Un studiu realizat de Century 21 Romania arata ca in anul 2006 totalul veniturilor agentiilor imobiliare s-a ridicat la suma de 93,5 milioane euro, inregistrand o crestere de aproximativ 120% fata de anul 2005, cand totalul de piata era de 42,6 milioane euro. Conform studiului, in 2006, pe primul loc in topul agentiilor imobiliare se situeaza Colliers International, cu o cota de piata de 12,7%, urmatoarea pozitie fiind ocupata de Eurisko Consulting, cu o cota de 6,2%, iar pe locul al treilea se afla Euroweststrust, cu o cota de 4,6%. Pozitia a 4-a, in top, este ocupata de DTZ Echinox Consulting (2,3%), urmata de MT & Property Management (2,0%), Euro Capital Management (1,9%), Euroest Group (1,6%), Imobiliar Group Emix (1,4%), Regatta Group (1,4%) si CB Richard Ellis (1,3%). In anul 2005, topul arata o situatie diferita, primul loc fiind ocupat tot de Colliers, care detinea 12,3% din piata. Eurisko se afla tot pe locul doi, cu o cota de piata de 6,3%, iar pe locurile 2 si 3 se situau Euroest (3,8%) si Regatta (3%), in timp ce CB Richard Ellis detinea locul 5 (2,7%).
Datele cu privire la activitatea agentiilor imobiliare din Bucuresti, oferite de Century 21 Romania, arata un decalaj intre ritmul de crestere al companiilor mari si evolutia agentiilor mici si medii. Astfel, companiile mari au inregistrat o crestere de peste 10 ori, comparativ cu nivelul din 2001, in timp ce agentiile mici si medii au raportat o crestere de doar patru ori. "Agentiile mari se dezvolta intr-un ritm mai rapid si castiga din cota de piata a agentiilor mici. Acest lucru se intampla in orice piata care trece printr-un proces de maturizare, iar in cativa ani unele dintre agentiile mici vor disparea, altele se vor afilia marilor jucatori. La acest lucru va contribui si alinierea Romaniei la standardele europene, ceea ce va conduce la licentierea agentiilor", a declarat Gabriel Alexandru, vicepresedinte Century 21 Romania.Agentiile imobiliare au un grad de indatorare de 88%Analiza datelor studiului a ilustrat ca, din punct de vedere financiar, profilul companiilor de real-estate din Bucuresti este caracterizat de o rata scazuta a productivitatii, doar 850 euro/luna, si de un grad mare de indatorare, respectiv 88%. De asemenea, a rezultat ca rata profitului este de 8%, iar rata de recuperare a investitiilor de 61%.
In ceea ce priveste tendintele pietei imobiliare, studiul releva ca peste 50% din agentiile imobiliare se vor concentra pe proiecte imobiliare. Cele mai multe agentii, 46%, vor investi in cumpararea de terenuri, deoarece, spune Alexandru, "tranzactiile cu terenuri sunt cele mai profitabile", 17,1% vor investi in proiecte rezidentiale, 9,8% in proiecte industriale, 7,3% in proiecte comerciale. In alte tipuri de proiecte vor investi 19,5%, iar in proiecte rezidentiale existente doar 4,9%.
Asteptarile pentru anul 2007 ale companiilor imobiliare sunt, in procent de peste 50%, dublarea sau triparea cifrei de afaceri, iar targetul pentru urmatorii 5 ani este o pozitie de top, in clasamentul celor mai importante agentii. Astfel, 17% dintre companiile participante la studiu vizeaza un loc in primele 3 companii imobiliare, 22% tintesc intrarea in top 10, iar 15% un loc in primele 50 agentii din Romania. Acest target evidentiaza competitia dintre companiile imobiliare, determinata de evolutia pietei de real-estate. Studiul arata ca in 1991 au fost infiintate 19 agentii, pentru ca in 2001 numarul agentiilor nou-infiintate sa ajunga la 81, iar in 2007 la 875. Pentru 2008, este estimat un numar de 1.000 de noi companii de real-estate.Agentiile medii realizeaza un profit lunar de 4.750 euroDin analiza realizata de Century Romania a rezultat ca agentiile medii au 6 angajati, dintre care 4 agenti imobiliari, si o cifra de afaceri de 58.000 euro, realizand un profit lunar de 4.750 euro. In timp ce managerii s-au aratat in proportie de 63% multumiti de activitatea reprezentantilor lor, studiul a constatat ca 32% din agentii imobiliari isi schimba locul de munca in cursul unui an, ceea ce denota o dificultate a companiilor in pastrarea angajatilor. Pentru a contracara aceasta tendinta, 56% dintre companii recurg la sesiuni de instruire interna si numai 12% folosesc cursuri de pregatire externalizate, iar 20% nu ofera niciun fel de pregatire agentilor lor. "Agentiile medii si mici trebuie sa se alinieze unor noi standarde de profesionalism pentru a putea sa se dezvolte intr-un ritm similar celui inregistrat de marile companii", a precizat Gabriel Alexandru.
Concluziile studiului realizat de Century 21 arata ca piata este fragmentata in peste 2.000 de agentii imobiliare, ca productivitatea este scazuta, iar capitalizarea este necorespunzatoare, astfel se justifica gradul mare de indatorare, ca exista o mare fluctuatie a agentilor, 1 din 3 agenti paraseste agentia, dar si ca managerii si proprietarii agentiilor au obiective si asteptari mari. Studiul a subliniat ca dupa ce se vor aplica noile schimbari legislative si nume importante in imobiliare vor deveni operationale, multe din agentiile din Romania vor disparea.
Studiul a fost realizat de Century 21 Romania pe baza informatiilor furnizate de un numar de 115 agentii imobiliare, reprezentand 25% din piata de specialitate din Bucuresti, si a cifrelor publicate de Ministerul Economiei si Finantelor si de Oficiul National al Registrului Comertului. Sistemul Century 21 este prezent in Romania din 2007Century 21 Real Estate LLC este cel mai mare francizor de agentii imobiliare din lume, detinand peste 8.000 de agentii in peste 50 de tari. Incepand din 2007, sistemul oferit de Century 21 este prezent si in tara noastra. Century 21 Romania are ca obiectiv crearea unei agentii afiliate, care sa ofere servicii imobiliare la standarde internationale. Strategia companiei este de a oferi agentiilor mici si mijlocii posibilitatea de a concura cu marii jucatori pe piata.
Obiectivul companiei pentru urmatorii 5 ani este sa patrunda in top 20 al celor mai importante agentii imobiliare din Romania si sa aiba afiliate 5 agentii. "Cererile numeroase inregistrate la nivelul tarii, din partea companiilor care vor sa se afilieze sistemului Century 21, si faptul ca avem deja 2 companii afiliate ne indreptatesc sa credem ca targetul de 5 companii afiliate va fi atins mult mai repede". Companiile care se afiliaza sistemului trebuie sa plateasca o taxa de franciza de 70.000 RON, iar contractele sunt incheiate pe o perioada de 3 ani.