Prestatorilor de servicii le va fi interzis prin lege sa includa in contracte o serie de clauze care limiteaza drepturile clientilor. De asemenea, corpul de litera trebuie sa fie suficient de mare.

Toate contractele de servicii trebuie sa garanteze o serie de drepturi clientilor, potrivit unui set de norme care urmeaza sa intre in vigoare in urmatoarele 30 de zile, dupa ce a fost aprobat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). „In primul rind, am primit foarte multe plingeri privind marimea fontului utilizat in redactarea textului contractului. Am stabilit, astfel, ca textul tuturor contractelor incheiate intre prestatorii de ser-vicii si persoanele fizice sa fie de minimum 10. Am avut cazuri in care agentii economici foloseau in redactarea contractelor font 4 sau 5 si stateam sa ne uitam cu lupa sa vedem ce scrie. E inadmisibil", declara Marian Zlotea, presedintele ANPC.

Penalizari pentru servicii proaste

O alta prevedere este ca in toate contractele se va specifica modalitatea de penalizare pentru operatorii economici, in cazul in care acestia nu respecta termenele sau parametrii de calitate privind furnizarea serviciului respectiv. Potrivit ANPC, prestatorii de servicii de televiziune, telefonie fixa, Internet si telefonie mobila vor fi obligati sa includa in contract prevederi clare privind momentul inceperii si cel al incetarii contractului, precum si posibilitatea denuntarii unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile, fara taxe suplimentare. Totodata, consumatorii pot renunta la serviciile unor operatori economici, fara a plati costuri suplimentare, si in cazul modificarii unilaterale a conditiilor referitoare la prestarea serviciului de catre operatorul economic, cum ar fi tarife, grila de programe sau dobinzi bancare. De exemplu, bancile vor mai putea percepe comisionul de rambursare anticipata dupa marirea dobinzilor.

Abonamentul in avans, optional

Conform normelor, prestatorii de servicii de furnizare a energiei electrice sau termice, a gazelor naturale, prestatorii serviciilor de alimentare cu apa si canalizare sau de colectare a deseurilor municipale vor fi nevoiti sa notifice consumatorii in scris, inainte cu cel putin zece zile de intreruperea furnizarii serviciului respectiv. In acelasi timp, contractele trebuie sa prevada acordarea posibilitatii consumatorului de a-si exprima optiunea privind achitarea abonamentului sau a altor sume solicitate in avans de catre operatorul economic prestator de servicii, precum si obligativitatea de a solicita acordul consumatorilor in cazul in care datele personale sint cedate catre terti. O alta clauza pe care ANPC o va introduce in contracte se refera la modalitatea de plata a serviciilor furnizate, cu mentionarea in mod clar a tarifelor ce trebuie achitate de catre consumatori, cum ar fi termenele de plata sau reduceri din factura pentru perioada in care nu a fost furnizat respectivul serviciu. Totodata, consumatorul va primi informatii complete, din partea furnizorilor de televiziune prin cablu, Internet, telefonie fixa si mobila, a prestatorilor serviciului de alimentare cu apa si canalizare, despre termenele de instalare a echipamentelor, de livrare a unui produs sau termenele de remediere a defectiunilor.