Reprezentantii Facultatii de Istorie si Filosofie a Universitatii ”Babes-Bolyai" (UBB) Cluj-Napoca sustin ca, daca istoria nu este predata in conditii decente, doua ore pe saptamana, pe parcursul intregului ciclu gimnazial, atunci poate ar fi mai bine sa se renunte de tot la aceasta materie.

Potrivit unui comunicat de presa transmis, joi, de Facultatea de Istorie si Filosofie a UBB privind predarea istoriei in invatamantul gimnazial, aceasta materie nu se poate invata intr-o ora pe saptamana, ca muzica sau desenul, transmite corespondentul MEDIAFAX.

"Copiii nostri sunt tot mai lipsiti de cunostintele si practicile intelectuale care le-ar permite sa se inscrie in mod constient pe axa temporala a istoriei, de-a lungul careia ne-am format, ca oameni si societate. Pentru a-si forma aceste competente de baza in materie de alfabetizare istorica, care sa ii transforme in oameni orientati in universul culturii si al valorilor, ei si profesorii lor au nevoie de un minimum de timp alocat. Istoria nu se poate invata intr-o ora pe saptamana, ca muzica sau desenul. Este inutil, este ineficient, este o pierdere de timp si de resurse umane. Daca nu este predata in conditii decente, timp de doua ore pe saptamana, pe parcursul intregului ciclu gimnazial, cum s-a practicat decenii la randul si cum se mai preda in atatea tari ale lumii, atunci poate ar fi mai bine sa renuntam la istorie de tot", se arata in comunicat.

Reprezentantii Facultatii de Istorie si Filosofie a UBB sustin ca exista o ingrijorare profunda, exprimata la nivelul opiniei publice, in ceea ce priveste educatia morala a elevilor, transmiterea valorilor culturale si impartasirea sensurilor spirituale, "in societatea supertehnologizata in care traim, dominata de valori materiale, de individualism si marginire intelectuala'".

"Cum vom reusi sa formam cetateni responsabili si implicati, refractari la coruptie si capabili sa impinga societatea in directia unor idealuri superioare, daca lectiile fundamentale pe care ni le ofera istoria nu vor fi invatate in mod corespunzator, la varsta potrivita, pe bancile ciclului gimnazial? In absenta unei educatii umaniste adecvate, generatiile actuale se limiteaza, progresiv, la universul superficial al retelelor de socializare, nemaistiind cum si de ce sa se insereze in universul traditiei si al culturii", se mai arata in comunicat.

Citeste si:
De ce a renunțat Anisia Gafton la facultate: „Când vii în clasă...
De ce a renunțat Anisia...

In pozitia Facultatii de Istorie si Filosofie a UBB se subliniaza ca "generatiile formate in acest mod defectuos, si de care numerosi istorici, sociologi, teologi si mai ales parinti dezamagiti se plang la unison, risca sa-si rupa legaturile cu trecutul si in acest fel sa rateze intalnirea cu viitorul, traind intr-un prezent continuu, dominat de imperativele hedoniste ale lui «aici si acum»".

"Mai mult decat orice alta disciplina socio-umana, istoria ofera elevilor educatie democratica, economica sau interculturala. Ea stimuleaza spiritul critic, impartasirea in comun a valorilor, capacitatea de a compara si evalua forme diferite de civilizatie. Crede cineva ca ne putem permite sa vitregim studiul istoriei in ziua de astazi, cand traim amenintarea terorismului islamist, provocarea valurilor migratorii sau subrezirea increderii in democratie si in constructia europeana? Oare cum vor gestiona generatiile urmatoare probleme de aceasta natura, fara instrumentele intelectuale, axiologice si emotionale oferite de cunoasterea istoriei? Cu ajutorul TIC-ului, al stiintelor naturii, al limbii engleze?", se mai arata in documentul UBB.

Citeste si:
Bacalaureat 2022. Elevii susțin proba la alegere
Bacalaureat 2022. Elevii...

Istoricii universitatii clujene atrag atentia asupra faptului ca tehnicienii si decidentii care au in grija elaborarea si adoptarea planurilor scolare poarta pe umerii lor o raspundere uriasa.

"Pe termen lung, miza acestor documente este insasi perpetuarea noastra sociala si culturala. Ca indivizi, pe cont propriu, ne putem descurca si cu o ora de istorie pe saptamana, sau poate chiar fara niciuna. Dar ca natiune, ca societate coerenta si constienta, nu vom supravietui", au mai spus reprezentantii Facultatii de Istorie si Filosofie a UBB.

Cele trei propuneri de plan-cadru de invatamant pentru clasele V - VIII lansate in dezbatere de Institutul de Stiinte ale Educatiei prevad o serie de modificari, printre care existenta de materii optionale in fiecare arie curriculara, dar si scoaterea orei de limba latina de la clasa a VIII-a.

Citeste si:
Parfumurile de la A la Z – Istoria lor și cum să le alegi pe cele...
Parfumurile de la A la Z –...

Cele trei variante au mai multe puncte in comun. Astfel, numarul de ore de limba romana din clasa a a V-a ar urma sa fie redus de la cinci, cat este in planul-cadru in vigoare, la patru. In urmatorii trei ani de gimnaziu, raman cate patru ore pe saptamana de limba si literatura romana.

Limba latina care se studiaza in prezent o ora pe saptamana in clasa a VIII-a este scoasa din planurile-cadru propuse pentru gimnaziu.

Totodata, se reconsidera structura disciplinelor socio-umane pe ani de studiu (la clasa a V-a - educatie pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a - educatie interculturala, la clasa a VII-a - educatie pentru cetatenie democratica - si la clasa a VIII-a - educatie economica).

Potrivit celor trei variante puse in dezbatere, elevii de gimnaziu ar avea posibilitatea sa isi aleaga o materie optionala din oricare dintre cele sapte arii curiculare: "Limba si comunicare", "Matematica si stiinte ale naturii", "Om si societate", "Arte", "Educatie fizica, sport si sanatate", "Tehnologii" si "Consiliere si orientare". Doua dintre variante prevad alegerea a 0 - 1 optionale, iar cealalta, 1 - 2 optionale.

Citeste si:
1 Iunie, Ziua Copilului - o scurtă istorie
1 Iunie, Ziua Copilului - o...

In schimb, numarul de ore pentru toate celelalte materii este clar specificat, nemaifiind prevazute un minim si un maxim precum in planul-cadru actual la discipline ca istorie, geografie, educatie plastica, educatie muzicala, cultura civica, educatie tehnologica.

Daca actualul plan-cadru prevede cate una - doua ore pe saptamana de istorie si geografie, pana in clasa a VIII-a, cand sunt prevazute cate doua ore, doua dintre variante prevad cate o ora din aceste materii in primii trei ani de gimnaziu si doua in ultimul, iar in cealalta varianta istoria si geografia au alocate cate doua ore in clasele a V-a si a VIII-a si cate una in ceilalti doi ani.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.