Cand mai scap dintr-un blocaj pe Valea Oltului direct pe autostrada Sibiu-Deva ma intreb cu uimire daca nu cumva am iesit din Romania.

Visez? Visez, evident! De prea multi ani! Iar autostrada aia intrerupta (pentru a fi demolata) imediat dupa Sibiu, ma trezeste prea repede din reveria prosteasca doar pentru a ma impinge intr-un soi de depresie… da, sunt inca in Romania, o tara atat de haotica si de dezbinata de aroganta si incompetenta politica, o tara in care, intr-adevar, ramane si astazi neverosimil ca o autoritate publica poate organiza lucrari ample de infrastructura. Pe facebook s-a starnit un soi de falsa dezbatere, dupa ce fostul premier Victor Ponta s-a apucat (cu tupeu-i caracteristic) sa treaca in revista autostrazile nasite in guvernarea sa. Postarea respectiva a adunat in trei zile peste 4000 de likeuri. Ea contine omisiuni, scoateri din context si minciuni pure si simple. Ponta a primit, tot pe facebook, o replica de la Catalin Drula, un om din domeniu, un om care stie exact ce vorbeste, pana de curand o voce a Asociatiei Proinfrastructura, acum consilier al premierului Dacian Ciolos.

Observand disproportia de viralitate dintre postarea lui Ponta si cea a lui Drula, am decis sa echilibrez un pic scorul, prin preluarea integrala pe Biziday a postarii lui Drula. Ii rog si pe alti colegi (blogeri sau jurnalisti in media on-line) sa ma ajute in acest demers. Sigur, ideal ar fi fost ca insusi premierul Dacian Ciolos sa fi intrat in aceasta dezbatere, caci ea este importanta pentru restabilirea adevarului, dar si utila, nu numai pentru ca anul acesta avem alegeri. Iata mai jos integral postarea lui Drula, a scris Moise Guran pe Biziday.ro. Mai jos regasiti analiza facuta de Catalin Drula.

Autostrada Sibiu-Orastie

Lotul 3 – cel inchis la un an de la inaugurarea facuta de dumnealui cu doua zile inainte de turul al doilea al alegerilor prezidentiale din 2014 – ne spune ca a fost semnat inainte de mandatul sau si “nu aveam nicio alta vina decat aceea ca a fost finalizata in 2014”. Adevarul este ca derularea acestui contract s-a facut aproape in totalitate in mandatul domniei sale – anii 2012-2014. Erorile de management al contractului si deciziile proaste s-au luat la CNADNR sub conducerea domnului Neaga, directorul general sustinut de domnul Ponta la CNADNR. Mai mult, in 2014, presiunea pusa si hei-rup-ul facut pentru inaugurarea in prag de alegeri au dus la problemele de calitate care au facut ca autostrada sa se inchida la un an dupa inaugurare. Chestiunea este, de altfel, investigata de DNA in prezent. Dupa inaugurare, desi au aparut fisuri in carosabil la citeva saptamini, sub guvernul domnului Ponta s-a incercat timp de aproape un an minimizarea problemelor de calitate.

Despre Master Planul de Transport…

Spune dl. Ponta ca si-a batut joc guvernul anterior domniei sale si ca “am realizat si finalizat noi [n.m. guvernul Ponta] Master Planul de Transport”. Contractul pentru Master Plan a fost licitat si semnat de cei dinaintea domnului Ponta, in aprilie 2012, deci cu citeva zile inainte de inceperea mandatului sau. Asadar derularea contractului s-a desfasurat aproape in intregime in mandatul dumnealui. Termenul de realizare era de 24 de luni, cu alte cuvinte, ar fi trebuit finalizat in primavara lui 2014. Ce s-a intamplat in derularea acestui contract este un scandal. E de notorietate ca sub domnii Sova si Ponta s-au facut presiuni politice inacceptabile pentru ca doreau sa tragem tot traficul rutier al Romaniei dinspre Transilvania si Moldova spre Bucuresti prin Valea Prahovei si sa modificam coridoarele stabilite la nivel european. Totul pentru a justifica pariul domniei sale cu concesiunea autostrazii Comarnic-Brasov (aspect asupra caruia detaliez mai jos). Un document care trebuia sa fie eminamente fundamentat tehnic – “stiintific” cum ii placea domnului Rus sa spuna – a devenit obiectul unor interferente inacceptabile. Autostrada Sibiu-Pitesti a fost intarziata cu cel putin 2 ani si Master Planul a fost blocat tocmai de factorul politic.

Autostrazile finalizate

Mai spune domnul Ponta ca a finalizat si dat in exploatare urmatoarele autostrazi (in totalitate, se intelege):
  • A3 Bucuresti-Ploiesti: e vorba de portiunea de la Centura Bucuresti la Ploiesti (Barcanesti) care era 95% gata si a fost terminata la 1 luna dupa preluarea mandatului. Adica a inaugurat domnul Ponta munca celor dinainte (incepind din 2006-2007). Lipseau din aceasta autostrada cei 6km de la Centura pana in Bucuresti, nodul Moara Vlasiei si spatiile de servicii si parcarile. N-ar fi crezut nimeni ca 3 ani mai tarziu, in 2015, acestea tot nu vor fi realizate. Sa repetam. 3 ani de zile. 6 kilometri de autostrada la cimpie. Un nod. Cateva parcari. Nimic terminat. Asta este performanta domnului Neaga la CNADNR si a guvernelor Ponta.
  • A2 Bucuresti-Constanta: domnul Ponta trece aici, din nou, la realizari, toata autostrada uitind sa mentioneze ca cea mai mare parte, de la Bucuresti la Cernavoda, a fost construita cu mult inainte de mandatul domniei sale. Iar sectorul de la Cernavoda la Constanta a fost contractat si in mare parte executat inaintea mandatului dumnealui, revenindu-i doar sarcina de a face inaugurarea in 2012 (la cateva luni dupa preluarea mandatului).

Contractele licitate sub mandatul Guvernului Ponta

Din pacate, am gasit toate aceste proiecte intr-un stadiu jalnic si ne-am chinuit jumatate de an sa le scoatem la liman. Sa le luam pe rind.
  • autostrada Lugoj-Deva: trecand peste intarzierea nepermisa in evaluarea ofertelor – 8 luni intre august 2012 si martie 2013 , e vorba de un proiect in care s-a pus caruta inaintea boilor. Adica, in loc sa fie obtinut acordul de mediu – care impune anumite solutii precum tunele, viaducte lungi, ecoducte, etc. – si apoi sa fie facuta licitatia, s-a procedat invers. Fara sa intru in prea multe detalii tehnice, desi contractele au fost semnate la sfirsitul lui 2013, nici astazi nu avem un acord de mediu complet si, din acest motiv, se lucreaza doar pe sectoare ale autostrazii – speram ca in septembrie sa se deblocheze complet si aici.
  • autostrada Cimpia Turzii-Tg. Mures, despre care dl. Ponta spune ca are “contracte semnate in iulie 2014”. Un mic neadevar si aici, contractele au fost semnate in februarie 2015. Patru dintre ele. Inca unul a fost semnat in martie 2016. Guvernul Ponta n-a miscat nimic pe aceste contracte pe parcursul anului 2015. Nu au fost efectuate exproprierile. Avansurile nu au fost acordate constructorilor. Ordinele de incepere a constructiei nu a fost emise. Avizele nu au fost obtinute, autorizatiile de construire lipsa. Nimic, zero. Pur si simplu guvernul Ponta a abandonat aceste contracte dupa semnare.
  • autostrada Transilvania, lotul Suplacu de Barcau-Bors. Este vorba de lotul executat in proportie de 50% de Bechtel la momentul rezilierii contractului. Trecem peste modul in care a reziliat acest contract domnul Sova in 2013, cu despagubiri de zeci de milioane de euro catre Bechtel. S-a intirziat apoi un an de zile licitatia pentru reluarea lucrarilor (lansata in 2014) si pentru reluarea lucrarilor s-a semnat un contract abia in mai 2015. Pe acest contract, pana in noiembrie 2015, nu se miscase nimic. Doar certuri intre firmele care au cistigat. Nu mai vorbim aici de intelepciunea deciziei de a rezilia acest lot, desi sumele cerute de Bechtel erau comparabile cu cele pe care le vom plati noului constructor. In concluzie, avem o intarziere de cel putin 3 ani si degradari survenite intre timp la un santier abandonat.
  • autostrada Sebes-Turda. Dezastru e putin spus pentru ce-am gasit pe acest lot. Lucrari efectuate fara autorizatie de construire – lucrari incepute la presiunile si promisiunile guvernului Ponta. Exproprieri neefectuate, proiectare nefinalizata si dispute cu constructorii care dusesera contractele aproape de reziliere. Un management de contract complet defectuos. Incet-incet le-am rezolvat pe toate si acum, in sfarsit, se ajunge la mobilizare maxima si se vede lumina de la capatul tunelului pentru acest proiect.

Proiectul autostrazii Comarnic-Brasov

Dar unde sare complet calul domnul Ponta este cand vine vorba de proiectul autostrazii Comarnic-Brasov. Zice domnul Ponta ca a fost sabotat si ca era un proiect minunat pentru Romania. La un cost de 8,5 miliarde de euro! Timp de 26 de ani, 300 de milioane de euro de plata anual – adica intreg bugetul alocat de Romania pentru constructie de autostrazi noi – s-ar fi dus intr-un singur drum de 55km.
Citeste si:
Sorin Grindeanu, acuzații la adresa guvernării: „Nu știm unde s-au...
Sorin Grindeanu, acuzații la...

De trei ori a incercat Narcis Neaga sa concesioneze acest proiect si de fiecare data a esuat. De ce? Sunt doua motive principale (daca nu punem la socoteala acuzatiile de coruptie despre care s-a vorbit insistent si despre care se zimbeste cu subinteles si acum prin institutiile implicate). Aceleasi doua motive care au impiedicat si mega-proiectul Bechtel sa aiba succes. Primul este ca si guvernul domnului Nastase si cel al domnului Ponta au facut eroarea strategica (dar probabil intentionata) de a promova aceste proiecte care sunt concurente cu coridorul european principal Bucuresti-Nadlac. Al doilea motiv este ca ambii au incercat sa semneze contracte cu partenerii privati inainte de a face studii detaliate (de teren, geotehnice, de mediu) asupra autostrazilor. Atunci cind nu elimini, pe cit posibil, riscurile inainte sa semnezi cu privatul si ii ceri acestuia un pret pentru proiect, vei primi un pret FOARTE MARE. Atit de mare ca Romania nu-l poate duce.

Citeste si:
Ovidiu Silaghi, ministru al Transporturilor în Guvernul Ponta,...
Ovidiu Silaghi, ministru al...

Cit despre mostenirea guvernelor Ponta in materie de pregatire de proiecte: intr-un singur cuvint, zero. Zero studii de fezabilitate la zi. Zero proiecte pregatite. Prietenul domnului Ponta, dl. Sova, a reusit contraperformanta sa lanseze 18 licitatii de studii de fezabilitate in 2014 din care s-au anulat 15 (sub acelasi guvern Ponta)! De ce? Pentru ca sub dl. Sova s-au facut foarte prost acele licitatii, pentru ca a intrat cu picioarele peste specialistii care-i spuneau ca asa nu se poate.

Proiectele de infrastructura se pregatesc in timp, au un ciclu care necesita citiva ani de pregatire si apoi inca citiva ani pentru executia lucrarilor. Necesita prin urmare gindire strategica, planificare, profesionalism. Nu pariuri ratate, amatorism si politicianism ieftin.

In fotografie, Catalin Drula. Sursa Facebook / Arhiva Personala

Citeste si:
„Autostrada electrică” a Moldovei: Un retur Suceava-București, de...
„Autostrada electrică” a...


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.