Internetul s-a transformat dintr-un canal media intr-o utilitate, spune Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT), estimand, totodata, ca, in urmatorii zece ani, 90% din populatia oraselor si 70% din locuitorii de la sate vor avea acces la online.

Biroul Roman de Audit Transmedia a anuntat, sambata, ca va pune la dispozitia industriei de media si publicitate cele mai importante concluzii ale studiilor pe care le desfasoara, prin publicarea a trei concluzii generale legate de media, sub titulatura "BRAT - Tendinte Media", in perioada 14 - 16 decembrie.

Astfel, luni, BRAT a prezentat concluziile in privinta internetului. Conform asociatiei, dincolo de imaginea cifrelor care prezinta masura extinderii si popularizarii mediului online, asistam la transformarea internetului dintr-un canal media intr-o utilitate si la modificarea perceptiei publicului in acest sens.

Generatia tanara, nativii erei digitale, invata de la varstele cele mai fragede sa utilizeze internetul. In mediul urban, peste 95% din tinerii cu varste intre 14-24 ani utilizeaza internetul, procentul depasind 98% in Bucuresti si orasele mari. In mediul rural procentul este de 82%, dar, avand in vedere rata de crestere accentuata, cel mai probabil procentele se vor egaliza in cativa ani. La 14 ani probabil nu toti adolescentii au voie sa utilizeze gazele in gospodarie, dar 89% din ei utilizeaza internetul.

Pentru acesti tineri internetul nu a aparut ca un canal media. Ei intreaba de accesul la internet la hotel sau la restaurant, asa cum generatia adulta intreba de apa sau de caldura cu ani in urma. Aceasta tendinta, mai evidenta in cazul tinerilor, se mentine si in randul populatiei adulte. Internetul a devenit un facilitator, un mijloc ce raspunde unei serii intregi de nevoi: informare, comunicare, interactivitate, divertisment, educare, achizitie de bunuri si servicii, gasirea unui loc de munca sau vanzarea unui obiect vechi.

Mediile asa-numite traditionale - presa scrisa, radioul, televiziunea, panotajul - au suferit transformari ale continutului, mesajelor, modului de a comunica cu oamenii, dar ele fundamental au ramas medii de comunicare, fiind imposibil sa se distanteze de scopul pentru care au fost create: informare, educare, divertisment. Pe langa ele s-au creat servicii ce au devenit ele insele utilitati: transmisia undelor radio si TV, cablul TV, difuzarea de presa. Internetul a produs insa cea mai serioasa si importanta schimbare: a desprins continutul de canalul sau original si l-a retransmis, fie el continut scris, audio sau video, prin propriile mijloace specifice, precizeaza BRAT.

Citeste si:
Bogdan Mocanu, tăiat cu maceta într-un club. Fostul concurent de la...
Bogdan Mocanu, tăiat cu...

Potrivit asociatiei, internetul va ajuta la diversificarea si imbogatirea canalelor traditionale sau le va limita puterea. Televiziunea a inceput deja sa se schimbe, 12% dintre romani au deja "smart TV" si incep sa il utilizeze ca atare, vizualizarea emisiei TV liniare este in descrestere peste tot in lume. Panotajul si radioul, chiar daca mai putin influentate, vor invata sa profite de noua platforma si sa isi imbogateasca oferta pentru propriul public.

Pe de alta parte, presa scrisa, chiar daca a fost cea mai afectata pana in prezent pierzand suprematia asupra informatiei scrise, a generat unele dintre cele mai puternice branduri online. Oamenii obisnuiti sa citeasca vor citi in continuare continutul, brandul cunoscut, schimband doar platforma, mai spune BRAT.

Pe langa eliminarea barierelor geografice, socio-culturale, informationale si deschiderea de noi oportunitati pentru afirmarea individuala, mediul online a atras si dezvoltat raspunsuri la toate nevoile si obiceiurile de zi cu zi ale oamenilor. Utilizarea internetului nu trebuie asimilata cu accesarea unor site-uri de continut, ea vizeaza multe alte scopuri: 75% dintre utilizatori folosesc internetul pentru folosirea e-mailului, 63% pentru accesarea unor site-uri de servicii, 84% pentru cautare de informatii, 20% pentru jocuri de noroc si pariuri sportive etc.

Citeste si:
TOP 10 cele mai CIUDATE inventii pe care sigur ti le vei dori
TOP 10 cele mai CIUDATE...

Aceasta interdependenta se manifesta in acoperirea, intr-o masura din ce in ce mai mare, a nevoilor zilnice folosind mediul online. 30% din populatia din mediul urban face cumparaturi pe internet, procentul urcand la 47% in randul tinerilor 14-24 ani, in timp ce 26% dintre persoanele din grupa de varsta 25-34 ani realizeaza operatiuni bancare online lunar, iar 58% dintre persoanele sub 45 de ani cauta sa se informeze mai intai pe internet inainte sa ia decizia de achizitie pentru un produs, scrie MEDIAFAX.

Internetul se maturizeaza, se transforma si se dezvolta continuu, mai spune BRAT. In prezent este o utilitate pentru tot mai multi oameni. Avand in vedere ritmul actual de crestere, BRAT estimeaza ca in Romania, in umatorii zece ani, 90% din populatia oraselor si 70% din populatia satelor vor avea acces la aceasta utilitate.

Citeste si:
Dezbatere intensă pe Internet după reacția polițistului Marian...
Dezbatere intensă pe Internet...

De asemenea, potrivit BRAT, in ultimii ani, penetrarea internetului a crescut exponential. In prezent, la nivel national sunt 8,8 milioane de utilizatori, din care 6,5 milioane utilizeaza internetul in fiecare zi. De asemenea, 70% din populatia oraselor si 44% din cea a satelor din Romania utilizeaza internetul. In mediul urban, consumul zilnic de internet pentru segmentul de varsta 14-64 de ani a crescut de peste sapte ori din 2002 pana in prezent, de la 8% la 56%.

Acelasi procent, 56%, reprezinta procentul persoanelor ce locuiesc in gospodarii din mediul rural care au acces la internet. Din acest punct de vedere, internetul reprezinta a doua utilitate, dupa electricitate, la care locuitorii din rural au acces si pe care si-o permit, mai spune BRAT.

Asociatia adauga ca dintr-un mediu considerat elitist, accesat cu predilectie de catre tineri educati din orase mari, internetul a devenit un mediu accesibil unei categorii de populatie din ce in ce mai largi.

Citeste si:
Dispariții subite în China. Vestea morții mai multor oficiali,...
Dispariții subite în China....

De asemenea, profilul actual al utilizatorilor de internet se aliniaza la structura populatiei, eliminand discrepantele generate de profilul primilor utilizatori. Populatia tanara, cea a marilor orase, populatia educata a atins deja pragul maxim. Cresterea numarului de utilizatori ai internetului provine in prezent din randul populariei adulte sau varstnice, din orase medii si mediul rural, din randul populatiei cu educatie mai redusa. Utilizatorii de internet se maturizeaza, imbatranesc si capata experienta ca utilizatori: 76% dintre utilizatori folosesc internetul de mai mult de cinci ani.

Pe de alta parte, continutul se desprinde treptat de canalul media unde a fost creat sau care l-a consacrat in mod traditional. Internetul are marele avantaj de a fi capabil sa integreze orice forma de continut: text, audio, video, creand o experienta placuta utilizatorului, oferind accesibilitate, interactivitate si facilitati superioare odata cu popularizarea dispozitivelor mobile, mai spune BRAT.

Preferintele oamenilor pentru diversele teme generale de interes ale vietii nu s-au schimbat semnificativ in ultimii zece ani, dar oamenii au acum la indemana o maniera mult mai facila de a accesa continutul care ii intereseaza. In prezent este mult mai usor pentru public sa aleaga doar ceea ce ii intereseaza din totalul informatiilor pe care le are la dispozitie. Nu doar priceperea creatorului continutului in a varia si alterna platformele de distributie ale continutului sau face ca acesta sa fie accesat pe o platforma sau alta in mod preferential, oamenii invata sa utilizeze tehnologia si internetul in propriul interes si pentru a castiga timp.

De asemenea, tot mai multi romani acceseaza pe internet tipul de continut media pe care il gaseau in canalele traditionale in urma cu zece ani: 15% dintre utilizatori accesau pe internet site-urile unor ziare/ reviste in 2005, in prezent procentul acestora este de 50%. La fel se intampla si in cazul celorlate medii. O treime din populatie asculta radio online sau se uita la TV pe internet, in timp ce procentul acestora nu depasea 5% in 2005.

Mai mult, oamenii raman fideli brandurilor de continut. Din primele 15 site-uri din Romania sub aspectul numarului de vizitatori zece apartin unor produse media lansate si consacrate in media "traditionala".

Totodata, BRAT spune ca, din perspectiva consumului de continut media, internetul pare a fi castigatorul in raport cu multe criterii: accesibilitate, rapiditate, interactivitate, diversitate, continut generat de utilizatori.

Dar cresterea accelerata a numarului de utilizatori si a volumului informatiilor disponibile online a atras dupa sine si decresterea increderii in acest mediu. Singurul indicator care a scazut in ultimii zece ani in ceea ce priveste internetul este nivelul de incredere al populatiei in informatiile gasite pe internet. Astfel, 60% dintre utilizatori declarau in 2005 ca au incredere in informatiile gasite pe internet, in timp ce doar 45% mai considera acest lucru in prezent.

BRAT este organizatia industriei de media din Romania care masoara audienta presei scrise si a mediului online, auditeaza tirajele (presa scrisa) si monitorizeaza investitiile in publicitate (presa scrisa, online, radio si outdoor). Masuratorile si monitorizarile BRAT sunt independente si transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii sai in concordanta cu normele internationale.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.