Social 26 August 2015 13:04
Familia unui navigator roman, ofiter mecanic pe un vas maltez, a sesizat autoritatile romanesti dupa disparitia acestuia de la bordul navei, in 5 august, in largul Marii Galbene, si le acuza ca nu au initiat nicio ancheta pentru elucidarea cazului, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Familia si reprezentantii legali ai acesteia spun ca Petrica Mandes, ofiter 1 mecanic pe vasul comercial Huahine, aflat sub pavilion maltez, a disparut fara urma de la bord in noaptea de 5 august 2015, in timp ce nava se afla la 180 de mile est de coasta Chinei.

Barbatul, in varsta de 57 de ani, are o experienta pe mare de 30 de ani. El a semnat, in luna iulie, primul sau contract de angajare cu societatea Cardiff Crewing Romania, operatorul navei Huahine, pe postul de ofiter 1 mecanic, iar in 15 iulie a plecat spre Australia pentru a se imbarca pe nava acostata in portul Hedland. In 20 iulie, vasul a parasit portul, avand ca destinatie portul chinez Caofeidian, unde era asteptat sa ajunga in 9 august, scrie MEDIAFAX.

In 5 august, data la care nava se afla in largul Marii Galbene, familia lui Petrica Mandes a primit un telefon prin care era anuntata ca acesta disparuse de aproximativ 10 ore de la bordul navei si ca nu se stie nimic despre el. "In noaptea de 4 spre 5 august, Petrica Mandes efectua serviciul de cart, programat intre orele 04.00-08.00, fiind asistat de un motorist filipinez. Din informatiile oferite de colegi, rezulta ca acesta ar fi fost vazut ultima oara la ora 04.30, cu o cafea in mana, moment din care nu se mai stie nimic despre el. Seful mecanic a fost informat abia la ora 07.35 cu privire la disparitia lui Mandes, cand au fost demarate actiunile de cautare a acestuia. La ora 10.00, toate navele din zona au fost alertate si rugate sa contribuie la cautarea lui, vasul Huahine schimbandu-si cursul, pentru a-l cauta, pana la ora 20.00 (ora locala), cand operatiunea a fost incheiata. Mentionam ca nu au fost efectuate cautari prin scufundari sau la suprafata apei, ci numai de pe puntea navei", sustin reprezentantii legali ai familiei, intr-un comunicat de presa.

Familia marinarului reclama faptul ca, desi, conform procedurilor, vasul Huahine ar fi trebuit arestat pentru efectuarea unei investigatii, acesta a parasit nestingherit portul Caofeidian, primul unde a acostat dupa disparitia marinarului roman. "Demersurile familiei, efectuate prin Ambasada Romaniei in China, Consulatul Shanghai, pentru a se desfasura la bordul navei o ancheta care sa elucideze imprejurarile disparitiei lui Petrica Mandes au ramas fara ecou. Nava a stationat in rada portului Caofeidian timp de cateva zile, perioada in care, conform procedurilor in astfel de situatii, ar fi trebuit arestata", spun reprezentantii familiei.

Conform sursei citate, la sosirea in tara a sefului mecanic, tot de nationalitate romana, acesta, contactat telefonic de familia Mandes, s-ar fi aratat deranjat de faptul ca a fost anuntat foarte tarziu de la momentul presupus al disparitiei de catre motoristul filipinez - cel care il asista pe Petrica Mandes pe perioada serviciului de cart si primul membru al echipajului care a sesizat lipsa lui, in pofida ordinelor primite de la superiori pentru astfel de cazuri.

Citeste si:
Interviu cu Lucian Gheorghe, românul care antrenează creierul...
Interviu cu Lucian Gheorghe,...

Familia lui Petrica Mandes crede ca acesta a fost omorat si acuza autoritatile romane ca, desi au fost sesizate in repetate randuri, nu au deschis nici pana in prezent o ancheta, nu au initiat operatiuni de cautare a acestuia si nu au semnalat disparitia romanului tuturor institutiilor care si-ar putea aduce sprijinul in acest caz.

"Disparitia romanului, fara sa fie prelevata vreo proba pana la aceasta data cu privire la cauzele tragicului incident, lasa multe semne de intrebare. Se poate ca pe un vas construit in 2013, care foarte probabil ca are un sistem de supraveghere de ultima generatie, camerele video sa nu fi surprins nicio informatie vitala cu privire la ce s-a intamplat cu Petrica Mandes? Este posibil ca Ambasada Romaniei in China, a carei prioritate este protejarea drepturilor cetatenilor sai, sa nu ia nicio masura concreta cand este la mijloc viata unui om? Singura informare primita de familie este un raport si declaratia capitanului, ambele nesemnate si nestampilate. Avand in vedere cele expuse, familia are motive serioase sa creada ca la bordul navei s-a produs o crima, fapt pentru care a cerut pana la acest moment ajutorul oficialilor romani de la Ambasada Romaniei din China, Ministerului de Externe al Romaniei, Consulatului Chinei din Constanta, Sindicatului ITF Constanta, Procuraturii Constanta, companiei de crewing Cardiff. Toate eforturile familiei au fost in zadar, de trei saptamani nefiind demarata nicio ancheta cu privire la disparitia lui Petrica Mandes. Lipsa de interes? Lipsa de proceduri? Ce trebuie sa facem pentru ca viata unui om sa conteze pentru autoritatile pe care le platim pentru a ne proteja interesele?", se intreaba, in finalul documentului, familia lui Petrica Mandes.

Citeste si:
Tragedie la Seul: Peste 150 de morți după busculada de Halloween
Peste 150 de morți și aproape...

Reprezentantul Federatiei Internationale a Transportatorilor (ITF) in Romania, Adrian Mihalcioiu, totodata lider al Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), spune ca a primit instiintarea internationala despre disparitia marinarului roman si a confirmat ca in zona au fost facute cautari pentru gasirea acestuia.

"Au fost organizate in zona cautari specifice, nava s-a intors si a efectuat cautare asa cum este prevazut in legislatia internationala, au comunicat disparitia in sistemul international si s-a activat cel mai apropiat punct de cautare si salvare. Mai multe nu s-au putut face, in special pentru ca se aflau si intr-o zona destul de prost dezvoltata in astfel de centre de interventie rapida si de operatiuni de cautare si salvare. In zona respectiva, si cand stii unde sa cauti este greu sa gasesti o persoana disparuta", a spus Mihalcioiu.

Citeste si:
Meseria de marinar va fi predată la un liceu din Tulcea
Meseria de marinar va fi...

El a precizat ca ITF nu poate face prea multe in acest caz, China nefacand parte din federatia transportatorilor, si nici ca lider al SLN nu poate interveni, pentru ca barbatul disparut nu era membru al sindicatului. "Din pacate, nu era nici membru de sindicat, asa ca nu putem ajuta familia cu bani pentru plata unor avocati in China care sa ajute la elucidarea disparitiei", a declarat Adrian Mihalcioiu, care a mentionat ca sunt destul de dese cazurile de disparitie de la bordul navelor si, din pacate, "in general acestea nu-si gasesc prea curand o rezolvare".


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.