O coliziune intre doua gauri negre care graviteaza una in jurul celeilalte, in centrul unei galaxii aflate la o distanta de 3,5 miliarde de ani-lumina de Terra, va putea fi observata in premiera de oamenii de stiinta, informeaza lexpress.fr.

Coliziunea, care este "iminenta la scala de varsta a Universului", va permite oamenilor de stiinta americani sa testeze teoria relativitatii generale, formulata de Albert Einstein. Acest "soc" intre cele doua gauri negre ii pasioneaza pe astrofizicienii din lumea intreaga, care evoca deja un "Graal al astronomiei". Impactul va avea o intensitate echivalenta cu aceea declansata de 100 de milioane de supernove.

La inceput, cateva fluxuri luminoase emise din constelatia Fecioarei i-au intrigat pe astronomii de la Institutul Caltech din California. Acel "quasar PG 1302-102", care este "inima unei galaxii indepartate si care straluceste intens", dupa cum explica publicatia Science et Avenir, emite fluxuri luminoase regulate, la fiecare cinci ani. Aceasta regularitate este insa o anomalie, pentru ca astfel de semnale luminoase ar trebui sa fie aleatorii.

Potrivit calculelor savantilor de la Caltech, publicate in revista Nature in ianuarie, acea regularitate neobisnuita ar putea fi explicata intr-un singur fel: in locul unei gauri negre, in centrul acelei galaxii exista de fapt doua gauri negre. De fapt, era nevoie de un al doilea "obiect ceresc" pentru a explica acea anomalie. In aceeasi maniera in care doar un diamant permite taierea unui alt diamant, doar o gaura neagra poate sa reziste fortei gravitationale generata de o alta gaura neagra.

Teoria a fost confirmata de o alta echipa de cercetatori, de la Universitatea Columbia, intr-un nou articol, publicat tot in revista Nature, la jumatatea lunii septembrie. Savantii americani spun ca acea coliziune dintre cele doua gauri negre este "iminenta la scala de varsta a Universului".

Doar 1-2 saptamani-lumina separa cele doua gauri negre, adica un interval de 320 de miliarde de kilometri. Prin comparatie, distanta care separa Terra de steaua cea mai apropiata, Proxima Centauri, este de 4 ani-lumina, precizeaza CNN.

Richard Browning, inventatorul costumului de zbor individual, vine...
Richard Browning,...

Tinand cont de acea distanta si de masa celor doua gauri negre supermasive, cercetatorii americani de la Universitatea Columbia au calculat ca "fuziunea" acestora va avea loc peste 100.000 de ani. Este un termen mult mai apropiat in comparatie cu previziunile echipei de la Caltech. De asemenea, evenimentul va avea loc cu mult timp inainte de alte "fuziuni" in care vor fi implicati quasarul Markarian 231 si galaxia NGC 6420 sau alte perechi de corpuri astronomice de acest tip si care au fost detectate in ultimele luni, scrie MEDIAFAX.

Aceasta fuziune, ce nu a fost deocamdata observata niciodata de oamenii de stiinta, ar trebui sa genereze anumite vibratii speciale, denumite unde gravitationale. Este ceea ce prevedea Albert Einstein la inceputul secolului al XX-lea. Teoria relativitatii generale formulata de Einstein descrie influenta materiei si chiar a energiei asupra miscarii astrelor. "Detectarea undelor gravitationale ne va permite sa testam aceasta teorie in mediul extrem al Universului", a spus Daniel D'Orazio, unul dintre cercetatorii de la Universitatea Columbia care au participat la acest studiu. "E ca si cum am gasi Sfantul Graal in domeniul nostru de cercetare".

STUDIU Ghețarii de pe Terra se topesc într-un ritm accelerat
STUDIU Ghețarii de pe Terra...

Aceste vibratii "din ecuatia spatiu-timp vor ajunge pana pe Terra", precizeaza publicatia Science et Avenir. Desi evenimentul este asteptat sa se produca peste aproximativ 100.000 de ani - un soc iminent la scala de varsta a Universului -, astronomii nu vor trebui insa sa astepte atat de mult. Potrivit CNN, concentrandu-se pe date bine definite si precise, oamenii de stiinta ar trebui "sa detecteze urmele acelei coliziuni in urmatorii 10 ani", in masura in care "ceea ce a fost detectat ca fiind PG 1302 - 102 a existat in realitate in urma cu 3,5 miliarde de ani", cand viata a aparut pe Terra.