De la ministru la ministru, termenul de realizare a autostrazii de pe Coridorul IV se lungeste. Cel al ministrului Berceanu este 2014, cu cinci ani peste cel avansat de Miron Mitrea.

Ultimele promisiuni facute de actuala conducere a Ministerului Transporturilor arata ca definitivarea completa a Coridorului IV de transport rutier paneuropean, pe directia Constanta-Bucuresti- Sibiu- Lugoj, apoi prin Timisoara si Arad, spre Nadlac, nu va avea loc mai devreme de 2012, mai probabil in 2014-2015. Termenul avansat de Radu Berceanu si de conducerea Companiei de Autostrazi difera cu cel putin trei ani de cel dat ca sigur de fostul ministru Miron Mitrea, in ultimul an de mandat al acestuia la Transporturi, si cu doi ani de cel al lui Gheorghe Dobre, predecesorul sau la Transporturi.

De la bani la asfalt trec zece ani

O analiza a calendarelor prezentate de cei trei ministri, pe toate fazele de construire a unei autostrazi, respectiv studii de fezabilitate, obtinere a finantarii, proiectare, consultanta, de construire arata ca in Romania se scurg nu mai putin de zece ani intre prima si ultima faza a proiectului. La finele anului 2004, potrivit declaratiilor facute la acel moment de Miron Mitrea, erau angajate sau in curs de negociere finantari pentru mai toate tronsoanele de pe Coridorul IV. „Am lasat multe contracte negociate si nesemnate tocmai pentru ca i-am vazut (Alianta D.A. - n.red.) in campanie ca nu inteleg ce inseamna contracte cu finantare internationala. Atunci cind Traian Basescu a declarat ca actualul Guvern finanteaza cu prioritate Coridorul IV, poate nu a stiut, dar finantarea a fost deja facuta. Ce finanteaza Romania cu prioritate pe Coridorul IV si nu a fost semnat de mine?", se lauda Miron Mitrea.

De fapt, actuala conducere a Ministerului Transporturilor a renuntat la citeva finantari derulate de Miron Mitrea si aceasta este una dintre explicatiile intirzierilor din prezent. Astfel, s-a renuntat la finantarea oferita de banca japoneza Nexia pentru Lugoj-Deva, la parteneriatul public privat pentru Orastie-Sibiu, acestea urmind sa fie inlocuite de mult asteptatele fonduri de coeziune care ne vor veni de la UE si completate de buget. De mentionat ca orice schimbare a finantatorului presupune reluarea procedurilor, prin urmare intirzieri. Daca se mai schimba si proiectul, cazul variantei de ocolire a municipiului Sibiu, iar constructorul nu se mobilizeaza, dupa cum acuza Ministerul Transporturilor, intirzierile sint ca sigure. Cert este ca, la acest moment, se lucreaza efectiv doar la centura Sibiu (realizata in proportie de 70%), la cea a Pitestiului si la tronsonul Drajna-Fetesti. Cu exceptia portiunilor Bucuresti-Drajna si Fetesti-Cernavoda, aproximativ definitivate, si a tronsonului Arad-Timisoara, caz in care se va alege constructorul in primavara acestui an, pentru restul portiunilor se lucreaza la licitatia prin care va fi ales proiectantul, de abia apoi urmind alegerea constructorului si lucrarea propriu-zisa.

„20 km de autostrada nu ii poti face mai repede de 2,5-3 ani, cit de bun ai fi, caci este un proces tehnologic care trebuie respectat", spune Dorina Tiron, director general al Companiei de Autostrazi.

Vina e la altii

Intirzierile in realizarea coridorului, nerecunoscute de actuala conducere a Companiei de Autostrazi, sint puse pe seama procedurilor greoaie practicate de finantatori. Dorina Tiron spune ca cel mai probabil coridorul va fi terminat in 2014 si spera ca, odata intrati in UE, institutiile financiare vor lasa garda jos si vor simplifica procedurile solicitate. Alta ar fi fost situatia „daca am fi avut banii nostri", spune aceasta. „Daca te duci la banca sa te imprumuti, iti cer asistenta tehnica nu stiu de care, cer verificarea proiectului intr-un anumit fel, documentatia de licitatie sau orice miscare trebuie sa primeasca un OK de la aceasta, prin care se zice, ati respectat regula", se plinge directorul general. De aceea, Tiron doreste ca in viitor licitatiile presupuse de construirea unui tronson (proiectare si executie) sa fie organizate impreuna, iar finantatorul sa-si dea acordul o singura data pentru amindoua.

Pe de alta parte, intirzierile sint cauzate si de termenele prevazute legal pentru fiecare etapa a achizitiilor publice, adauga aceasta.

Tariceanu vrea termene scurte Premierul Calin Popescu Tariceanu a discutat ieri cu Radu Berceanu asupra termenelor prea lungi de realizare a autostrazilor. Primul-ministru spune ca se are in vedere simplificarea procedurilor administrative. „Sintem obligati la niste calendare foarte lungi intre momentul luarii deciziei si executarea lucrarii, chiar ani de zile", a spus Tariceanu. In sedinta de guvern nu s-a discutat nimic inca, dar premierul a precizat ca va avea o discutie cu Radu Berceanu pe marginea proiectelor de infrastructura. (Mihaela RADU)