Cristofor Columb ar fi la originea propagarii sifilisului, pentru ca ar fi adus din Lumea Noua o bacterie inrudita, care a suferit mutatii, transformandu-se in bacteria ce transmite virusul in Europa (Treponema Pallidum), potrivit unui studiu publicat de revista americana online PLoS, relateaza NewsIn.

O echipa condusa de Kristin Harper, de la universitatea din Atlanta, a studiat 26 de tulpini de bacterii Treponema, provenite din diverse regiuni ale lumii, folosind pentru prima data genetica moleculara pentru a descoperi originea sifilisului.

Cercetatorii au constatat ca tulpinile de Treponema cele mai apropiate de agentul etiologic al sifilisului, Treponema Pallidum, au aparut pentru prima data in Europa in 1495 si erau tulpini vechi, descoperite in America de Sud, aflate la originea bolii pian, o boala tropicala cutanata.

Pianul, o boala care apare si in prezent in zonele sarace din Africa, Asia si America de Sud, exista si in perioada respectiva in regiunile tropicale cunoscute deja in Lumea Veche, dar sub o alta forma genetica. Peste 500.000 de persoane sufera in prezent de aceasta boala, majoritatea victimelor fiind copii. Virusul este transmis prin piele sau pe cale orala.

Pentru a explica mutatia bacteriei Treponema, cercetatorii afirma ca subspecia aflata la originea pianului, care prefera clima umeda, a trebuit sa se adapteze climei temperate europene si a mutat in subspecia aflata la originea sifilisului.

"In familia genetica a Treponema Pallidum, modificarea genetica este un mecanism de evolutie important", subliniaza autorii studiului.

In lucrarea sa "Candide", Voltaire afirma ca exploratorul Cristofor Columb a "luat dintr-o insula din America de Sud aceasta boala care afecteaza sursa reproducerii si care chiar impiedica reproducerea, uneori". De fapt, Columb si echipajul sau s-ar fi imbolnavit nu de sifilis, ci de pian.

Biologul George Armelagos, coautor al studiului, a remarcat ca sifilisul "este unul dintre primele exemple notabile ale globalizarii, care reprezinta un factor important al dezvoltarii bolilor".