Cercetatorii americani au conceput o tehnica revolutionara - testata cu succes pe soareci - ce a constat in manipularea genetica a ADN-ului mitocondrial, care poate transmite maladii incurabile.

Cercetatorii de la Institutul Salk din La Jolla, California, au conceput un tip special de "foarfeci moleculare", realizate cu scopul de a elimina mutatiile daunatoare de la nivelul embrionilor, lasand intact ADN-ul acestora. Ei spera ca, intr-o buna zi, aceasta tehnica ar putea fi utilizata si pe pacienti umani, pentru a preveni maladiile mitocondriale.

Desi expertii in domeniu considera ca noua metoda reprezinta "o capodopera tehnica", ea genereaza o serie de provocari de ordin etic si stiintific.

Mitocondriile sunt mici "uzine" care exista in interiorul aproape fiecarei celule din organism, care genereaza energia de care acestea au nevoie pentru asigurarea functiilor vitale. Mitocondriile au propriul ADN - care este transmis de la mama la copil. Spre deosebire de ADN-ul din nucleul celulei, ADN-ul mitocondrial nu influenteaza caracteristicile ce vizeaza aspectul fizic al unei persoane.

Dar, daca ADN-ul mitocondrial prezinta anumite "defecte", copiii pot dezvolta anumite maladii grave, precum miastenie si orbire.

Potrivit acestui studiu, ce a fost publicat in revista Cell, savantii americani au testat acel tip de "foarfeci moleculare" pe soareci care prezentau doua tipuri de ADN mitocondrial, scrie MEDIAFAX.

Ei au putut sa identifice si sa taie ADN-ul mitocondrial cauzator de boli din embrionii de soareci. In urma acestei operatii, puii de soareci rezultati au fost sanatosi. Cercetatorii americani au testat cu succes aceasta tehnica si pe ADN mitocondrial uman cu anumite defecte, care fusese inserat in ovule de soareci.

Urmatorul pas in cercetarea lor va consta in realizarea unor teste de laborator pe embrioni umani cu defecte genetice. Si, daca se va dovedi eficienta si in acele cazuri, tehnica va deveni o alternativa mai simpla pentru terapiile bazate pe transfer mitocondrial, care au fost aprobate recent in Marea Britanie.

Criza energetică are un singur vinovat, susțin politicienii români:...
Criza energetică are un...

Acel tip de terapie, foarte controversata, se bazeaza pe ADN recoltat de la trei persoane - doi parinti heterosexuali si o femeie donator de la care se preleveaza ADN mitocondrial. Oamenii de stiinta au insa pareri impartite in ceea ce priveste chestiunile de ordin etic si stiintific pe care le ridica o astfel de abordare.

Recent, un alt studiu, realizat in China si care a avut la baza o tehnica diferita, aplicata asupra ADN-ului din nucleul celulelor umane, i-a determinat pe oamenii de stiinta sa ridice o serie de semne de intrebare in ceea ce priveste principiile etice care stau la baza acestei metode.