Eruptiile solare au provocat disparitia unei mari parti din atmosfera lui Marte in perioada de "tinerete" a acestei planete, potrivit primelor rezultate stiintifice furnizate de sonda spatiala americana MAVEN, au anuntat, joi seara, cercetatorii de la NASA, citati de lepoint.fr.

Acestea au fost concluziile formulate de patru studii separate, publicate in revista Science, realizate pe baza datelor colectate de instrumentele aflate la bordul sondei MAVEN. Un alt studiu indica o mai mare densitate a oxigenului atmosferic decat au estimat anterior oamenii de stiinta. "Aceste noi date dezvaluie cateva surprize, ca si cateva ajustari ale teoriilor avansate anterior", a precizat NASA intr-un comunicat.

Masuratorile din atmosfera superioara martiana au aratat o rata de difuzare in spatiu a fluxului de particule ionizate care este accelerata (de 10 ori mai rapida decat ar fi normal), in timpul unei eruptii solare petrecute in primavara acestui an, fapt ce ar putea sa ofere indicii pretioase in legatura cu mecanismul prin care Marte si-a pierdut o mare parte din atmosfera si a devenit planeta desertica din zilele noastre, a explicat Bruce Jakosky, cercetator la Universitatea Colorado din Boulder, unul dintre coordonatorii acestor studii.

Tinand cont de probabilitatea ca aceste eruptii solare sa se fi produs cu o frecventa mai mare in "copilaria" Sistemului Solar, oamenii de stiinta de la NASA sugereaza ca ratele de difuzare in spatiu a particulelor ce formeaza atmosfera lui Marte erau in mare parte asociate cu aceasta activitate a Soarelui.

Instrumentele de la bordul sondei MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution) au asigurat o vizualizare a campului magnetic martian, bombardat de jeturi de materie ionizata in timpul acelei eruptii solare puternice, care a avut loc in martie 2015.

Un al doilea studiu, coordonat de Stephen Bougher, profesor la Universitatea din Michigan, a analizat datele colectate de doua "plonjoane" efectuate de sonda MAVEN in atmosfera lui Marte pentru a determina natura termosferei si a ionosferei acestei planete. In timpul acelor explorari, instrumentele de la bordul sondei americane au detectat o importanta variatie de temperatura in functie de altitudine, ca si combinatii stabile de dioxid de carbon, argon si protoxid de azot. De asemenea, cercetatorii americani au detectat cantitati de oxigen mai mari decat estimarile lor initiale.

Descoperă lumea: 16 motive pentru care India pare a fi o altă planetă
Descoperă lumea: 16 motive...

Densitatea acestor elemente, la o altitudine de aproape 200 de kilometri, a variat de o maniera importanta la fiecare orbita a sondei, fapt ce sugereaza ca aceste variatii ar putea rezulta din undele gravitationale care interactioneaza cu vanturile solare la altitudini mai joase. Rezultatele ar trebui sa ii ajute pe oamenii de stiinta sa inteleaga mai bine interactiunile dintre vanturile solare si atmosfera martiana si, in special, mecanismele fizice gratie carora este limitata difuzarea atmosferei in spatiu prin intermediul acelor interactiuni.

Un al treilea studiu realizat pe baza datelor transmise de MAVEN arata un fenomen ce reprezinta o observatie stiintifica fara precedent - o aurora boreala de joasa altitudine, la doar 60 de kilometri, foarte asemanatoare cu cele produse pe Terra. Aceste fenomene luminoase spectaculoase sunt provocate de interactiunea dintre atmosfera si particulele ionizate de vanturile solare.

Spectacol astronomic rar: 5 planete se vor alinia pe cer luna aceasta
Spectacol astronomic rar: 5...

Al patrulea studiu, coordonat de Laila Andersson, cercetatoare la Universitatea Colorado, a analizat norii de praf detectati de sonda MAVEN la altitudini care variaza intre 150 si 1.000 de kilometri, scrie MEDIAFAX.

Niciun proces cunoscut pana in prezent nu poate sa transporte astfel de concentratii de praf la inaltimi atat de mari deasupra solului, explica oamenii de stiinta, care au exclus posibilitatea ca satelitii lui Marte sa fi actionat ca sursa a fortei de atractie pentru acei nori de praf, tinand cont de marimea si distributia acestor particule fine. Dupa parerea savantilor americani, ar fi vorba mai degraba de praf de origine interplanetara.

Sonda MAVEN este inzestrata cu opt instrumente stiintifice, inclusiv cu un spectrometru de masa pentru a determina structurile moleculare ale gazelor atmosferice si cu senzorul SWEA (Solar Wind Electron Analyser), creat de Institutul francez de cercetari in domeniul astrofizicii, care analizeaza vanturile solare.

Alexandra Stan a încins atmosfera la petrecerea de lansare a noului...
Alexandra Stan a încins...

Lansata pe 18 decembrie 2013, de la baza spatiala Cape Canaveral din Florida, sonda americana MAVEN, ce are o greutate de 2,45 tone, s-a plasat cu succes pe o orbita a planetei Marte, in septembrie 2014.