Avântul tehnologic din ultimele decenii a venit cu un foarte puternic val al schimbărilor în viețile oamenilor. Felul în care te deplasezi către muncă, modul în care cumperi mâncare, chiar și felul în care plătești, au trecut prin modificări radicale, iar acum multe din sarcinile de zi cu zi pe care trebuie să le faci pot fi realizate cu o simplă aplicație, descărcată pe telefon.

Tehnologia a avut un impact puternic și asupra felului în care construim și așa a apărut nevoia de modernizare a orașelor, mai ales a metropolelor, care au fost nevoite să ia în considerare cerințe noi din partea locuitorilor lor, bazate pe nevoile și dorințele pe care aceștia le-au dezvoltat în ultimii 15-20 de ani. De altfel, dacă privim fotografii cu felul în care arătau zonele principale ale orașelor mari ale lumii în urmă cu 20 de ani, respectiv felul în care arată acum, diferențele sunt uriașe: de la reclamele din Times Square până la deșertul lipsit de strălucirea pe care a dobândit-o în ziua de azi Dubai, infrastructura orașelor și felul în care acestea sunt construite s-au schimbat radical.

Smart City

Unul dintre conceptele cele mai reprezentative pentru rolul tehnologiei în acest sens este cel de smart city. Două cuvinte care au început să prindă contur și sens la mijlocul anilor 2000, ideea de smart city a devenit în ultimii ani o aspirație, o dorință atât pentru guvernanții orașelor, cât și pentru locuitorii lor. Prin definiția Comisiei Europene, „smart city” reprezintă un loc în care rețelele tradiționale și serviciile sunt eficientizate grație soluțiilor digitale, în beneficiul locuitorilor și afacerilor din acel loc.

Un adevărat oraș inteligent, însă, nu constă numai într-o rețea de tehnologii digitale, ci ar trebui să fie capabil să îmbunătățească toate aspectele vieții cetățenilor. Asta înseamnă rețele de transport urban mai inteligente, facilități de reciclare la care se poate apela cu ușurință sau modalități mai eficiente de a folosi energia.

Unul dintre cele mai utilizate exemple atunci când vorbim despre posibilitățile unui adevărat smart city al viitorului este cel al mașinilor electrice, care ajung să fie utilizate la scară largă și care transformă deplasarea cetățenilor în oraș într-un proces mult mai sustenabil și digitalizat.

„Automatizarea și digitalizarea vor revoluționa modelul clasic de transport terestru. Prin urmare, vom putea conduce mai ușor, controla mai bine funcțiile mijlocului de transport și, nu în ultimul rând, vom putea respira aer mai curat. Iar inteligența artificială ne va aduce, pe lângă smartphone-ul indispensabil azi, Smart Car-ul de mâine, pe care-l vom conduce într-un Smart City”, notează Daniel Metz, Președinte al consiliului de administrație NTT DATA Romania.

Citeste si:
Iarna facturilor. Oraşul din Romania cu cele mai mari costuri la...
Iarna facturilor. Oraşul din...

Unul dintre orașele din prima linie în ceea ce privește mobilitatea urbană și încercarea de a veni constant cu inovații în infrastructură este, bineînțeles, New York-ul. Trecerea la mașini electrice reprezintă un aspect important pentru mulți dintre locuitorii orașului american, însă realizarea unei rețele suficient de puternice pentru a susține încărcarea a zeci sau sute de mii de vehicule în același timp ar trebui să primeze, așa cum arată unul dintre fondatorii unei companii de ride-sharing cu mașini electrice, Paul Suhey. „Felul în care ne gândim la trecerea către vehicule electrice este mult mai complicat decât simpla instalare a unor încărcătoare în pământ. O rețea (de energie) rezistentă, pe care să te poți baza, este mai importantă acum decât adoptarea mașinilor electrice”, explică acesta.

Citeste si:
Cum poți să ai parte de o studenție frumoasă într-un oraș liniștit
Cum poți să ai parte de o...

Problema energiei

Cuvintele lui Suhey arată un alt mod important în care infrastructura orașelor are parte de modificări grație noilor tehnologii și, mai ales, unul dintre drumurile pe care aceasta îl va urma în viitorul apropiat: cel al energiei regenerabile. Înlocuirea combustibililor fosili cu energie cu o amprentă de carbon cât mai scăzută a devenit deja o prioritate pentru unele dintre cele mai mari orașe din lume.

„Ne așteptăm ca peste 100 de milioane de vehicule electrice să circule pe străzi până în 2030, iar activitatea mijloacelor de transport în comun ar trebui să crească cu 50% în această perioadă”, susține André Burdet, Head of Product Management and Strategy în cadrul Hitachi Energy, companie concentrată pe soluții sustenabile pentru viitor.

Citeste si:
Înmatriculări auto în doar 24 de ore într-un oraș din România
Înmatriculări auto în doar 24...

Estimările arată că 500TWh de electricitate vor fi necesari pentru a alimenta aceste vehicule electrice, care vor ajunge să consume aproximativ 10% din energia globală, astfel că un adevărat smart city va trebui să integreze și un sistem inteligent de management al acestei energii - o rețea adaptabilă la nevoile de energie curente ale infrastructurii, care să poată stoca o cantitate masivă de energie regenerabilă pentru cazurile de urgență.

Una dintre țările care au îmbrățișat de ani buni conceptul de smart city și au început să dezvolte locații în acest sens este Japonia, unde companii din întreaga lume lucrează la diferite concepte ale unor orașe inteligente. Printre acestea se numără și Fujisawa City, unul dintre cele mai celebre, care a fost construit de Panasonic. Conceptul companiei a fost de a realiza un oraș care să fie suficient de sustenabil pentru a rezista timp de 100 de ani.

Citeste si:
Edward Sanda și Cleopatra Stratan, despre vacanța din Paris:...
Edward Sanda și Cleopatra...

Fujisawa Sustainable Smart Town (FSST) a primit susținere de la 18 companii diferite, universități, guverne locale și organizații rezidențiale, fiind deschis în 2014 pentru primele 100 de familii. Ulterior, acesta s-a transformat într-o comunitate de peste 2000 de oameni și construcția sa completă este așteptată spre sfârșitul acestui an. Scopul Panasonic în construirea acestui oraș a fost de a reduce emisiile de dioxid de carbon cu 70%, de a reduce consumul de apă cu 30% și de a folosi energie regenerabilă în proporție de 30% din totalul energiei consumate.

Mai mult, orașul poate stoca suficientă energie pentru 3 zile de utilizare în cazul unor urgențe cauzate de dezastrele naturale. Bineînțeles, Fujisawa Smart City rămâne momentan un proiect la scară destul de mică, însă reprezintă o fereastră către un viitor în care orașele învață să își adapteze infrastructura în funcție de noile tehnologii, o nevoie din ce în ce mai presantă la nivel global.


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 25 Ianuarie 2023 - 04 : 01

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.