu, s-o ia pe contrasens dand flahsuri si claxonand, sa opreasca brusc sau sa vireze fara sa avertizeze. La fel, multi sunt si cei care au luat tepe uriase urcandu-se in taxi fara sa se uite care e tariful practicat.

O cursa normala de-o suta de mii de lei vechi poate sa sara cu usurinta de un milion daca incapi pe mana smecherilor care merg cu tariful la limita maximului impus de lege, 8 lei pe kilometru, basca 80 de lei ora de stationare. Cu certitudine, nu sunt toti din acelasi aluat. Sa muncesti ca taximetrist in conditiile circulatiei auto din Bucuresti, sa-i faci planul patronului, sa pui deoparte si pentru tine si sa mai multumesti si clientii nu e usor. Dar asta nu inseamna sa-i sfidezi pe ceilalti participanti la trafic.

"Daca-mi pozezi masina, te tai in doua!"
Luni dimineata, la ora 8 fara un sfert, in jur de 50 de taximetristi, cu cheile in contact sau invartindu-le smechereste pe deget, stationau in fata Garii de Nord din Capitala, in locul cunoscut drept "la Coloane", in asteptarea musteriilor. Alaturi, la casele de bilete clasa I si a II-a, alti vreo 20 imbiau trecatorii: "Taxi ieftin doamna, unde va duc?" sau "Domnu' doreste o masina?". La Gara de Nord, la fel ca in centru la Piata Romana, la Inter sau la Universitate majoritatea covarsitoare a taxiurilor o reprezinta cele particulare. Taxiurile de firma, cu tarife acceptabile, de pana in 2 lei pe kilometru sunt mai deoparte. Chiar si asa nu stationeaza prea mult. Ceilalti, cu "scoruri" aberante, de aproape 80.000 de lei vechi pe kilometru, mai mult stau decat conduc. Inteapa unul, maximum doi fraieri care nu se uita atent la pretul tiparit cu litere microscopice pe portiera si incaseaza pe doua curse pana in centru cat un taximetrist de firma in zece ore de munca. Doua studente intreaba timid cat costa un drum de la gara pana la Politehnica. Taximetristul, un negricios cu mustata "pe oala", ca a gaborilor cu palarie, rade in timp ce se scarpina in nas cu unghia de la degetul mic al mainii stangi: "Pai cat dai?". Unghia e vizibil mai mare decat restul manichiurii. "10 lei e bine?", vine generos raspunsul. "Ia troleul, tata!", aproape scuipa sictirit soferul. Pe portiera avea afisat tariful: 7,4 lei/km. La o firma consacrata cursa n-ar fi sarit de 5, hai 6 lei. Alaturi, o huiduma de vreo 120 de kile isi odihneste dosul in portbagajul unui Logan cu numarul de identificare 258, la dispeceratul 9403. La vederea aparatului de fotografiat, sare ca ars si ameninta: "Daca-mi pozezi masina, te tai in doua!". Imediat, langa el mai apar cativa confrati cu priviri belicoase. Noroc ca intrarea la metrou e aproape.

Inventar de contraventii
Oprire si stationare ilegala, agresivitate in conducere, blocarea centrului intersectiei, depasirea coloanei oprite la semafor, circulatie pe contrasens, neutilizarea sau modificarea aparatului de taxat, refuzul de a efectua cursa, practicarea altor tarife decat celor afisate sunt principalele motive pentru care in Capitala s-au dat in 2007 pana in prezent peste 800 de sanctiuni administrative pentru nereguli in activitatea de taximetrie, plus alte 2.500 pentru fapte ce contravin Codului Rutier, in special pentru opriri si stationari neregulamentare. Alti 247 de taximetristi-pirat, fara autorizatie, au fost prinsi si sanctionati cu amenzi de 5.000 de lei. Alte trei evenimente din acest an au fost deschiderea stirilor principalelor televiziuni. E vorba de tulburarea ordinii si linistii publice prin alarmarea si chemarea nejustificata prin statia radio a altor taximetristi la locul producerii unor accidente in care au fost implicati membri ai acestei bresle. Zece soferi de taxi s-au ales cu dosare penale pentru astfel de fapte si pentru blocarea cu intentie a unui drum public. "Modificarea Legii taximetriei (n.r. 38/2003), in sensul ca s-a stabilit ca trebuie sa fie patru taxiuri la mia de locuitori, a creat tensiuni atat in randul taximetristilor, cat si al firmelor de profil. In prezent sunt in Bucuresti 9.500 de taxiuri din care 3.200 sunt autorizatii independente. Numarul lor ar putea scadea cu o mie si poate si din aceasta cauza isi regasesc efectul in manifestarile neplacute de pe strada. Agresivitatea in trafic e pe o panta ascendenta, de vina fiind si traficul supraaglomerat, lucrarile de reabilitare a drumurilor si, de ce nu, presiunea patronilor care le cer realizarea planului in aceste conditii vitrege de trafic", spune comisarul-sef Calin Lupsa, seful biroului Control Trafic Auto din Brigada de Politie Rutiera Bucuresti (BPR).
Casca ochii sau casti punga!
Principalele reclamatii primite la BPR sau la dispecerate sunt cele referitoare la calitatea serviciilor si a preturilor exagerate. Un caz concret, notoriu atat politistilor, cat si taximetristilor cu vechime, e al familiei Ristea. Trei insi cu autorizatii de independenti, tatal impreuna cu cei doi fii, lucrau, pana sa-i prinda Politia in off-side, in zona centrala pe la Intercontinental, Unirea, Gara de Nord si Aeroportul Baneasa. Evident, tariful era maximal: 7,9 lei/km. Cei trei s-au ales cu autorizatiile suspendate si cu dosar penal pentru sechestrare de persoana. Procedeul era simplu. Agatau clientul si il duceau la destinatie, unde respectivul se trezea ca are de platit o suma imensa. Cum valizele erau in portbagaj, nu avea cum sa scape si trebuia sa plateasca. S-a intamplat insa ca unul sa nu aiba suficienti bani si atunci l-au incuiat in masina. Norocul a fost ca politia se afla in zona si i-a lasat fara obiectul muncii. Spre surprinderea lucratorilor de la BPR, au fost reperati in scurt timp operand in fata Aeroportului Baneasa in baza unor autorizatii emise de primariile unor localitati limitrofe.
De altfel, in Bucuresti mai opereaza ilegal alti 1.500-2.000 de taxiuri din Ilfov. Un alt caz de fraudare e acela in care se utilizeaza "maimuta". Adica o banala telecomanda care modifica distanta parcursa in timpul cursei. Faci o cursa de 2 kilometri la pretul uneia de 20. Trei astfel de smenari au fost depistati in 2007 si au dosar penal pentru utilizare de aparat de taxat masluit. Alte infractiuni de care au fost acuzati anumiti taximetristi sunt implicarea in furturi calificate, tainuirea de bunuri si proxenetism. O ultima gaselnita, la limita legii, a taximetristilor-pirat e acea a sistemului rent-a-car. Astfel, se inchiriaza o masina, dar cu tot cu sofer, la pret de taxi normal, in conditiile in care acesta n-are autorizatie sau atestat profesional.
Taximetristii dau vina pe trafic, parcari si politie
Cristian Cazacu de la firma Meridian are 30 de ani si e taximetrist de sapte. "Nu cred ca suntem mai agresivi decat altii. Nici mai hoti. Dar, sincer, jumatate din taximetristi n-ar merita sa fie in meserie. Asta pentru ca nu sunt suficiente controale din partea primariei si a Autoritatii Rutiere Romane. Plus ca ne omoara cu planu' si nici nu sunt parcari suficiente", se plange omul. Nicolae Trusca directorul general de la Cobalcescu, e si mai drastic: "Eu zic ca 80% n-ar trebui sa fie. Noi facem chiar si cursuri de buna purtare. E o problema de educatie. Intr-un an am renuntat la 20 de insi pentru refuzul cursei sau violenta in limbaj". "Nici chiar asa, doar vreo 20% sunt pe din afara. Asta e treaba, e deficit pe piata fortei de munca. Unii au plecat afara, iar altii s-au apucat de altceva. Sunt societati il care angajeaza pe primul care-i bate la poarta. Eu la mine am saptamanal una-doua reclamatii in special pentru refuzul cursei. Cat depre agresivitate, e o problema falsa. E mai mare la ceilalti participanti la trafic", il completeaza Ilie Anghel, patronul de la Cristaxi si presedinte al Camerei Taximetristilor (CT). Cei doi, impreuna cu Vasile stefanescu seful de la Rodell, Remus Nedelcu, de la Tess Taxi, si Teodor Anghel, presedintele executiv al CT, sunt de acord ca exista o agresivitate a oamenilor din subordinea lor si, din punctul lor de vedere, exista patru cauze majore ale acestor manifestari: traficul infernal, lipsa locurilor de asteptare (300 la 9.200 de taximetre), faptul ca nu li s-a aprobat sa circule pe liniile rezervate de BUS pentru fluidizarea traficului si chiar politistii de la circulatie care, sustin ei, ii vaneaza pe taximetristi. Cel mai vehement e stefanescu: "Udriste, directorul de la Transporturi din PMB, ne-a chemat la misto acum doi ani sa stabilim locuri de asteptare. Nu s-a intamplat nimic!". In replica, Gheorghe Udriste spune: "S-au facut si se vor mai face locuri de asteptare, dar nu putem avea atatea locuri cate taximetre sunt. In ceea ce priveste circulatia pe liniile rezervate de BUS, hotararea e aprobata de mai multa vreme si faptul ca nu se aplica cred ca este din cauza unei lacune de comunicare cu politia". z

De la cravata si costum la slapi si maieu
Inainte de '89, soferii de taxi reprezentau elita fostei ITB. Ca sa ajungi acolo trebuia sa ai experienta pe mai toate tipurile de masini.
La volan stateai numai la costum si cravata. Erai obligat sa dea restul pana la ultimul ban si deschideau usa la oprire.
Acum, cum da putin caldura, ai sanse maricele sa te urci langa un ins transpirat, in sort, maiou si slapi. Aerul conditionat adesea e "defect" ca, deh, consuma benzina si daca dai 10 lei la o cursa de noua si ai tupeul sa ceri restul ai noroc daca te injura numai in gand.
Luni la pranz, taximetristii au blocat pentru 45 de minute centrul Capitalei ca sa-si revendice drepturile.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.