Noile analize de datare a unor roci au confirmat faptul ca uriasele eruptii vulcanice din urma cu 200 milioane de ani au provocat disparitia subita a jumatate dintre speciile de pe Terra, facilitand astfel dezvoltarea si dominatia dinozaurilor.

Intr-un studiu publicat joi, oamenii de stiinta afirma ca aceasta extinctie masiva de la sfarsitul triasicului s-a produs in urma cu 201.564.000 de ani, exact in momentul eruptiei unei serii de vulcani, care a bulversat climatul terestru, eliminand in atmosfera uriase cantitati de dioxid de carbon (CO2).

Acea extinctie a deschis calea catre progresul dinozaurilor, care au dominat planeta timp de 135 milioane de ani, inainte sa dispara la randul lor, in urma cu circa 65 milioane de ani - o disparitie atribuita prabusirii pe Terra a unui asteroid de mari dimensiuni, care a bulversat la randul sau climatul terestru, scrie MEDIAFAX.

Estimarile precedente lasau o marja de 1 milion - 3 milioane de ani intre momentul producerii acelor eruptii vulcanice si marea extinctie de la sfarsitul triasicului. Noua datare a restrans marja la 20.000 de ani, un interval de timp aproape insesizabil pe scara istoriei geologice a Terrei.

Straturile de sedimente corespunzatoare perioadei de dinaintea eruptiilor contin fosile din triasic. In schimb, fosilele lipsesc din straturile ce dateaza de dupa acele eruptii vulcanice, afirma autorii acestui studiu publicat in revista americana Science.

Potrivit autorilor studiului, acea perioada ar putea oferi o paralela istorica cu actuala incalzire rapida a planetei provocata de emisiile de CO2, care ar putea fi fatala speciilor mai vulnerabile, incapabile sa se adapteze cu rapiditate.

"Intr-un anumit fel, extinctia de la sfarsitul triasicului prezinta similaritati cu ceea ce traim noi astazi", afirma Terrence Blackburn de la Carnegie Institution, unul dintre autorii studiului.

"Analiza geologica a acelei perioade ar putea oferi informatii despre impactul avut de dublarea, in scurt timp, a cantitatii de CO2 din atmosfera asupra temperaturilor de pe Glob si a acidificarii oceanelor, ca si consecintele asupra ecosistemului", a adaugat el.

Trailerul final pentru continuarea Jurassic World: dinozaurii vor lua