Cel mai nou film al lui Quentin Tarantino, "Inglourious Basterds", va avea premiera americana vineri si va rula si in Romania, din 4 septembrie, impartind deja criticii in doua tabere, lucru firesc pentru o pelicula creata sa incite si sa faca privitorul sa o urasca sau, din contra, sa o iubeasca.
Multi spuneau despre Tarantino ca, pana in 2009, a supus marele ecran la toate "socurile" posibile si imposibile. Nonconformist si inovator in egala masura, regizorul american isi "permisese" sa duca thriller-ul cu gangsteri spre horrorul cult si realist, intr-un "Reservoir Dogs" de-a dreptul revolutionar, si sa rastoarne toate canoanele scenaristicii prin capodopera "Pulp Fiction", careia nici cei mai carcotasi cinefili nu ii pot aduce vreun repros pentru simplul motiv ca productia nu respecta nicio regula, ci doar inventeaza, inventeaza si iar inventeaza. Ceva mai recent, seria "Kill Bill" l-a reconfirmat pe Tarantino drept clasic in viata, greu de copiat tocmai datorita imprevizibilului pe care il ofera, minut dupa minut, filmele sale.

Vanatorii de nazisti


A venit, insa, anul 2009 si, odata cu el, prima incursiune a cineastului consacrat si ca scenarist in lumea celui de-al Doilea Razboi Mondial. Sub numele "Inglourious Basterds", Tarantino prezinta povestea unei echipe de comando, formata din soldati americani de origine evreiasca, a carei misiune este aceea de a lichida ofiteri germani din Franta sub ocupatie nazista. Primul pe lista distributiei - Brad Pitt cu mustata, in spiritul deghizarii perfecte pentru a se putea infiltra printre inamici. In privinta retetelor de marketing, americanii s-au intrecut din nou pe ei insisi: teasere, trailer lansat cu mult inaintea primei proiectii si multa valva in presa de specialitate, mai curioasa ca niciodata sa disece ultima realizare semnata de "baiatul cel rau" din randul regizorilor buni.

Recenziile aparute dupa prima prezentare a filmului, consumata in haine de gala la Cannes, s-au inmultit pe masura apropierii de data lansarii pe scara larga, in toata lumea. Concluziile acestora, transante in majoritate, descriu "Inglourious Basterds" ca fiind un film foarte bun sau, din contra, un esec.

Britanicii de la The Guardian, de pilda, pun tunurile pe fresca istorica imaginata de Tarantino, despre care spun ca este "un curcan servit pe armura". "Probabil ca era mai bine pentru Tarantino daca ar fi continuat pe linia inventiva a filmelor gen <Kill Bill>, pentru ca acest <Kill Adolf> nu i-a reusit", scrie criticul Peter Bradshaw, pentru cotidianul britanic.

Francezii de la Les Echo sunt de parere ca "Inglourious Basterds" este inferior celorlalte filme marca Tarantino. "E regretabil ca regizorul nu a mers pana la capatul provocarii artistice, asa cum facea, in vremurile lui de glorie, la <Pulp Fiction> si <Reservoir Dogs>", scrie cotidianul francez.

Nici americanii nu au fost zgarciti cu observatiile nefavorabile. ScreenDaily noteaza, astfel, ca povestea din film se dovedeste destul de lipsita de continut, cu o intriga "subtire", iar dialogurile in stilul Tarantino isi pierd mult din farmec si din oralitate pentru ca nu sunt purtate in limba engleza. New York Times taxeaza violenta din film, catalogand pelicula ca fiind una "extrem de sangeroasa", in timp ce HollywoodReporter scrie ca scenariul productiei este foarte static, in ciuda temei ofertante pentru actiune.

Tot din SUA vin, insa, si cronici favorabile, iar argumentele tin de jocul actorilor si, partial, de caracterul de "entertainement" al peliculei. Astfel, San Francisco Chronicle este laudativ la adresa prestatiilor actoricesti, premiul I cu coronita revenindu-i austriacului Christoph Waltz. Acelasi Walz este aproape urcat pe soclu in Die Welt, publicatia germana considerand rolul austriacului net superior celui facut de Brad Pitt.

Prezent si el la premiera de pe Coasta de Azur, criticul Alex. Leo Serban este ceva mai echilibrat, inclinand insa spre ideea ca noul film al lui Tarantino are destule atuuri care sa cheme publicul in salile de cinema. "E un film de vazut, insa unul destul de clasic in comparatie cu restul productiilor lui Tarantino. Scenariul, desi rescrie istoria, este credibil si bine scris. Prestatiile actoricesti sunt si ele credibile, mai ales cea a austriacului Christoph Waltz, premiat si la Cannes pentru acest rol. Exceptie face, din pacate, Brad Pitt, care mi s-a parut mai putin autentic. Nu stiu sa spun daca filmul va prinde la publicul din Romania", spune criticul Alex. Leo Serban.

Tarantino ramane pozitiv

Intr-un interviu acordat Le Figaro, Quentin Tarantino pareaza fiecare lovitura venita din directia criticilor de specialitate. "Violenta este inerenta subiectului pe care il tratez, respectiv cel de-al Doilea Razboi Mondial. Violenta este chiar obligatorie pentru ca <ticalosii> mei au ca job sa-i extermine pe nazisti", explica regizorul.

Cineastul nu agreeaza nici ideea ca dialogurile din film si-ar pierde din firescul "marcii" Tarantino. "Nu vreau sa cobor sub un anumit prag de exigenta. Daca as ingadui incalcarea acestei limite, ar insemna ca as renunta sa-mi mai fac filmul in stilul meu. (...) In orice caz, chiar sunt de parere ca cele mai frumoase experiente pe care le ofera filmele care imi poarta semnatura sunt date de dialoguri", marturiseste regizorul in varsta de 46 de ani, care a recunoscut ca i-au trebuit aproape 10 ani pentru a termina dialogurile din scena de deschidere.


Inglorious Basterds - Movie Trailer



Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.