Prețul benzinei s-a ieftinit, peste noapte, nu atât de rapid cum a crescut, dar, de ieri până azi, a fost o scădere importantă la pompă. În medie, este vorba despre 15 bani, ceea ce duce litrul de benzină sub 8 lei, iar tendința se va menține în următoarele două luni. Nu la fel stau lucrurile și în ceea ce privește motorina. Însă, din octombrie, compensarea de 50 de bani va dispărea, iar Europa va renunța la petrolul rusesc.

Prețul bezinei a coborât sub 8 lei. Şoferii cu maşini pe motorină nu sunt la fel de norocoşi

De ieri până azi, liderul pieței la combustibili a ieftinit benzina și motorina cu aproape 15 bani pe litru. În prezent, prețul pe care îl plătim, după aplicarea compensării de 50 de bani pe bonul fiscal, a coborât sub 8 lei pe litrul de benzină, iar motorina costă în jur de 8 lei și 50 de bani. Așadar, prețul carburanților este acum la nivelul înregistrat în urmă cu trei luni.

La diesel, scăderea de preț este mai mică, dat fiind că România importă jumătate din cantitatea necesară. În schimb, producem benzină mai mult decât consumăm, lucru care se vede la preț.

De la începutul lunii, carburanții s-au ieftinit cu 8%, dacă includem și reducerea de 50 de bani. Un prim argument constă în cererea mai mică de carburanți, iar cererea mai mică ieftinește oferta.

„Urmare a creşterii preţului la benzină şi motorină, a existat o importată reducere a cantităţii de benzină şi motorină vândute. Această scădere a influenţat situaţiile financiare ale furnizorilor", a explicat Dumitru Chisăliţă, expert în energie, pentru Observator.

Mai mult, dolarul, moneda în care se vinde petrolul, s-a tot apreciat de când a început războiul. De câteva zile, însă, leul a mai prins puteri. Trendul se va menţine, dar reducerile nu vor fi uimitoare. Spre finalul anului, am putea avea parte de noi creșteri. Atunci, Europa va renunța complet la petrolul rusesc.

„Teoretic, cred că putem să sperăm că încă 10 bani să meargă sub nivelul pe care îl avem în momentul de față cam în următoarea lună”, a completat Dumitru Chisăliță, expert în energie, pentru sursa citată.

Citeste si:
Prețul motorinei a ajuns sub pragul de 7 lei. Cât costă benzina în...
Prețul motorinei a ajuns sub...

Cât este acciza la carburant

Taxele și accizele aplicate producției, distribuției și comercializării carburanților în România sunt responsabile pentru o parte însemnată a prețului plătit de consumatorii finali, conform unui studiu realizat de trei universitari din Bucureşti şi Cluj, care analizează evoluţia preţurilor şi propune soluţii care să ducă la îmbunătăţirea situaţiei legate de creşterea preţurilor pe piaţa românească. Acciza pentru benzină este de 2.458,10 lei/tonă (1,89 lei/litru), iar acciza pentru motorină este de 2.052,89 lei/tonă (1,73 lei/litru).

„Formula de calcul a accizelor pentru carburanți, corelată cu cursul valutar, a făcut ca accizele să crească cu 3,6% în 2022 față de 2021. Prețul carburanților influențează prețurile tuturor produselor de pe piață, deci se produce un efect de domino care duce la o creștere generalizată a tuturor prețurilor, ceea ce influențează cursul de schimb utilizat la calcularea accizei.

Citeste si:
Scumpiri la pompă din nou. Prețul carburanților a trecut de pragul...
Benzina şi motorina s-au...

Avem astfel de-a face cu un cerc vicios care contribuie și mai mult la scumpirea produselor și serviciilor și la pierderea puterii de cumpărare a românilor”, spune Radu Nechita, conf. dr. la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Conform studiului citat, reducerea accizei la carburanți și a taxelor pe energie ar avea un efect net pozitiv asupra economiei românești.


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 22 Iulie 2022 - 09 : 07

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.