Rolul intr-o productie sfisietoare, nominalizarile anterioare si palma batuta cu cineasti de marca netezesc drumul spre rivnitele statuete.

Rolul jucat de Keira Knightley in „Atonement"
are suficient dramatism pentru a-i da actritei
sperante de Oscar Cu doar citeva ore inainte de anuntarea nominalizarilor pentru cea de-a 80-a editie a Premiilor Academiei Americane de Film, cei cu sanse sa paseasca pe covorul rosu fierb din cauza suspansului. Insa actorii, cel putin, ar trebui sa aiba mai putine dileme, soarta lor fiind aproape sigur pecetluita. Cel putin acestea sint concluziile unui studiu pe cele 1.394 de nominalizari petrecute din 1927 si pina in 2005 si facut public de un tandem de sociologi de la Univertsitatile Harvard si California, Los Angeles. Realizatorii cercetarii au ajuns la concluzia ca actorii cu rol intr-o pelicula dramatica au de noua ori mai multe sanse la nominalizare decit cei care opteaza pentru o comedie. „In industria de entertainment a existat mereu senzatia ca in procesul de nominalizare sint preferate dramele, insa nu cred ca cineva este constient de magnitudinea acestui efect", spune Gabriel Rossman, unul dintre cei aflati in spatele cercetarii. Si actritele au mai multe motive sa se simta in carti: probabilitatea ca femeile sa obtina o nominalizare este de doua ori mai mare decit in cazul barbatilor. Pentru realizarea studiului, cei doi universitari au examinat mii de fise puse la dispozitie de Internet Movie Database, in total 171.539 de roluri, interpretate de 39.000 de actori in 19.351 de filme.

Nicole Esparza, coautor al cercetarii si cercetator in cadrul departamentului de Cercetare pentru Politici de Sanatate de la Harvard, a subliniat faptul ca o „reprezentare deficitara" in filme a sexului frumos s-a dovedit un avantaj in momentul nominalizarilor. „Cum sint mai putine femei decit barbati pe platourile de filmare si cum atit unii, cit si ceilalti, sint eligibili pentru acelasi numar de premii, primele se pot considera mai norocoase. E pura aritmetica la mijloc, insa, din cite stiu eu, nimeni nu si-a pus vreodata aceasta problema", argumenteaza Esparza.

Intr-o masura la fel importanta ajuta sa fi fost luat sub aripa inainte de nominalizari de catre un distribuitor important de film, sa fi ocupat o pozitie rezonabila pe lista creditelor din filmele anterioare care s-au perindat pe la Oscar, sa ai alaturi filme cit mai putine care intra in competitie pentru cistigarea atentiei, precum si colaborari cit mai de succes.

Cei doi cercetatori au luat la puricat filmele eligibile la Oscar din toti acesti ani, au notat numele distribuitorilor si al studiourilor pentru fiecare in parte, tonul si subiectul filmului, marimea distributiei, sexul protagonistilor, contactele acestora cu industria, precum si nominalizarile anterioare, atit ale actorilor, cit si ale regizorilor si scenaristilor. Pentru colaborari cu acestia din urma, cercetatorii au detectat un efect, botezat „Robert Forster", dupa numele unui actor prolific, dar lipsit de lauri. Acesta nu a primit nici o nominalizare la Oscar pina sa apara in filmul „Jackie Brown" (1997), semnat si garantat de staruri perindate prin fata Academiei precum Quentin Tarantino, Robert De Niro si Samuel L. Jackson. Ingredientele care ofera biletul spre Oscar sint mult mai complexe decit se credea, concluzioneaza cei din spatele cercetarii: „Sansele unui actor sint in mare parte cunoscute inainte sa se fi stabilit distribuitorul filmului, inainte sa se fi achizitionat scenariul si chiar inainte ca regizorul sa inceapa filmarile. E surprinzator cite variabile, altele decit talentul unui actor, se pun in miscare pentru a stabili cine primeste nominalizarea".