Sorin Grindeanu a adus acuzații grave la adresa guvernării din ultimii ani, declarând că 60% din banii împrumutați astăzi de România merg pentru plata sau refinanțarea datoriilor din urmă, mai ales a datoriilor imense contractate de guvernările de dreapta.

Grindeanu acuză guvernarea. Ce îl nemulțumește pe ministru

Sorin Grindeanu a răbufnit și a adus acuzații puternice la adresa guvernării. Oficialul spune că 60% din banii împrumutați astăzi de România merg pentru plata sau refinanțarea datoriilor din urmă, mai ales a datoriilor imense contractate de guvernările de dreapta.

Ministrul Transporturilor susține că în ultima luna de guvernare PSD, din 2018, deficitul bugetar al României era de 2,8% din PIB, sub 3% cât este regula bugetară stabilită de UE, iar în doar 2 luni de guvernare de dreapta deficitul bugetar a crescut cu 60%, care reprezintă o gaură de peste 15 miliarde lei provocată bugetului de guvernarea de atunci. Grindeanu spune că problemele nu s-au sfârșit aici, iar în anul 2020 deficitul a ajuns la un record de 9,2% din PIB și s-a menținut la un nivel record în UE și în anul 2021: 7,1% din PIB.

„Pe scurt: în timpul guvernărilor de dreapta, deficitul bugetar a ajuns la recordul istoric de 100 miliarde lei (în anul 2020), față de 29 miliarde lei în octombrie 2019 (ultima lună de guvernare PSD). Iar, din cauza acestor derapaje bugetare masive din perioada guvernărilor Orban și Cîțu, datoria guvernamentală a explodat! Ponderea datoriei guvernamentale în PIB a explodat de la 35,1% din PIB în anul 2019 la 48,6% din PIB în anul 2021, potrivit Eurostat. De la 365 miliarde lei (octombrie 2019) datoria guvernamentală a urcat la 558 miliarde lei (noiembrie 2021). Un record negativ cu care cei de dreapta au intrat în istorie: au îndatorat România cu încă 193 miliarde lei! Și, nici în prezent, nu știm unde s-au dus acești bani, în condițiile în care s-au întors în economie sume echivalente cu doar 2% din PIB!”, a specificat ministrul Sorin Grindeanu.
Citeste si:
Reghecampf îi dă replică Anamariei Prodan: „Trăiește în continuare...
Reghecampf îi dă replică...

România riscă să piardă fonduri europene și fonduri din PNRR

Ministrul a menționat clar că România are nevoie de o consolidare fiscală, enumerând și motivele.

„O să vă întrebați din nou de ce este nevoie acum de consolidare fiscală, după 3 premieri de dreapta?

1. Pentru că România este în Procedură de Deficit bugetar excesiv din cauza guvernărilor lor

2. Pentru ca România are o problema gravă a veniturilor bugetare. Veniturile fiscale sunt la 27% din PIB, cu 15 puncte procentuale sub media UE (42% din PIB)

3. Pentru că România va fi sancționată cu amendă de 0,5% din PIB, dacă nu demonstrează că reduce deficitul bugetar

4. Pentru că România riscă să piardă fonduri europene și fonduri din PNRR

5. Pentru că România va deveni necredibilă pe piețele financiare, iar costurile la care ne împrumutăm vor crește, iar datoria României devine din ce în ce mai greu de plătit.
Citeste si:
Denivelări de asfalt la Podul de la Brăila la doar o lună de la...
Denivelări de asfalt la Podul...

6. Trag un semnal de alarmă! Fără măsurile de reducere a cheltuielilor statului și cele de reașezare a sistemului fiscal pe baze echitabile, România ratează inclusiv șansa de a face mari investiții publice!”, a mai scris ministrul în postare.

„Nu acceptăm nici un scenariu prin care aceste proiecte să fie nici măcar încetinite”

Grindeanu a menționat că neatingerea țintei de deficit poate atrage după ea suspendarea proporțională a fondurilor europene, iar Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este unul din principalii beneficiari ai acestor fonduri prin diversele mecanisme și instrumente financiare europene. Prin PNRR, în perioada 2021- 2026, ministerul beneficiază de 7,6 miliarde de euro, prin Programul Transport, în 2021- 2027, de 4,6 miliarde de euro, iar prin CEF de 1,2 miliarde de euro.

Citeste si:
Guvernul propune majorarea salariului minim la 3.700 de lei
Guvernul propune majorarea...

Împreună cu contribuția bugetului de stat, aceste fonduri finanțează marile proiecte de infrastructură de transport din România, printre care căi ferate precum Brașov-Sighișoara- Arad, Timișoara- Caransebeș sau Ploiești- Vicșani, autostrăzi ca A1 (Sibiu- Pitești), A8 (Târgu Mureș- Târgu Neamț) sau A7 (Ploiești- Siret) sau marile proiecte de modernizare și extindere a Portului Constanța sau navigabilitatea Dunării.

„Anul trecut am semnat contracte de lucrări de peste 10 miliarde euro și vom continua acest ritm și anul acesta! Noi autostrăzi, drumuri expres și centuri ocolitoare prin CNAIR, modernizări și reabilitări de căi ferate prin CFR Infrastructură, trenuri noi prin ARF și modernizări de trenuri prin CFR Călători. Toate contractele semnate și licitațiile în desfășurare depind însă de fluxul continuu al banilor europeni dinspre Bruxelles către România!
Citeste si:
Al doilea tur al alegerilor prezidențiale ar putea avea loc odată...
Al doilea tur al alegerilor...

Nu acceptăm nici un scenariu prin care aceste proiecte să fie nici măcar încetinite, să nu vorbim oprite!

Disclaimer (pentru cunoscători!): Acest text nu este un pamflet! Unora le este facil să vorbească de onoare, chiar dacă ei înșiși nu o demonstrează. Iar pentru că memoria instituțională și politică le joacă feste, le reamintesc că un caracter puternic se vede în deciziile luate în momente dificile! Știu, unora le este mai simplu să chibițeze, în timp ce își șterg lacrimile false din ochi cu batista!”, scrie Sorin Grindeanu pe o rețea socială.

Despre autor:

Valentina Podgorneac
Valentina Podgorneac este originară din Republica Moldova și la vârsta de doar 16 ani a ales să se mute la București pentru a-și continua studiile liceale. În anul 2017 a absolvit un colegiu cu profil economic, însă pasiunea pentru scris a fost mult mai puternică decât orice altă dorință. În timpul studiilor a redactat comunicate de presă în cadrul Organizației Studenților și Elevilor Basarabeni din București. A efectuat stagii de practică la agenția de presă RADOR și la Biroul de Comunicare al Ministerului Educației, acumulând multe informații și sfaturi utile pentru viitoarea sa carieră. A urmat un Curs de Dicție și Discurs Public cu Veronica Coberman, mentor în comunicare.

Valentina Podgorneac este absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București, iar de mai bine de un an face parte din familia 9AM. Iubește să știe tot ce mișcă, să fie informată, și la rândul ei, să informeze și pe alții, deoarece un om informat este un om puternic. Pentru ea, scrisul nu este doar o pasiune, ci un stil de viață.
Mai multe

Ultima actualizare: 3 August 2023 - 03 : 08

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.