Daca nu cu asta te indeletnicesti in mod obisnuit, dar ti s-a ivit ocazia sa-ti exprimi opiniile in mod televizat, vei experimenta pe propria piele efectele expunerii ample. Doua saptamini dupa aparitie, cunoscutii iti vor spune cu glas mieros: "Te-am vazut la televizor"…

Incintare vs. disconfort

Propozitia poate stirni doua soiuri de efecte: incintare dulce sau disconfort zgrunturos. Dar se pare ca prima varianta este cea mai raspindita… Dupa indirjirea cu care cei care au prins gustul televiziunii nu mai doresc sa se dea jos de pe micul ecran, e limpede ca ispita este majora, cvasiirezistibila. Nici nu-s prea greu de deslusit mecanismele unei asemenea atractii.

Intr-o tara in care principala forma de divertisment o reprezinta orele petrecute in fata televizorului (67% din tineri petrec zilnic intre 2 si 4 ore in fata micului ecran), in care teatrul, lectura si chiar cinematograful au decazut grav intre modalitatile de a-ti petrece timpul liber, in care cele mai ieftine si mai la indemina bucurii vin pe cablu sau prin antena, e limpede ca nu exista nici un loc mai bun unde sa devii celebru decit intr-un studio de televiziune. Marii actori de teatru sau chiar de film sint cu mult mai putin cunoscuti publicului larg decit cei care prezinta cite-un pirlit de buletin meteo la televiziunea nationala sau la unul dintre posturile private cu larga audienta. Iar cei care citesc stirile de pe prompter sint mai celebri decit romanii geniali care stau cit p-aci sa inhate cite-un premiu Oscar.

Video killed the radio star

Fenomenul este lesne de urmarit, de exemplu, in cazul jurnalistilor de radio. Marea majoritate a celor in stare sa faca audiente durdulii au simtit nesatul de a-si populariza si imaginea. Vocile celebre ale radioului si-au ostoit frustrarea, indreptatita pina la urma, de a deveni simpli anonimi imediat ce ies pe usa studioului radiofonic, si s-au improprietarit cu emisiuni televizate. Care pe unde a apucat.

Adio, microfon

Andrei Gheorghe a debutat ca moderator de emisiune la PRO TV, apoi, pentru ca ramasese fara emisiune televizata, iar PRO FM-ul nu-i mai era de ajuns, s-a mutat fara mila la Antena 1. Daniel Buzdugan a fost la un milimetru de a prelua microfonul de la "Cei mai frumosi ani", alaturi de Crina Matei. Dar, finalmente, si rolul excelent din serialul Divertis a picat la tanc si i-a asigurat vizibilitatea dupa care tinjea. Liana Stanciu a prezentat Bingo, a topait noptile prin discoteci in emisiuni estivale, a prezentat matinale, a facut cam tot ce se putea face pentru a se impune si in constiinta vizuala a celor care o cunoscusera drept o excelenta realizatoare de radio. Iar acum si-a gasit un loc mai confortabil si care-i vine parca ceva mai bine decit toate celelalte, in "Trenul vietii", pe B1 TV. Mihai Dobrovolschi, pe cind era la PRO FM, nu s-a lasat pina nu s-a dat si el pe sticla, Raluca Moianu s-a inscaunat la "Iarta-ma", fratii Marius si George Vintila au facut si ei tot felul de tentative, Ciprian Dinu a abandonat Radio 21 pentru matinalul de weekend de la Realitatea, Vlad Craioveanu a stat si-n cap si-n fundul gol pentru a-si populariza imaginea…

Celebritatea e lucrativa

Cintareti care nu prea mai au unde sa-si expuna calitatile vocale - de multe ori admirabile, dar iesite din moda - aleg calea televiziunii, acceptind chiar si formate fara prea multe sanse de-a avea critici omenoase. Au emisiuni pe posturi de televiziune nu tocmai fericite de audiente Oana Sarbu, Luminita Anghel, Corina Chiriac. Gabriel Cotabita intorcea intr-o vreme niste cartoane cu copacei si vulpite intr-un studio de la Tele 7. Actorii dau si ei buzna, doar-doar or capata premiul acela splendid dupa care tinjeau cind au intrat la facultatea de teatru: gloria. Florin Busuioc, Stelian Nistor, Claudiu Bleont, Adriana Titieni, Ioana Moldovan, Alexandru Papadopol au cam lasat actoria pe planul al doilea si s-au apucat sa trudeasca in ograzile televiziunilor.

Cote in crestere

Ziaristii din presa scrisa care apar mai des in talk show-uri beneficiaza de o inflamare a cotei de piata, pentru simplul fapt ca au capatat un plus de notorietate fata de colegii lor.

Celebritatea este, pentru aproape toata lumea, lucrativa. Daca te-a vazut natia la televizor, pe tine, cintaret de manele, e clar ca vei primi mai multe oferte sa cinti la nunti de mirlani. Scuzati, de oameni din popor. Daca pe tine, chipurile creator de moda, te-a vizionat tagma cuconetului bogatas povestind cum te-ai scolit tu la Paris sau la Milano, ti se ingroasa simtitor sansele sa-ti knock-knock-knock-aie la usa clientela multa, snoaba si avuta.

Nevoia de expunere

Daca esti antreprenor si ti se permite sa-ti dai cu presupusul in vazul natiunii, s-ar putea sa-ti creasca cota pe piata si sa-ti infloreasca business-ul mai rapid decit unuia pe care partenerii nu-l pot recunoaste de la prima intilnire. Si, dincolo de toate acestea, in general opulenta, vedetismul, artistareala desantata au prin definitie nevoie de expunere. Nimeni nu se pudreaza cu sclipici doar ca sa se vada, singur, in oglinda.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.