Lumea se află în momentul acesta într-o perioadă de transformare radicală a modelelor economice și din societate datorate tehnologiei. De la o economie a producției, trecem la o economie a serviciilor, iar acest lucru va duce la o schimbare a modelelor economice existente în momentul de față.

Dacă anii '80 au fost marcați de revoluția adusă de reducerea dimensiunii procesoarelor și introducerea calculatoarelor în procesele de business, alături de prezența oamenilor, în momentul de față transformarea digitală se bazează pe inteligență artificială și machine learning. Acestea pot face task-uri repetitive ale oamenilor și pot transforma modelele economice deja existente.

„Transformarea digitală nu este o măsură administrativă luată de autorități, ci este o șansă pentru noi, pentru economie, pentru societate, pentru administrație. Este o șansă de a face lucrurile mai bine, de a eficientiza semnificativ și de a implica resursa umană existentă în acele zone care generează valoare adăugată spre lumea digitală, spre inteligență artificială, spre automatizare și robotizare”, consideră Daniel Metz, Președinte al Consiliului de Administrație NTT DATA Romania.

Sharing economy cu ajutorul tehnologiei

Unul dintre cele mai importante modele de business actuale este cel al economiei de sharing, în care accesul la anumite industrii se democratizează. De la cursele de taxi la livrarea de mâncare și la cumpărături, modelele de business sunt transformate.

Apariția serviciilor de ridesharing, cum ar fi Uber sau Bolt, a dus la transformarea industriei de taxi. De asemenea, servicii de livrare de mâncare sau cele care permit realizarea de cumpărături, duc la transformarea zonei de retail. În momentul de față, numeroase restaurante se transformă și devin „cloud kitchen”, adică bucătării care există doar online, de unde poți comanda acasă. În plus, companii de livrare mari cum ar fi Glovo sau foodpanda deschid magazine virtuale. Supermarketul fizic este înlocuit astfel cu supermarket-uri unde oamenii obișnuiți nu au acces, dar de unde pot face cumpărături online. Astfel, aceste modele de business se transformă în momentul de față.

Citeste si:
Cîțu: E nevoie ca toată societatea să înțeleagă că doar prin...
Cîțu: E nevoie ca toată...

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

La nivel mondial există cel puțin 9.800 de companii în sharing economy. Acestea activează în domenii precum tehnologie, real estate, inovație și business, food & drink și finanțe. Datele arată că 72% din americani au folosit măcar un serviciu sau o aplicație din această zonă.

Alte modele de business transformate de tehnologie, pe lângă industria transporturilor, sunt cele din zona hotelieră, unde AirBnB a luat o mare parte dintre veniturile hotelurilor tradiționale, dar și din zona de plăți și finanțe. În Asia și Statele Unite încep să se dezvolte modele de împrumuturi P2P, adică aplicații prin care oamenii pot să depună bani care sunt ulterior împrumutați celor care au nevoie, în timp ce tehnologia blockchain și criptomonedele democratizează accesul la investiții.

Transporturile, transformate de inteligența artificială

Mare parte dintre veniturile planetei veneau din lanțul care forma industria transporturilor. De la mașina personală, la service-uri, stații de alimentare, până la rețele de transport global, fie că vorbim de cele rutiere, maritime sau aeriene. Dar tehnologia schimbă lucrurile. Până acum câțiva ani, conducerea unui automobil era un task care părea imposibil de automatizat. Cu toate acestea, companii precum Tesla, au arătat că acest lucru e posibil.

Și deși mașinile autonome aduc o schimbare de paradigmă în industria automobilelor mici, transformarea radicală a modelelor de business ar putea avea loc în transportul rutier cu ajutorul camioanelor. Multiple companii luptă pentru superioritatea în zona camioanelor autonome. Acestea vor putea să înlocuiască zeci de mii de slujbe, dar pe lângă acest aspect, vor duce la o productivitate mai mare. Astfel, companiile actuale din industria transporturilor vor putea fi înlocuite de adevărate „cloud companies”, care să dețină flote de autocamioane autonome ce nu vor mai avea nevoie de șoferi, nu vor mai avea nevoie de pauze și care vor putea respecta un program strict.

Citeste si:
Cîțu: Prin introducerea certificatului verde vreau să ținem școala...
Cîțu: Prin introducerea...

Multiple industrii vor trece de la nevoia de a deține o flotă sau un produs la posibilitatea de a închiria un serviciu. Kevin Kally, în cartea sa „The Inevitable”, vorbește chiar de acest lucru. „Schimbarea de paradigmă tehnologică se produce când oamenii nu mai simt nevoia să dețină un produs, ci să-l închirieze ca pe un serviciu”. Dacă Uber a schimbat modul în care privim industria transportului personal, vom putea asista la Transportation as a Service în momentul când flotele de camioane vor fi complet autonome. Astfel, un camion poate sta 8 ore pentru că șoferul este obligat să facă o pauză de odihnă. Dacă tehnologia va face camioanele să lucreze 24 din 24 productivitatea va crește, iar banii suplimentari vor putea fi duși în instruirea personalului înlocuit în munci mai calificate.



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.