Pe primul loc: o manevra care l-a imbogatit pe George Lucas si a saracit studioul 20th Century Fox.

Vinzarile coifului lui Darth Vader au fost
suficiente pentru a-l imbogati pe Lucas O data cu aparitia lungmetrajelor „The Simpsons" si „Transformers", brandurile promovate prin filme si prin produsele aferente lor au atins un nou climax. Au parcurs insa un drum anevoios pina la aceasta revarsare pe marele ecran. Platforma online Microsoft si NBC a intocmit un clasament al celor mai semnificative momente pentru evolutia acestui trend, top bazat pe modul in care peliculele in cauza au trecut granitele cinematografiei inspre cele ale marketingului. Pe pozitia sapte se situeaza nasterea lui Tom Hanks. Autorul a jucat intr-un numar-record de lungmetraje abundente in branduri. Intii a fost reclama mascata la lantul de magazine de jucarii FAO-Schwarz din lungmetrajul „Big", pentru ca apoi sa insface rolul principal din „A sosit posta", care facea propaganda pe fata site-ului aol.com. Cit despre „Naufragiatul", acesta ar putea fi definit ca un mare spot la FedEx, plus unul mai scurt pentru bitele de baseball Wilson.

Urmatorul moment-cheie este caciula din blana de raton purtata de protagonistul lungmetrajului „Davy Crockett, Indian Fighter" (1954). Obsesia pe care ea a declansat-o in rindul generatiei baby boom le-a demonstrat oamenilor de marketing ca pot scoate bani din buzunarele pustilor si dupa ce acestia au parasit sala de cinema. Dupa 1954, sustine articolul MSNBC, lumea s-a schimbat: a devenit bine sa fii producator de jucarii si rau sa fii un mamifer micut, blanos si cu coada dungata.

Momentul in care regele product placementului, Steven Spielberg, a abordat corporatia Mars cu intrebarea „Poate extraterestrul din filmul meu sa manince bombonele M&M’s?", iar firma a spus „Nu" e deja istorie. In schimb, compania Hershey a mizat pe Spielberg si i-a pus la dispozitie un brand care cam schiopata: Reese’s Pieces. „E.T." a devenit un hit global, iar vinzarile la Reese’s Pieces au crescut cu pina la 300%. McDonald’s a impins si el la maximum granita dintre film si spot publicitar, inregistrind un record: „Mac and Me" e 85% reclama. Intr-atit de puternice incit extraterestrii din lungmetraj decedeaza pur si simplu daca nu se adapa din Coca-Cola. Ronald McDonald este totodata singurul clovn dintr-o reclama care a primit Premiul Razzie, dedicat acelora care si-au interpretat rolurile in cel mai prost fel cu putinta.

James Bond a fost dintotdeauna un preferat al oamenilor de marketing, fiind din capul locului un personaj numai bun pentru a arbora logouri si obiecte „de firma". „007 si Imperiul Zilei de Miine" a strins laolalta Smirnoff Vodka, firma de inchirieri auto Avis, cardurile de credit Visa, automobilele BMW, ceasurile Omega si berea Heineken. Cit despre zvonurile cum ca personajul negativ, interpretat de Jonathan Price, ar fi avut un contract conform caruia ar fi trebuit sa aiba „Goldenpalace.com" tatuat in auriu pe frunte, ele sint false. Pur si simplu nu s-a intimplat, pentru ca ar fi afectat prezenta machiajului L’Oreal de pe fata actorului.

In 2001, Disney a anuntat lansarea a trei filme bazate pe traseele tematice din cadrul parcurilor: „The Country Bears", „The Haunted Mansion" si „Piratii din Caraibe". Presa a luat in batjocura stirea, iar primul film a esuat dramatic. Al doilea a atins un succes comercial modic, dar „Piratii" au fost o adevarata mina de aur. Pina acum, incasarile globale ale trilogiei au trecut de 2,5 miliarde de dolari. A fost cea mai buna idee cu care au venit cei de la Disney de la caciula de blana de raton incoace.

Prima din clasament ramine insa gafa studioului 20th Century Fox din anii ’70. Sefii acestuia s-au gindit sa ii mai scada salariul regizorului si scenaristului George Lucas. In compensatie, i-au cedat drepturile asupra produselor aferente filmului „Razboiul Stelelor". Cum acestea – de pilda, rucsacurile cu Yoda - s-au vindut ca piinea calda, imbogatindu-l la maxim pe Lucas, cineastul a putut sa isi puna pe picioare si sa isi finanteze propriul studio, pe cind 20th Century Fox nu prea si-a scos banii din distributia ultimelor trei lungmetraje din seria „Razboiul Stelelor". Pe deasupra, Lucas a si inclus povestea gafei marelui studio in documentarul sau din 2004, care apare pe DVD-ul cu celebra trilogie.

General Motors si „Transformers", mina in mina Chevrolet Camaro, Pontiac Solstice, GMC TopKick si Hummer H2 sint adevaratii eroi ai lungmetrajului „Transformers" (foto) , devansind in termeni de vizibilitate personajele interpretate de actorii Jon Voight, Shia LaBeouf, Josh Duhamel si Megan Fox. Masinile produse de General Motors sint de fapt protagonistii acestui lungmetraj cu potential de blockbuster, firma din Detroit mizeaza pe acesta pentru a-i aduce in show-room-urile sale pe cei cu virste cuprinse intre 18 si 34 de ani. In film, cuvintul Camaro se iveste pe buzele multor personaje, iar logourile de la Chevy, Pontiac, GMC si Hummer ocupa ceva timp pe ecran, fiind subiectele centrale ale unor planuri apropiate. Erich Merkle, vicepresedintele unei firme de consultanta in industria auto, avertizeaza insa: „Tineti minte ca unele dintre vehiculele care apar pe ecran sint prea costisitoare pentru publicul tinar".

Cele 25 de filme science fiction care nu trebuie ratate, pe www.cotidianul.ro/select