Prestatorii de servicii imobiliare prinsi "pe picior gresit" de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) s-au ales cu amenzi de peste 260.000 lei, la 56 dintre firme fiind dispusa oprirea temporara a activitatii. Actiunea desfasurata in perioada 14-22 mai a.c., a urmarit depistarea neregulilor comise de operatorii imobiliari. La 251 de societati verificate din cele 351 au fost descoperite deficiente pornind de la neafisarea listei serviciilor prestate si a tarifelor aferente practicate, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, nerespectarea prevederilor privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori (Legea 193/2000), pana la neafisarea in mod vizibil a denumirii firmei si a programului de functionare.
Potrivit Mediafax, o parte din operatorii economici nu respectau prevederile Ordinului numarul 92/2007 privind aprobarea Normei privind unele masuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici in cadrul contractelor preformulate folosite de catre acestia.
Pentru a nu deveni victime ale acestui gen de activitate, inspectorii ANPC ii sfatuiesc pe consumatorii de servicii imobiliare sa solicite operatorilor economici, inainte de efectuarea tranzactiei, informatii complete despre imobilele ce urmeaza a fi achizitionate sau inchiriate, in conformitate cu obligatiile de informare impuse de actele normative in vigoare.
Astfel, spun specialistii, in contracte sau in anexele acestora trebuie sa fie mentionate situatia juridica a imobilului si daca aceasta permite tranzactionarea, informatii privind provenienta (proprietarul) imobilului, informatii privind starea cladirii, actele necesare pentru efectuarea tranzactiei, cine are obligatia de a le obtine, costurile acestora, termenele in care acestea trebuie obtinute, drepturile si obligatiile fiecarei parti. De asemenea, trebuie mentionata si raspunderea juridica a fiecarei parti pentru nerespectarea obligatiilor, cine suporta riscurile fiecarei tranzactii, comisionul practicat de agentie, suma perceputa de catre operatorul economic in cazul in care consumatorul se razgandeste. Daca la efectuarea tranzactiei operatorul economic colaboreaza cu alta agentie, consumatorii trebuie sa cunoasca toate datele referitoare la aceasta agentie, mai ales in cazul in care costurile acestei colaborari sunt suportate de catre consumator, si daca se folosesc practici comerciale abuzive sau vanzarea se face conditionat.