Prima aeronavă TAROM, promisă de Guvern, cu români repatriaţi din străinătate, după ce Blue Air a suspendat zborurile din România, a ajuns în această dimineaţă pe Aeroportul Otopeni. 150 de pasageri au fost aduși cu o cursă specială din Tel Aviv. Cum s-a ajuns aici? Criza companiei aeriene a început de mult, doar că acum a atins apogeul, iar părtaș a fost, indirect, statul român, care acum se dă peste cap să rezolve problema. 

Statul român a contribuit indirect la criza Blue Air

Guvernul a dat companiei Blue Air un împrumut de 300 de milioane de lei pentru a trece peste pandemie. Experții au avertizat chiar de atunci că Blue Air ar putea să nu mai returneze banii niciodată.

Cea mai mare companie aeriană românească, după numărul de pasageri transportaţi, este de mai bine de un an şi cea care înregistrează cele mai multe reclamaţii, motiv pentru care este şi cea mai amendată.

În iulie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a dat Blue Air cea mai mare amendă din istoria sa, anume două milioane de euro pentru 11.000 de zboruri anulate în decursul unui an. Mai mult, companiei i s-a cerut returnarea banilor către clienți în cel mult zece zile. Atunci, compania a răspuns acuzând ANPC că face abuz în serviciu.

Retail jobs

„Suntem noi cei care am sfătuit această companie să nu îşi achite taxele obligatorii către bugetul de stat? Suntem noi cei care am sfătuit această companie să păgubească 73.000 de consumatori cu peste 14 milioane de euro?", se întreabă Horia Constantinescu, preşedinte ANPC.

„Protecţia Consumatorilor a anunţat şi că a depus o sesizare penală împotriva Blue Air. "Arată şi abateri ce pot îmbrăca o formă penală. În urmă cu aproape o lună am transmis o astfel de informare către structurile abilitate să cerceteze din această perspectivă", spune Horia Constantinescu, preşedinte ANPC.

„Confirmăm faptul că a fost înregistrată o sesizare. Nu s-a început urmărirea penală", a declarat Oana Piţu, procuror şef adjunt DIICOT.

Citeste si:
Premierul Ciucă, despre situația Blue Air: „Există suspiciuni;...
Premierul Ciucă, despre...

De altfel, pe lângă problemele cu pasagerii, compania a rămas în urmă și cu plățile către stat, având de platit restanțe în valoare de 28 de milioane de lei, pentru taxa de poluare.

„Cred că vorbim de un cumul de factori. Situaţia economică a acestei companii. Decizia celor de la Fondul de Mediu, de la ministerul Mediului de a face această poprire pe conturi”, a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

Fostul ministru al Transporturilor susține că situația putea fi prevenită

Fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, în mandatul căruia Blue Air a acumulat datorii și a anulat multe zboruri, a afirmat că situația putea fi prevenită.

„După părerea mea de şase, opt luni această companie trebuia oprită de la zbor, ceea ce ar fi însemnat că un număr mult mai mic de români şi-ar fi luat această ţeapă", consideră Cătălin Drulă, preşedintele USR.

Citeste si:
Urmează o nouă criză? Cum s-a schimbat politica de consum,...
Urmează o nouă criză? Cum s-a...

Operatorul român de zbor a dat semne de șubrezeală încă din anul 2018, când a început să anuleze primele zboruri. În pandemie, a cerut un împrumut temporar de 45 de milioane de euro pentru a putea trece peste criză. În 2020, EximBank a acordat un împrumut de peste 300 de milioane de lei companiei, pentru o perioadă de șase ani.

„Sunt două consecinţe: una că statul se va alege cu o ţeapă de 300 de milioane de lei, asta va intra pe deficitul cash al acestui an şi, a doua, statul va deveni proprietar peste 75% din Blue Air", susţine Cătălin Drulă, preşedintele USR.

„E clar că acest semnal de alarmă pe care l-am avut cu toţii ieri nu ne dă motive de bucurie. Dar vorbim de o companie privată. Vorbim de o piaţă liberă. Vorbim de alte companii care, acum, încearcă să ocupe locul Blue Air-ului", declară Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

Citeste si:
Criza de personal medical se adâncește
Criza de personal medical se...

Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 8 Septembrie 2022 - 10 : 09

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.