La Muzeul National de Istorie a Romaniei a avut loc, ieri, vernisajul expozitiei "Comunismul in Romania 1945-1989", "o expozitie care s-a nascut greu, dupa 17 ani si jumatate, pentru ca imediat dupa 1989, cand s-a pus problema realizarii unei expozitii despre perioada comunista, noi am avut o reticenta deoarece eram prea aproape de eveniment si nu puteam fi obiectivi", dupa cum a declarat Radu Coroama, directorul MNIR la deschidere.
Opt capitole ale dictaturii
Expozitia este structurata pe opt capitole: Sovietizarea Romaniei, Partidul Stat, Economia, Politica Externa, Diaspora si exilul, Represiune si rezistenta, Cultul personalitatii lui Nicolae Ceausescu si Revolutia din 1989. Fotografii, obiecte primite cadou de Ceausescu, documente oficiale, carti, versuri, steaguri ciuruite de gloante la Revolutie, obiecte si fotografii apartinand martirilor din '89, un pulover pastrand urmele gloantelor din decembrie, marturii din temnitele comuniste, portrete ale lui Ceausescu, cartele de paine si mileuri pe televizor, toate sunt adunate in cele doua sali de la Muzeul National de Istorie a Romaniei unde ieri a fost vernisata expozitia "Comunismul in Romania 1945-1989".
Foto: Ioana CARLIG "Noi speram ca am prins toate aspectele mari ale epocii (...), nu avem pretentia ca am epuizat subiectul. Probabil, cand vom reusi sa deschidem sectia de istorie contemporana din aripa din strada Franceza, probabil ca expozitia va arata mai bine", a declarat directorul MNIR, Radu Coroama, precizand ca e foarte greu sa prezinti perioada de pana in 1950 pentru ca in timpul dictaturii lui Ceausescu au fost distruse multe urme ale perioadelor anterioare si ca materialele au fost stranse, cele mai multe, cu ajutorul donatiilor unor persoane particulare, prin imprumuturi sau chiar cumparand diverse obiecte din consignatii.
Fenomenul represiunii
Cele doua parti ale expozitiei, fenomenul represiunii, respectiv partea de suprafata a regimului comunist, aduc fata in fata kitsch-ul stralucitor in care traia "conducatorul iubit" si mizeria in care traia poporul, fie ca e vorba de cozile la paine sau de inchisorile in care intelectualii romani erau spalati pe creier.
Foto: Ioana CARLIG Sub genericul "Ceausescu... si poporul" sunt alaturate, cu ironie amara, imagini care expliciteaza cele doua tipuri de realitate ale acelei perioade: cea comandata si cea reala. La fel de puternica este si punerea laolalta a versurilor preamarind Canalul (la sectiunea "Cultura apartine poporului") si marturiile celor care au suferit acolo... "In locul baltilor fara de sfarsit/ Isi face loc Canalul -drum de viata/ Se da in laturi dambul de granit/ Sa spulbere mormanele de ceata."
Nu intamplator, obiectele care tin de partea de suprafata a regimului, darurile primite de Ceausescu in diverse ocazii, sticle de Pepsi sau de ulei din acea perioada, lampa cea de toate serile fara curent, televizorul alb-negru cu mileuri si bibelouri, sapunul Fa si deodorantul Impulse, cele deschizatoare de drumuri, cutiile de nechezol, sunt mult mai numeroase decat marturiile despre fenomenul represiunii. Caci tot ce tine de represiune este inca inchis.