În contextul în care dicționarele de sinonime listează în continuare pentru „femeie” sinonime și sensuri precum nevastă, muiere, femeie de serviciu, dar și expresii asociate cu termeni depreciativi sau sexualizați – „femeie publică”, cu trimiteri la cocotă, prostituată, târfă (https://dexonline.ro/definitie-sinonime/femeie), în timp ce pentru „bărbat” apar termeni precum bărbat adevărat, voinic, curajos sau om în toată firea (https://dexonline.ro/definitie/b%C4%83rbat/173620), diferența de perspectivă este evidentă. De aceea, fundația solicită Academiei Române revizuirea și actualizarea acestor definiții, astfel încât să reflecte realitatea prezentului și principiile egalității de gen.
Inițiativa este lansată în aceeași zi în care, împreună cu dexonline, organizația a introdus în proiectul „cuvântul din vitrină” termenul „femeie” https://dexonline.ro/definitie/femeie/definitii, însoțit de o serie de caracteristici care reflectă demnitatea și complexitatea identității feminine în prezent: curajoasă, hotărâtă, determinată, înțeleaptă, inteligentă, puternică, fermă, vizionară, empatică. Aceste atribute, propuse de World Vision România și afișate în vitrina dexonline, funcționează ca o contrapondere necesară la modul în care dicționarele tradiționale au definit femeia. Noua prezentare invită la o redefinire publică a termenului, una care recunoaște contribuția, autonomia și forța femeilor în societatea contemporană.
Acest apel vine pe fondul unor date îngrijorătoare privind realitățile adolescentelor și femeilor din România. Datele World Vision (2024) arată că peste 50% dintre fete și 40% dintre băieți cunosc adolescente care au trecut prin diferite forme de abuz. Fetele raportează într-o proporție de aproape 90% experiențe precum atingeri neconsimțite, presiune fizică, intimidări sau comentarii sexuale, iar băieții confirmă la rândul lor că astfel de situații se întâmplă frecvent în comunitățile lor. Deși 57% dintre băieți declară că se identifică cu valorile mișcării feministe, doar 8% ar interveni activ în apărarea unei fete agresate.
În școli, presiunea de gen rămâne un fenomen major. Conform datelor, 66% dintre adolescente se simt judecate pentru felul în care se îmbracă, iar 47% percep o presiune constantă de a arăta „perfect”. Acest context afectează profund stima de sine și modul în care fetele își revendică spațiul public.
„Nu putem vorbi despre prevenirea violenței dacă ignorăm modul în care societatea definește femeia. Cuvintele nu sunt neutre. Ele pot răni, pot limita și pot valida mentalități care, în forme grave, duc la abuz. Avem nevoie ca instituțiile care stabilesc normele limbii române să reflecte realitatea prezentului, nu prejudecăți”, declară Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
În programele de dezvoltare personală ale fundației adolescentele vorbesc deschis despre modul în care sunt afectate de etichete, prejudecăți și termeni devalorizanți, inclusiv cei care își au originea în dicționare. Pentru mii de fete din mediul rural, aceste percepții se traduc în oportunități mai puține, risc crescut de abuz și dificultăți în a cere ajutor.
World Vision România face demersurile către Academia Română pentru actualizarea definiției cuvântului „femeie” astfel încât acesta să reflecte normele moderne privind egalitatea de gen, demnitatea umană și drepturile fundamentale.
„Dacă vrem o Românie în care fetele și femeile sunt respectate, trebuie să începem cu fundamentul culturii: cuvântul. O definiție nu este un detaliu tehnic. Este cel mai simplu mod în care înțelegem și exprimăm un concept. Și acest lucru trebuie să reflecte respect, nu stereotipuri”, adaugă Mihaela Nabăr.
Despre World Vision România
World Vision România este o organizație care desfășoară programe de educaţie, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. Fundația lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 35 de ani de prezență în România, am ajutat peste 500.000 de copii și adulți din 41 județe.
Despre autor:
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Ce planuri are PKO Bank în România: cea mai mare bancă din Polonia are active...
Sursa: futurebanking.ro
-
Sumă record cheltuită de utilizatorii OnlyFans în 2024. Câți bani au ajuns la...
Sursa: wall-street.ro
-
FRENVI, compania care îți pune pe masă tacâmuri sustenabile și comestibile
Sursa: green.start-up.ro
-
Românca Alina Sabău, antreprenoare în fashion de lux, va deschide un nou...
Sursa: retail.ro
-
Ideea simplă care digitalizează un domeniu blocat în timp | Cum funcționează...
Sursa: start-up.ro
-
Avionul care ar fi dispărut în 1955 și ar fi reapărut în 1985. Adevărul din...
Sursa: garbo.ro
-
FOTO: Destinații de schi aproape de casă pentru vacanța de iarnă 2025–2026....
Sursa: kudika.ro