Social 6 Mai 2015 11:08
Numarul de bilete vandute de cinematografele romanesti a crescut cu 12,4% in anul 2014, iar cota de piata a filmelor europene a ajuns anul trecut la un nivel record, a anuntat, luni, Observatorul European al Audiovizualului.

Potrivit acestui raport anual intocmit de organizatia europeana, numarul de bilete vandute in cinematografele din Romania a ajuns la 10,2 milioane, in crestere cu 12,4% fata de anul 2013. De asemenea, incasarile din cinematografie au crescut in Romania, in 2014, cu 15,4% si au ajuns la 185,2 milioane de lei. In schimb, cota de piata a filmelor europene a scazut anul trecut in Romania pana la 2,2%, cu 0,6 procente mai putin fata de 2013, informeaza site-ul oficial al Observatorului European al Audiovizualului.

In cadrul Uniunii Europene, incasarile brute din cele 28 de state membre au cunoscut o crestere usoara, de 40 milioane de euro, in raport cu 2013, si au ajuns la 6,32 de miliarde de euro in 2014. In ciuda acestei cresteri de 0,6%, suma totala reprezinta al doilea cel mai slab rezultat financiar din ultimii cinci ani. La fel ca in 2013, curba incasarilor brute o urmeaza pe aceea a vanzarilor de bilete, care a cunoscut la randul ei o crestere modesta, de 0,7%, ajungand la 911 milioane de bilete vandute - cu 6,5 milioane mai mult decat in 2013. Cu alte cuvinte, pretul mediu pentru un bilet la cinema - exprimat in euro - a ramas aproape stabil incepand din 2012, in jurul valorii de 6,9 euro, in ansamblul Uniunii Europene.

Calculate in monede nationale, incasarile brute au crescut in 14 din 27 de state membre UE pentru care datele au fost disponibile inainte de intocmirea raportului si au scazut in celelalte 13 state membre. Cresterea usoara a incasarilor din cinematografele din UE rezulta, in principal, din cresterile puternice inregistrate in Franta, Spania (+15 milioane euro - reprezentand o crestere de 3%) si Polonia (+15 milioane euro - reprezentand o crestere de 9,7%). Ea se datoreaza si aprecierii lirei sterline in raport cu moneda europeana, fapt care a determinat o crestere a incasarilor brute din Marea Britanie, in ciuda unei scaderi de 2,3% in lire sterline. La cealalta extremitate, cele mai semnificative scaderi ale incasarilor din cinematografie (in valori absolute) au fost inregistrate in Italia (-46 milioane euro - reprezentand o scadere de 7,1%) si in Germania (-43 milioane euro - reprezentand o scadere de 4,2%).

Citeste si:
Belgia preia preşedinţia rotativă a Uniunii Europene. Prioritățile...
Belgia preia preşedinţia...

In afara Uniunii Europene, Federatia Rusa si-a confirmat rangul de a doua putere europeana in ceea ce priveste numarul de bilete vandute - 176,1 milioane. De asemenea, incasarile au crescut cu 2,4% fata de 2013 si au ajuns la 43,3 miliarde de ruble. Aceeasi tendinta de crestere s-a inregistrat si in Turcia: 61,4 milioane bilete vandute (+22% fata de 2013) si incasari de 655 milioane lire turcesti (+30% fata de 2013).

Ca si in anii trecuti, continuarile si filmele derivate (spin-off) si-au taiat partea leului in topul biletelor vandute in 2014 in Uniunea Europeana, intrucat noua continuari si spin off-uri se regasesc in topul 20 al peliculelor care au avut cei mai multi spectatori anul trecut. Primele trei locuri sunt ocupate de peliculele "Hobbitul: Batalia celor cinci ostiri/ The Hobbit: The Battle of the Five Armies" (22,7 milioane bilete vandute), "Jocurile Foamei: Revolta - Partea 1/ The Hunger Games: Mockingjay - Part 1" (20,1 milioane de bilete vandute) si "Cum sa iti dresezi dragonul 2/ How to Train Your Dragon 2" (17,5 milioane de bilete vandute).

Citeste si:
Cristina Cioran a rămas o mamă singură. Cine o ajută cu creșterea...
Cristina Cioran a rămas o...

"Cu ce ti-am gresit noi, Doamne?/ Qu'est-ce qu'on a fait au Bon Dieu?", o comedie franceza despre socul intre civilizatii, si "Lucy", un thriller SF regizat de Luc Besson, se numara printre cele mai mari succese de casa europene, cu 17,1 milioane respectiv 15,2 milioane de bilete vandute in Uniunea Europeana. Alte opere cinematografice au avut un parcurs remarcabil, precum comedia spaniola "Ocho apellidos vascos", devenita cel mai mare succes de casa spaniol din toate timpurile, si comedia britanica "Paddington".

La fel ca in 2013, superproductiile cel mai bine clasate au atras mai putini spectatori in comparatie cu cele din anii precedenti - 42,7 milioane pentru "Skyfall" in 2012, 38 milioane pentru "Harry Potter si Talismanele Mortii: Partea 2" in 2011 si 51,9 milioane pentru "Avatar" in 2010. In paralel, numarul total al spectatorilor care au mers sa vizioneze filme europene a crescut, iar aceste productii au devenit principalul motor al cresterii globale ce a fost inregistrata de numarul de bilete vandute in cinematografele din UE, scrie MEDIAFAX.

Citeste si:
S-au pus în vânzare biletele pentru Agri Trade Summit 2024. Prețuri...
S-au pus în vânzare biletele...

Cresterea vanzarilor de bilete a fost in principal determinata de succesul filmelor europene, in contextul in care mai multe superproductii americane au inregistrat rezultate dezamagitoare. Cota de piata a filmelor americane a scazut la 63,1%, - foarte departe de nivelul record de 69,3% din 2013 -, in timp ce filmele europene au obtinut o cota de piata ce a cunoscut o crestere de 26,2%, ajungand la nivelul record de 33,4% la nivelul Uniunii Europene.

Este o valoare record dupa 1996, primul an in care Obvervatorul European al Audiovizualului a inceput sa calculeze aceasta valoare. Aceasta cota exclude filmele europene produse in Europa cu capital american, care au obtinut cea mai redusa cota de piata din ultimii ani, de doar 0,3%, din totalul biletelor vandute.

Nivelul productiei de film in Uniunea Europeana progreseaza in mod constant. Aceasta tendinta s-a confirmat si in 2014, intrucat numarul lungmetrajelor europene a crescut de la 1.587 la 1.603 filme. Aceasta cifra acopera, potrivit estimarilor, 1.118 lungmetraje de fictiune si 485 documentare, reprezentand un nou record. Aproape 32% din lungmetrajele europene au fost coproductii, iar 68% au ramas productii nationale.

Citeste si:
Klaus Iohannis, la al patrulea Summit al Consiliului Europei,...
Klaus Iohannis, la al...

Potrivit datelor furnizate de MEDIA Salles, 1.858 de ecrane din Uniunea Europeana au fost convertite in sisteme de proiectie digitala in 2014. Astfel, numarul ecranelor digitale din UE a ajuns la 27.899. La sfarsitul anului 2014, salile de cinema din Uniunea Europeana au fost digitalizate in procent de 92%. Doar cinci state membre ale UE inregistreaza o rata de digitalizare a cinematografelor sale mai mica de 70% - Republica Ceha (53%), Grecia (38%) si tarile baltice.

Observatorul European al Audiovizualului, infiintat in 1992, este un organism de serviciu public european, compus din 39 state membre si Uniunea Europeana, reprezentata de Comisia Europeana. Observatorul lucreaza in colaborare cu organisme partenere si cu profesionisti din sectorul audiovizual, are sediul la Strasbourg si functioneaza in cadrul serviciului juridic din cadrul Consiliului Europei.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.