Hituri de sezon se intrepatrund cu bucati simfonice de Bach, manelele cu melodii religioase, toate adunate intr-un decor auditiv uimitor, care sa asorteze informatiile stirilor tv.

Cele care fac subiectul mai multor zile - alegerile, de la noi sau de la ei, criza mondiala, tragediile, cum a fost cazul recent din Petrila, inundatiile, razboaiele - sunt cobaii unor mixuri de amploare, in care marsurile si tobele se asezoneaza in jale, dupa caz, sau dramatism triumfator.

Sefii stirilor de la televiziunile din Romania recunosc: muzica aduce rating stirii, impresioneaza omul obisnuit, il tine in fata micului ecran. Soundul nu numai ca a devenit o moda, dar moda, la randul ei, a nascut monstri.

Anumite personaje publice, cele care 'fac' o stire pe zi in Romania, au propriile lor melodii. Auzi manele si stii ca e vorba de Becali, cantonetele italiene ti-l anunta pe Mutu, iar Basescu si ai sai au in spate adevarate simfonii.

'Da, sunt personaje in viata publica de la noi care au deja 'propria' coloana sonora sau, mai exact, au un portofoliu de melodii din care se alege mai mereu una care se potriveste cel mai bine cu stirea respectiva. Este o formula care prinde printre romani, indiferent daca ne place noua sau nu', spun, pentru Cotidianul, Nicoleta Gavrila, Head of News Department, si Sorin Barbu, redactor-sef la Sport, Prima TV. Potrivit lor, s-a impamantenit in Romania ideea ca o stire despre Becali trebuie ilustrata cu melodii care vorbesc despre bani, mandrie, credinta.

'Nu facem asocieri in functie de persoane, ci mai degraba in functie de eveniment. Cand am realizat materiale despre parlamentari (dormeau in plen, se jucau la laptop) am folosit sunete specifice: cascat, sforait, sounduri de la diverse jocuri', spune Madalina Ilinca, directorul Departamentului stiri de la B1.

'Nu mergem chiar atat de departe', spun insa Cristi Marin, producator general, si Liviana Tane, editor general al stirilor la Realitatea TV. 'Lucram tot timpul contracronometru, ne concentram sa furnizam informatii cat mai exacte si cat mai rapid, si mai putin sa alegem melodii in functie de oamenii celebri care sunt actorii stirilor la care lucram.

Citeste si:

Ne intereseaza mai putin zona de entertainment, care inevitabil ar exista daca am alege mereu muzica pentru personajele ce construiesc stirea', explica cei doi. 'Abuzul de muzica in montajul stirilor poate dauna, adica se poate ajunge la supraincarcarea unui eveniment, tocmai din dorinta de a-l scoate in evidenta.

Muzica stirilor este pana la urma un foarte bun artificiu de productie care are rolul de a atrage atentia telespectatorului', crede si Mihaela Antoche, directorul Departamentului de stiri al Kanal D.

Cele care folosesc ambianta muzicala sunt televiziunile generaliste si mai putin cele de nisa, si asa se intampla si afara, mai spune sefa stirilor de la postul turcesc.

Tragedia - moartea, inundatiile, accidentele - este cea mai sensibila in fata muzicii de stiri. Iar cei de la Prima TV recunosc importanta audientei si in cazurile tragice: “La inundatii s-au folosit fragmente muzicale care transmit emotie, ceva touching.

Care sa aduca audienta dar si, de ce nu, sprijin pentru sinistrati”. Sefa stirilor de la B1 aduce exemple si mai concrete: 'La inundatii, pasaje din piesele cantaretei Enya sau ale lui Richard Clayderman, scurte secvente de 5-10 secunde. In cazul razboiului din Irak s-a mers pe sounduri aparte - de la marsul soldatilor la sunetul bombelor, al mitralierelor pana la muzica simfonica'. Tot razboiul, inundatiile si evenimentele tragice pot sa provoace cele mai mari gafe, daca nu esti atent, spun Cristi Marin si Liviana Tane, de la Realitatea TV: 'Fac parte din acele categorii delicate, cu care nu ai voie sa te joci, nu ai voie sa privesti relaxat situatia, pentru ca se pot face gafe de proportii, care vor fi sanctionate de public, dar si intern, in cadrul redactiei'.

Cu toate acestea, si reprezentantii Realitatii recunosc importanta muzicii in atragerea audientei: 'In cazul unor evenimente deosebite, rolul unor montaje speciale pe muzica chiar asta este: sa atraga atentia unui numar cat mai mare de telespectatori asupra evenimentului respectiv'.