Expozitia colectiva de la Galeria Curators Without Borders din Berlin pune invizibilul pe simeze si arata cu degetul spre nevazut.

Ultimele ramasite ale dosarelor distruse desecuritatea germana Pe strada Brunnenstrasse 5, din cartierul Mitte, Berlin, se afla Galeria Curators Without Borders. Strada are nu mai putin de 24 de galerii, magazine de designeri si spatii-proiect. Curators Without Borders prezinta acum unul dintre cele mai cuprinzatoare show-uri pe tema puterii lucrurilor si a strategiilor invizibile, in contrast cu arta, care de obicei urla, cauta atentie cu orice pret si iti sare in ochi. Paisprezece artisti, dintre care Peter Sandbichler, Steven Robert Barich, Agnieszka Kurant, Felix Gonzales-Torres, in colaborare cu Christopher Wool si Rodney Latourelle, au incercat sa afle ce se intimpla cu arta cind devine invizibila, cind textele dispar, cind identitatea autorului lipseste. Unul dintre artisti este de origine romana si traieste la Berlin. Daniel Knorr si-a eliminat numele singur de pe toate invitatiile expozitiei „Invisible/ Invincible". Toate materialele publicate despre aceasta expozitie nu pot mentiona numele lui si trebuie sa taie sau sa lase un spatiu gol in dreptul lui. Un simplu decupaj in materialele promotionale declanseaza curiozitatea privitorului, consternarea si frustrarea. Numele autorului, prin vointa lui, este stocat in alta parte, intr-o punga la intrare, si nu se mai reproduce automat prin publicatii si reclame.

Obiectele expuse de el in galerie provin de la Muzeul Stasi din Leipzig. Bolovanii vag colorati si punctati de litere din loc in loc sint tot ce a mai ramas de pe urma dosarelor distruse de securitatea germana in 1989.

Tehnica decupajului e des folosita in expozitie. Geamul galeriei nu te lasa sa vezi din strada decit un gol in forma de OZN. Golul si forma farfuriei zburatoare nu pot fi vazute decit noaptea, la intervale greu de anticipat. Obiectul zburator neidentificat dispare si reapare mecanic, dar niciodata nu stii unde si cum.

Agnieszka Kurant din Polonia a facut un ziar care reactioneaza la temperatura din jur. In functie de temperatura, tiparitura dispare si se sustrage cititului. Ultimele pagini ale ziarului au devenit albe, numai primele pagini mai pot fi citite. Dar in timp s-ar putea sa dispara si ele sau, dimpotriva, sa reapara cele invizibile. Toate stirile si noutatile care dispar atit de repede pot reveni oricind in centrul atentiei. Triunghiul Bermudelor este si el subiectul unei lucrari, spatiul care suge si inghite tot ce trece prin apropiere devenind si el o absenta semnificativa. Locul geografic in care dispar avioane, vapoare si oameni a cazut undeva in josul hartii. Micul triunghi este ca un capac care, odata ridicat, lasa tot misterul afara.

Cine e Knorr? Daniel Knorr s-a nascut la Bucuresti, in 1968, si traieste la Berlin. A studiat la Akademie der Bildenden Künste, München (1989-1995), si la Vermont College of Norwich University, SUA (1995-1996). Este artistul care a reprezentat Romania la cea de-a 51-a editie a Bienalei de la Venetia. In cadrul proiectului „¡Extranjero ven a votar!/Straine, vino sa votezi!" a instalat in Mexico City un centru de vot mobil pentru straini - rezidenti si turisti. Proiectul a fost prezentat si la Studio Protokoll din Cluj. „Gripa Europeana", „Klaus, Klaus vine si pe jos", „Spatiu Co-optat", toate dezbat conceptul „lucrarii invizibile". Daniel Knorr abordeaza o arta critica prin care semnaleaza absentele, mutenia istoriei si mecanismele excluderii. O arta critica prin care isi propune sa activeze mai ales acolo unde sistemul politic dominant cauta sa fie reprezentat la cel mai inalt nivel posibil.