Socoteala din intrunirile mai-marilor retelelor de televiziune nu s-a potrivit cu cea din birourile scenaristilor. Planurile executivilor vizionari au fost date peste cap mult mai devreme decit ar fi prevazut chiar si analistii chibitari.

Dupa citeva zeci de ani in care au crescut starurile in pepiniere ca pe gainile care fac ouale de aur, sefii din Cetatea Filmului si-au dat seama ca milioanele si faima pot fi obtinute mai ieftin si cu mai putin deranj. Asa ca, la un moment dat, prin 2000 si ceva, au renuntat la numele stralucitoare. Vedetele cereau din ce in ce mai multi bani si privilegii - Seinfeld ajunsese sa primeasca un milion de dolari pe episod -, in timp ce un trend nou se arata timid la orizont. Hotarirea de a pune actori necunoscuti in toate show-urile si de a se relaxa, mizind pe povestea bine scrisa, a constituit una dintre cele mai mari schimbari in filosofia retelelor de televiziune. Dar pe cit parea de ieftina, pe atit s-a dovedit de costisitoare.

„Sa iei un nume mare, zilele astea, pare neproductiv. In primul rind, masina celebritatii striveste orice fata noua. Apoi, necunoscutii joaca pe mai putin. Si, cum ne-au aratat anul trecut «Heroes», iar inaintea lor «Naufragiatii» si «Anatomia lui Grey», daca ideea e buna, iar executia inteligenta, necunoscutii nu ramin necunoscuti pentru mult timp. Oricum ar sta lucrurile, starurile au devenit din ce in ce mai usor de produs si, drept consecinta, mult mai usor de inlocuit", observa rezultatele acelei decizii Barry Garron, intr-un articol despre trendurile tv ale toamnei publicat de „Hollywood Reporter" in mai anul acesta.

Analistul arata chiar ca studiourile au renuntat cu totul la americani si i-au schimbat cu australieni si britanici. „Am putea sa il numim sezonul starurilor non-americane, daca luam in calcul numarul serialelor cu protagonisti britanici si australieni, care simuleaza fara efort accentul american", scria acesta.

Si cum trebuiau sa aseze ceva in locul idolilor cu care si-au crescut telespectatorii, strategii hollywoodieni au cladit statuie povestii. Doar dupa primele sezoane ale noului tip de seriale, cronicarii tv din toata lumea remarcau ca noile hituri isi trag hipnoza de seductie din scenariile ramificate, dozate excelent cu suspans si replici inteligente.

„Stabil si vibrant", isi anunta Fox portofoliul pentru toamna aceasta, in timp ce CBS isi autodefinea grila „indrazneata si diferita", iar ABC se lauda cu „personaje memorabile", potrivit articolului din „Hollywood Reporter". „Nimeni nu il numeste Sezonul Ieftin, desi sint destule argumente pentru a-l numi si asa", propunea Garron, fara sa prevada insa ca toamna anului acesta va deveni una dintre cele mai scumpe pentru mai-marii tv-ului din SUA din ultimii 20 de ani.

Pe 5 noiembrie, greva scenaristilor i-a luat pe nepregatite. Writers Guild of America, organizatia care lupta cu patronatele, reprezinta 12.000 de scriitori, responsabili cu tot ce inseamna tv: de la drame si sitcomuri la monologurile prezentatorilor de talk-show sau introducerile la ceremoniile de premiere.

Privilegiile cerute de ei - parte din vinzarile online si pe DVD ale show-urilor pe care le concep - repeta istoria starurilor alungate. Desi nemultumirile se tot faceau auzite, de citiva ani chiar, rascoala scriitorilor a constituit o surpriza mare si neplacuta pentru companiile de televiziune, la fel ca si fenomenul in care s-a extins si taria cu care sindicatele le cer drepturile. Jurnalistii americani au comparat-o cu cea din 1988, cind daunele s-au ridicat la 500 de milioane de dolari. Candidatii la presedintie au folosit-o in dezbaterile lor, folosind-o ca argument in atragerea voturilor. Starurile au marsaluit si ele, varsindu-si ofurile pe Hollywood.

Productia serialelor in care televiziunile isi pusesera toate sperantele este oprita momentan si exista posibilitatea ca noile sezoane sa se termine abrupt. Potrivit Associated Press, sindicatele spera sa incheie insa negocierile saptamina asta. Chiar daca cele doua tabere se vor impaca financiar, responsabilii cu viziunea din marile corporatii nu stau degeaba, ci gindesc un plan B, cu siguranta. O directie ar putea fi realityshow-urile sau emisiunile de genul „American Idol". Chiar daca si aceste programe au scenaristi care sa le stilizeze, miza lor sta in intimitatea oamenilor obisnuiti, pentru care cele 15 minute de faima sint cea mai buna plata. La capitolul realitati, Hollywoodul nu va duce lipsa de materie prima pentru ceva vreme.

Sfaturi pentru staruri Filmele nu mai aduc profit, arata un studiu recent, realizat de Global Media Intelligence si Merrill Lynch si citat de NewsIn. Cauza: intelegerile marilor studiouri cu actorii, regizorii sau producatorii, care primesc procente din incasarilor filmelor, nu din profit. Prin astfel de contracte, un studio pierde pina la 25% din incasarile unui lungmetraj. Filmele lansate anul trecut vor provoca studiourilor daune de 1,9 miliarde de dolari, dupa ce vor aduna incasarile din cinematografe, vinzari de DVD-uri, cablu tv si alte surse, arata cercetarea. Potrivit unui alt studiu, realizat de Writers Guild of America West, un star de cinema, al carui film aduce incasari de 600 de milioane de dolari pentru un studio de film, ar putea ajunge la un salariu de 20 de milioane de dolari, la care se adauga procente din incasari de inca 50 de milioane. La fel, un regizor de prima mina si un producator pot ajunge sa cistige zeci de milioane de dolari in plus.

Aflati cine sunt cei care scriu pentru tv pe www.cotidianul.ro/select