In fotbalul modern, accentul se pune din ce in ce mai pregnant pe latura de afacere. Astfel, suporterii din Europa constituie un factor esential de venituri, acestia varsind in vistieriile echipelor favorite sute de milioane de euro anual prin cumpararea de suveniruri ori de bilete. In Romania, lucrurile stau exact invers, cluburile sprijinind financiar galeriile. Totusi, simpatizantii echipelor au de unde sa cumpere obiecte promotionale.

Pina mai deunazi, fotbalul respira numai pe teren. Destinat maselor, sportul-rege stringea laolalta zeci de mii de spectatori doar de dragul spectacolului. In era moderna, jocul descoperit de englezi a fost conectat la "aparatele" financiare. Afacerea a luat locul simplei placeri de a juca. Astfel, gruparile europene cistiga anual sute de milioane de euro de pe urma vinzarii de produse promotionale, a incasarilor de bilete ori a vinzarii drepturilor de televiziune. In spatiul mioritic, lucrurile stau cu totul altfel. Suporterul, poate cel mai important "contribuabil" al cluburilor continentale, este de fapt beneficiarul sistemului din Romania. Galeriile, in genere, sint sprijinite financiar de conducerea cluburilor. Daca, de pilda, mai este si un Minister al Transporturilor in spate, iata ca suporterii rapidisti beneficiaza de calatorii gratuite la meciurile din deplasare.

"Ciinii", preocupati de viitor

Cu toate acestea, comercializarea produselor promotionale se practica si in Romania, ce-i drept, la o scara mult mai redusa. Pentru suporterii Rapidului, drumul pina la stadionul de sub Podul Grant in cautarea unui fular visiniu era, pina de curind, in van. Fanii au acum parte de un magazin nou-nout. Dar daca vreun fan pleaca in deplasare fara accesorii visinii, nici o problema. Exista si "sucursala" Gara de Nord.

Aflat in "zona centrala", buticul cu suveniruri "ceferiste" ofera o gama larga de accesorii cu pecetea Rapidului. Piinea microbistului, replicile tricourilor giulestenilor se impart in doua categorii: cele de firma si cele "de fabrica", avind numele jucatorilor pe spate si de trei ori mai ieftine. Sorturile, in schimb, lipsesc cu desavirsire. La mare pret sint insa treningurile. Tot de firma. Pentru a merge la meci in conditii acceptabile pentru un microbist, cu 150 de lei noi pot fi cumparate un tricou original, un fular si o sapca. Cei mai zelosi pot scoate din buzunar pina la opt sute de lei noi, achizitionind mai toate obiectele prezente in magazin. Daca vrei sa fii "ciine pina la moarte", trebuie sa incepi de mic. Asa se pare ca au gindit dinamovistii, la magazinul de la stadion copiii fiind foarte rasfatati. Tricouri, treninguri sau hanorace de marimi mici se afla linga cele pentru adulti. Chiar daca dinamovistii si rapidistii au aceeasi firma de echipament, replicile tricourilor originale sint mai ieftine pentru "ciini".

Hanorace ninja pentru stelisti

Fara doar si poate, Steaua are cel mai vechi magazin. Si cel mai gol. Daca bati drumul pina in Kogalniceanu, poti cumpara cel mult un tricou model vechi, o sapca sau o esarfa. In rest, accesoriile cluburilor europene. In schimb, poti opri la stadion in ziua meciului si poti gasi tot ce-ti trebuie in "Steaua mobil". Chiar si hanorace ninja. Una peste alta, toate cele trei cluburi bucurestene dispun de un magazin virtual de unde se pot achizitiona cam aceleasi produse, la preturi ceva mai mari. Pe de alta parte, exista o discrepanta intre Bucuresti si provincie. Odata cu reorganizarea Timisoarei, suprematia Capitalei este amenintata si din acest punct de vedere. Pe linga atacarea titlului, banatenii au punctat si in relatia cu suporterii, Policardurile fiind un exemplu elocvent in acest sens.

250 de milioane de euro din materiale sportive

Fata de cel mai bogat club din lume, Manchester United, variantele romanesti par o gluma proasta. In genere, gruparea engleza cistiga anual aproximativ 250 de milioane de euro de pe urma vinzarii de produse promotionale. Tinind cont ca o statueta de argint cu Ruud van Nisterlooy costa 1.500 de lei noi, averea se justifica. Pe de alta parte, suporterii pot cumpara de la magazinul clubului de la covoare pina la gel de dus. Insemnele gruparii se regasesc si pe telecomenzi, pe haine pentru nou-nascuti ori pe bijuterii. N-a fost uitata nici verigheta.

Pretul incurajarii

Mai importanta decit achizitionarea de accesorii cu insemnele clubului este insa intrarea la meci. Din acest punct de vedere, galeria rapidista este cea mai cistigata, un abonament pentru turul campionatului la peluza fiind doar 10 lei noi, fata de 20 la Dinamo si 50 la Steaua. In Giulesti, un abonament la Tribuna a II-a costa 25 de lei noi, la Tribuna I - 50 de lei noi, iar la Tribuna 0,200 de lei noi.

Pe Soseaua Stefan cel Mare, pentru un abonament la Tribuna a II-a se vor achita 30 de lei noi, la Tribuna I-65 de lei noi, iar la Tribuna 0 - 100 de lei noi. Cele mai scumpe si cele mai variate abonamente le gasim in Ghencea. Pentru tribuna a II-a, pretul este de 100 de lei noi, pentru Tribuna I - 150 de lei noi, pentru Tribuna 0 - 300 de lei noi, in timp ce la Fotolii pretul ajunge la 3.000 de lei noi, iar la Loje se vor achita 6.000 de lei noi. La Timisoara, suporterii beneficiaza de Policarduri, prin care isi rezerva un loc pe stadion, avind chiar numele scris pe spatarul scaunului. La peluze, un Policard costa 100 de lei noi, la Tribunele I si a II-a, 200 de lei noi, iar la Tribuna 0 - 500 de lei noi.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.