Croitoru Emanuel, Bucuresti: ""Eu lucrez de ceva timp si sambata, si duminica, patronul ne cheama mereu la munca. Am dreptul la ceva in plus in acest caz, la o perioada mai mare de odihna sau la bani in plus?""
RASPUNS: In acest caz trebuie sa stiti faptul ca lucrul sambata si duminica se compenseaza cu patru zile libere. De asemenea, trebuie sa primiti minim 75% in plus si maxim cat negociati. Sava Mihaela, Bucuresti: ""Am un copil in varsta de 1 an. Pana acum am luat indemnizatia de crestere a copilului de la angajator. Acum nu stiu ce trebuie sa contina dosarul si unde trebuie sa depun actele doveditoare pentru a putea beneficia de indemnizatie si in anul asta. Banii vor veni acasa prin mandat postal sau trebuie sa-i ridicam noi, si de unde?""
RASPUNS: In conditiile in care sunteti inca in concediu de crestere a copilului pana la varsta de 2 ani, trebuie sa mergeti la Directia Muncii, cu sediul in Piata Amzei, pentru a duce dosarul cu acte. Dosarul va contine urmatoarele documente in copie, certificate in conformitate cu originalul: cererea de acordare a drepturilor inregistrata la angajator; certificatul de nastere al copilului si, dupa caz, livretul de familie, buletinul, certificatul privind incadrarea copilului intr-o categorie de persoane cu handicap, dupa caz; adeverinta eliberata de casa de pensii teritoriala, din care sa reiasa indeplinirea conditiilor de stagiu de cotizare cerute de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, situatia deschiderii dreptului la indemnizatia pentru cresterea copilului si a duratei acordarii acesteia (pentru persoanele cu contract de asigurare sociala si declaratie de asigurare sociala); declaratie pe propria raspundere a beneficiarului din care sa reiasa ca este unicul beneficiar al indemnizatiei si nu realizeaza si alte venituri impozabile, decat cele declarate; declaratie de la celalalt parinte ca nu beneficiaza de indemnizatie; adeverinta tip eliberata de angajator (anexa 4), cerere anexa 1, dosar cu sina, adresa din partea societatii cu documentele cuprinse in dosar, delegatie sau imputernicire (din partea angajatorului) pentru persoana care depune dosarul pentru beneficiarul indemnizatiei de crestere si ingrijire copil. Banii vor veni acasa, prin mandat postal. Ionescu Raluca, Oradea: ""Mi-am infiintat o firma privata, de fapt sunt persoana fizica autorizata si as vrea sa stiu ce cheltuieli se pot deduce pe baza contractului de comodat.""
RASPUNS: Puteti deduce cheltuielile care se justifica in cazul dumneavoastra in functie de tipul de activitate pe care o prestati si de rezultatele financiare ale acestei activitati. Bostan S., Buzau: ""Va rog mult sa aveti amabilitatea de a va interesa si pentru mine in urmatoarea problema. In anul 1995 am fost pensionat pentru limita de varsta si vechime integrala, iar in 2004 a decedat sotul meu si am optat pentru pensia de urmas, pe care o primesc si in prezent. Acum, in 2006, ar fi mai avantajos sa revin la pensia mea, la care sa se mai adauge 25% din pensia sotului meu decedat. Este oare posibil acest lucru? Va multumesc.""
RASPUNS: Va indrumam sa va adresati la Casa Judeteana de Pensii sau la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, cu adresa in Strada Latina numarul 8, Sector 2, Bucuresti, telefon Infoline 021-250.91.11 sau 0800.826.727 (linie telefonica gratuita). Pentru a oferi amanuntele necesare rezolvarii situatiei dumneavoastra. Tudor Emilian, Bucuresti: ""Noi avem o restanta destul de mare la apartament. Acum am vrea sa montam niste apometre, poate si repartitoare. Probelma noastra este ca administratorul asociatiei de proprietari ne-a spus ca nu aproba montarea lor si contorizarea din cauza restantei. Nu este un abuz? Are dreptul sa imi interzica acest lucru?""
RASPUNS: Administratorul asociatiei de proprietari nu va poate interzice sa montati apometre sau repartitoare, insa poate lua masuri legale cu privire la restanta despre care ati mentionat. Rodica Iftode, Buzau: ""Va rog sa imi spuneti cate ceva despre garantia materiala pe care trebuie sa o depusa administratorul unei asociatii de proprietari, la preluarea fraielor intr-un bloc. Ce valoare poate avea aceasta garantie?""
RASPUNS: Conform Hotararii 1.386/2003, art. 5, alin. 3. valoarea garantiei nu poate depasi valoarea mediei cheltuielilor lunare ale condominiumului. Daca nu vrea sa depuna garantia, sunteti liberi sa numiti un alt administrator pentru asociatia de proprietari. Covaci Marcel, Olt: ""Sunt pensionar pe caz de boala cu incapacitate de munca. As vrea sa stiu la ce taxe si impozite am reducere.""
RASPUNS: Potrivit prevederilor codului Fiscal al Romaniei, aprobate prin Legea nr. 571/ 2003, persoanele cu gradul I si II de invaliditate, precum si persoanele incadrate in gradul de handicap grav si accentuat beneficiaza de facilitati la plata impozitului pe locuinta de domiciliu. In acest sens, va rugam sa va adresati cu o cerere Directiei de Taxe si Impozite de pe raza localitatii de domiciliu. AM PRIMIT LA REDACTIE...