Tintele macroeconomice stabilite de autoritatile de la Bucuresti vor fi dificil de atins in contextul politicilor prevazute pentru anul viitor, arata expertii Fondului Monetar International (FMI) intr-un raport elaborat dupa recenta vizita in Romania
Tintele macroeconomice stabilite de autoritatile de la Bucuresti vor fi dificil de atins in contextul politicilor prevazute pentru anul viitor, arata expertii Fondului Monetar International (FMI) intr-un raport elaborat dupa recenta vizita in Romania. "Cu o economie care da deja semne de supraincalzire, relaxarea politicilor fiscale si o crestere salariala mai putin stricta vor determina o majorare semnificativa a cererii interne, care va contribui la sporirea deficitului de cont curent si va accentua presiunile asupra inflatiei", subliniaza specialistii institutiei financiare internationale. Potrivit acestora, deficitul bugetar de 2,5% prognozat pentru anul viitor implica o relaxare semnificativa a politicii fiscale in conditiile unei cresteri economice care va ramane semnificativa si anul viitor. "Aceasta lipsa de coordonare cu politica monetara nu poate scadea in mod credibil inflatia si dobanzile", apreciaza Fondul Monetar. In opinia expertilor de la Washington, acest fapt va determina majorarea deficitului de cont curent la 12,5% din PIBG in 2007 si a inflatiei la 6,4%. "Acesti indicatori macroeconomici majoreaza riscul pierderii increderii pietelor si a iesirilor burste din tara a capitalurilor", precizeaza FMI.
Prin bugetul pentru anul viitor, autoritatile romane estimeaza un deficit de cont curent de 8,6% din PIB si o rata a inflatiei de 4,5%. "Atingerea obiectivului de inflatie in 2007 va presupune sprijin din partea politicii fiscale si cea a veniturilor. Tinta de inflatie este fezabila insa, daca Guvernul va aplica masuri de relaxare fiscala, banca centrala se va confrunta cu o provocare grea - una in care procesul de dezinflatie va presupune o crestere agresiva a ratei dobanzii si, probabil, aprecierea rapida a monedei nationale, ceea ce ar putea avea consecinte asupra deficitului de cont curent", mentioneaza economistii FMI.
Fondul nu crede ca Guvernul stie sa cheltuiasca
Proiectul de buget pentru 2007, aprobat recent de Guvern, este construit pe un deficit bugetar de 2,8% din PIB, din care 0,4% reprezinta cofinantarea proiectelor europene.Potrivit economistilor Fondului, cheltuielile salariale au fost subestimate din nou, intrucat bugetul nu include alocari de fonduri pentru majorarile salariale aferente anului viitor. "Pentru anul viitor, sunt programate doua majorari salariale, in pofida tintei de inflatie cu o singura cifra", se spune in raportul citat. Avand in vedere cresterea cheltuielilor cu 0,25% in 2006 si 2007, exista riscul deteritorarii calitatii si eficientei cheltuielilor publice, mentioneaza FMI. "Fondul are indoieli referitoare la posibilitatea Guvernului de a cheltui sumele prognozate (6,6% din PIB, comparativ cu 2,6% in 2005 si nivelul anticipat de 4,1% in 2006)", se arata in document. Bugetul aprobat de Guvern stabileste la 6,6% din PIB nivelul cheltuielilor alocate pentru investitii. In acest context, analistii Fondului atrag atentia ca anul viitor fondurile neutilizate pentru investitii ar putea fi orientate catre cheltuieli curente.
Inflatia e dupa colt
Astfel, Fondul Monetar International arata ca majorarea salariului minim pe economie cu 18%, la 390 de lei in 2007, nu este conforma cu obiectivul privind tinta de inflatie pentru anul viitor. "Fondul indeamna autoritatile romane sa aprobe cresteri moderate ale salariului minim si ale salariilor in societatile de stat", se arata intr-un aide memoire al FMI. Avand in vedere cresterea numarului de angajati in sectorul de stat, este nevoie de o revizuire atenta a politicii de recrutare, sustin analistii FMI. "Fondul sfatuieste autoritatile sa elaboreze o politica salariala in conformitate cu cerintele legate de o inflatie redusa si sa adere la angajamentele referitoare la o singura si moderata majorare in 2007, care sa fie inclusa in buget", se spune in documentul FMI.In ceea ce priveste 2005 si 2006, FMI noteaza ca, desi cresterea salariului minim si a remuneratiilor bugetarilor a fost minima, presiunile asupra cererii interne au crescut, o alta cauza fiind si majorarea numarului de salariati in sectorul public.