De sambata, la Ploiesti functioneaza primul centru pilot din tara de examinare pe calculator a candidatilor care doresc sa-si ia permisul de conducere auto.El a fost dotat cu 16 calculatoare de ultima generatie si are, deocamdata, caracter experimental.


Daca lucrurile merg bine la aceasta proba teoretica a examenului, cel mai tarziu de la 1 ianuarie 2008 se va renunta in toate marile orase la vechile chestionare si se va adopta sistemul computerizat. In afara de faptul ca testarea la acest centru poate indeparta suspiciunile de favorizare a vreunui candidat, creste, folosind-o, si numarul candidatilor care pot fi testati intr-o singura zi, de la 200 la 400.


CALCULATORUL SI CANDIDATII. Astfel intram, noi, romanii, si din punctul de vedere al obtinerii permisului auto, in Europa. S-a terminat cu chestionarele sacaitoare, cu suspiciunile de favorizare a vreunui candidat, cu bunatate de timp pierdut pe la politie. Gata, acum cine n-are obtine carnetul de conducator auto doar manuind calculatorul. E drept, vorbim doar despre proba teoretica. Dar, s-o luam metodic. Iata ce trebuie sa stie despre aceasta examinare un posibil candidat. Intai, asa cum ne-a spus seful Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor Prahova, Ion Dan, cei care vor permis trebuie sa se inregistreze. Apoi fiecare candidat primeste cate un cod de bare individual, unic, cu ajutorul caruia se poate deschide testul teoretic, atunci cand se asaza in fata calculatorului. Atentie, codul de bare este valabil numai pentru ziua in care a fost tiparit. Toate etichetele neasociate unui candidat intr-o zi se anuleaza informa-tic, automat. Cat despre codul de bare, acesta nu se poate folosi decat la deschiderea, o singura data, a unui singur test pentru categoria cu care a fost asociat. Apoi candidatul trebuie sa orienteze codul de bare sub un cititor electronic incorporat in calculator. Pe urma, rezolva trei intrebari de acomodare cu sistemul informatic, abia apoi trece la rezolvarea testului propriu-zis. Monitorul calculatorului afiseaza in permanenta numarul total al intrebarilor (26), dar si pe cel al intrebarilor ramase, raspunsurile corecte si raspunsurile gresite, cat a mai ramas din cele 30 de minute necesare testarii. Candidatul poate sa amane sau sa modifice ce a scris deja la un raspuns, doar apasand butoanele corespunzatoare acelui raspuns. Doar cand crede ca raspunsul e cel corect, il poate transmite catre examinatori. Dar daca cinci raspunsuri sunt gresite atunci calculatorul opreste automat examinarea. Candidatul primeste rezultatul examinarii in clipa imediat urmatoare si trebuie sa elibereze calculatorul. Aici vine un alt candidat, cu un alt cod de bare. si tot asa.


AVANTAJE. "Daca pana acum nu reuseam sa examinam mai mult de 200 de candidati pe zi, spune Ion Dan, acum avem posibilitatea sa dublam numarul acestora. Din octombrie, prahovenii vor putea fi examinati la proba teoretica fie la calculator, fie pe chestionare, clasic, ca si pana acum. Este o chestiune la latitudinea candidatului, el alege. Asta doar pana la 1 ianuarie 2008, cand, daca se va hotari ca sistemul este functional, va fi introdus in toata tara. Noi credem ca examinarea teoretica la calculator este benefica si pentru candidat, si pentru organizatori. Procedura este mai simpla, se elimina orice incercare sau suspiciune de fraudare a examenului".


Ca in EuropaLa centrul pilot de la Ploiesti urmeaza sa fie instruiti toti angajatii DRPCIV. Aici exista 16 calculatoare pentru examinarea teoretica a candidatilor la permisul de conducere. O singura astfel de statie, compusa dintr-o camera web, un monitor Touch Screen si un cititor de cod de bare, a costat peste 1.700 de euro si inseamna afilierea la normele europene de obtinere a permisului auto. Un astfel de centru functioneaza de cateva zile si la Constanta.