Stramosul comun al mamiferelor placentare a aparut pe Terra dupa extinctia dinozaurilor, petrecuta in urma cu 65 de milioane de ani, afirma autorii unui studiu publicat joi.

Precedentele studii situau aparitia mamiferelor inainte de extinctia dinozaurilor si a 70% din totalul speciilor de pe planeta noastra, cauzata, potrivit unei teorii acceptate de comunitatea stiintifica, de impactul cu un asteroid, care a bulversat climatul de pe Terra.

Cercetatorii s-au bazat pe cea mai mare banca de date din lume, care combina trasaturile genetice si morfologice ale mai multor specii, pentru a reconstrui arborele genealogic al mamiferelor placentare, cea mai importanta ramura din aceasta familie, din care fac parte peste 5.100 de specii.

Analizele genetice au lasat sa se inteleaga ca mamiferele erau deja un grup diversificat la sfarsitul cretacicului. De atunci, avantul lor s-ar fi produs la un moment situat intre 200.000 de ani si 400.000 de ani dupa disparitia dinozaurilor.

"Analiza acestei uriase cantitati de date arata faptul ca specii precum rozatoarele si primatele nu erau contemporane cu dinozaurii, ci descendente ale unui stramos comun, un animal de talie mica, mancator de insecte, care a aparut la putin timp dupa disparitia dinozaurilor", a dezvaluit unul dintre autorii studiului, Maureen O'Leary, profesor de anatomie la Universitatea Stony Brook din New York si cercetatoare la American Museum of Natural History, scrie MEDIAFAX.

"Este un moment situat cu 36 de milioane de ani mai tarziu decat estimarile bazate doar pe datele genetice", afirma Marcelo Weksler, paleontolog la Muzeul Nacional-UFRJ din Brazilia, unul dintre cei 23 de autori ai studiului, publicat in revista americana Science.

Pentru a urca inapoi pe firul istoriei pana la stramosul comun al mamiferelor - un animal care ar fi avut marimea unui mic sobolan, avea un uter bicorn ca multe mamifere, un cortex cerebral cu circumvolutiuni si o placenta asemanatoare celei umane -, acesti cercetatori au colectat si analizat caracteristicile fizice si genetice provenind de la 86 de specii, dintre 40 sunt disparute, dar cunoscute gratie fosilelor descoperite.

Savantii au adunat circa 4.500 de trasaturi, precum prezenta sau absenta aripilor, a dintilor si diversele tipuri de schelete, ca si alte caracteristici morfolofice, pe care le-au combinat cu trasaturile genetice.

Trailerul final pentru continuarea Jurassic World: dinozaurii vor lua
Trailerul final pentru...

Aceasta banca de date contine de zece ori mai multe informatii decat cele utilizate pana acum pentru a studia istoria mamiferelor, au subliniat cercetatorii, precizand ca banca este accesibila publicului larg, pe internet, si include peste 12.000 de ilustratii (www.morphobank.org).

Astfel de studii ii vor ajuta pe oamenii de stiinta sa raspunda la multe intrebari importante, precum cele care vizeaza maniera in care au reusit mamiferele sa supravietuiasca schimbarilor climatice din trecutul Terrei si ce ar putea sa insemne aceste lucruri in viitor, odata cu actuala incalzire a planetei.