Sase exoplanete de talie medie, ce graviteaza in jurul unei stele de marimea Soarelui, au fost descoperite de cercetatorii de la NASA, care considera ca aceasta este cea mai remarcabila descoperire din ultimii 15 ani reusita de programul de cautare a exoplanetelor.

"Aceasta este cea mai importanta descoperire din domeniul exoplanetelor (planete din afara sistemului solar, n.r.) dupa observarea planetei 51 Pegasi b, prima exoplaneta detectata in anul 1995", a explicat astronomul Jack Lissauer, cu ocazia unei conferinte de presa organizate de revista stiintifica britanica Nature.

Acest nou sistem planetar "neasteptat", in opinia astronomilor, a fost descoperit de satelitul Kepler in jurul unei stele ce a primit numele de Kepler-11, situata la o distanta de 2.000 de ani lumina de Terra.

Lansat de NASA in 2009, telescopul spatial Kepler are misiunea de a detecta acele planete ce sunt asemanatoare Terrei si care ar putea sa sustina viata, observand peste 100.000 de stele de marimea Soarelui.

Cinci dintre planetele recent descoperite sunt foarte apropiate de steaua lor si parcurg o orbita completa intr-un interval cuprins intre 10 si 47 de zile. Foarte fierbinti, aceste planete nu pot oferi conditii propice pentru intretinerea formelor de viata.

Aceste cinci exoplanete sunt grupate intr-o regiune care, prin comparatie cu sistemul nostru solar, ar putea fi inclusa in interiorul orbitei planetei Mercur. Cea de-a sasea planeta, situata la o distanta mai mare, efectueaza o rotatie completa in jurul stelei ei in 118 zile, scrie MEDIAFAX

Foarte compact, acest sistem planetar seamana cu un disc "mult mai plat decat sistemul nostru solar", a declarat Jack Lissauer, confirmand teoria potrivit careia planetele s-au format in interiorul discurilor de gaz si praf care orbiteaza in jurul unei stele.

Astronomii americani au constatat cu ajutorul metodei "de tranzit" ca aceste exoplanete trec (tranziteaza) prin fata stelei lor sau, mai exact, au putut sa constate o diminuare a stralucirii acelei stele in momentul trecerii fiecareia dintre planete.

Planetariul Constanța se redeschide. Care vor fi tarifele show-ului...
Planetariul Constanța se...

Dintre cele peste 500 de exoplanete descoperite pana in prezent, aproximativ 100 au fost descoperite cu ajutorul acestei metode. Insa niciuna dintre stelele observate de pe Terra sau de pe orbita terestra nu au in jurul lor mai mult de trei planete care le "tranziteaza".

Scaderea temporara de luminozitate a stelei permite calcularea diametrului planetei, iar intervalul dintre doua tranzitari reprezinta durata in care o planeta efectueaza o rotatie completa in jurul stelei.