Un studiu international, coordonat de Paul Greengard, laureat al Premiului Nobel in 2000, reprezinta primul pas in dezvoltarea unui tratament revolutionar pentru depresie. Descoperirea cercetatorilor, publicata in cel mai recent numar al revistei

Descoperirea cercetatorilor, publicata in cel mai recent numar al revistei Science, deschide calea unui nou tratament pentru depresie, boala care afecteaza zeci de milioane de persoane in lume.
DESCOPERIRE. Profesorul Paul Greengard impreuna cu cercetatori de la Universitatea Rockefeller (SUA), Institutul Karolinska (Suedia), Universitatea Rouen (Franta) au descoperit o proteina aflata in creierul uman care joaca un rol foarte important in declansarea depresiei. Denumita p11, aceasta noua proteina controleaza reactia celulelor cerebrale fata de serotonina (un neurotransmitator care intervine in reglarea somnului, a poftei de mancare si a bunei dispozitii).
Desi cercetatorii au stabilit in urma cu mai mult timp o legatura intre deficitul de serotonina si depresie, noutatea studiului consta in determinarea cu exactitate a substantei responsabile de transmiterea semnalelor dintre neuroni. ""Am descoperit ca proteina p11 intervine in transformarile cerebrale survenite in cazul depresiei"", a afirmat cercetatorul suedez Per Svenningsson. ""Studiul nostru arata ca persoanele depresive, precum si animalele de laborator pe care am efectuat testele prezentau o scadere considerabila a proteinei p11"", a adaugat el. Plecand de la aceasta constatare, autorii sunt convinsi ca medicamentele care stimuleaza cresterea proteinei p11 au aceleasi efecte ca si antidepresivele.
EXPERIMENT. Pentru a testa in laborator relatia dintre proteina p11 si mecanismul de absorbtie a serotoninei de celulele cerebrale, profesorul Svenningsson si colegii sai au modificat genetic doua grupe de soareci.
Animalele din prima grupa au fost programate sa produca o cantitate normala de proteina p11, pe cand ceilalti nu au secretat aceasta substanta. Soarecii producand p11 erau activi si se comportau precum cei tratati cu antidepresive. In a doua grupa, toti soarecii erau depresivi.

Jurnalul National