Un aparat extern care curata sangele de diversi agenti patogeni prin utilizarea magnetilor a fost lansat de cercetatorii.
Aparatul, care imita splina, a fost deocamdata testat doar pe sobolani, nu pe pacienti umani. Dispozitivul foloseste bile magnetice nanoscopice (cu diametre de miimi de milimetru), acoperite cu o proteina sangvina umana conceputa genetic, denumita MBL. Proteina MBL se asociaza cu agentii patogeni si cu toxinele care pot fi astfel "extrase" din sange gratie nanobilelor magnetice, care se comporta ca niste magneti minusculi. Odata curatat, sangele este reintrodus in organism, fara ca structura sa si gradul sau de coagulare sa fi fost modificate.

Inventia, pusa la punct de cercetatorii americani, este destinata tratarii infectiilor sangelui, care afecteaza circa 18 milioane de persoane pe plan mondial in fiecare an, pentru care rata de deces este de 30-50%.
Microbii care reprezinta cauza acestor infectii sunt adeseori rezistenti la antibiotice. Daca aparatul se va dovedi eficient si pe pacienti umani, el va permite "curatarea fizica a sangelui, inlaturand o mare varietate de agenti patogeni si de toxine", a declarat Donald Ingber, unul dintre autorii acestui studiu, publicat in revista Nature Medicine.

Dupa parerea sa, tratamentul ar putea fi administrat "chiar inainte ca agentul patogen sa fie formal identificat si ca tratamentul cu antibiotic optim sa fi fost ales".
El nu exclude ipoteza ca noul tratament "sa fie util" intr-o buna zi in terapia oferita bolnavilor de Ebola, in masura in care se va demonstra ca proteina MBL este capabila sa se asocieze cu virusul aflat la originea acestui tip de febra hemoragica.

Proteina ar putea, de asemenea, sa asocieze cu HIV, virusul care declanseaza SIDA, si cu virusul Marburg, aflat la originea unei alte forme de febra hemoragica, asemanatoare cu Ebola. In studiul lor, cercetatorii americani au infectat mai multi soareci cu doua bacterii - stafilococul auriu si Escherichia coli - si au reusit sa retraga 90% dintre bacterii din sangele lor gratie noii lor inventii. Cercetatorii spun ca atunci cand au injectat "o doza letala" de endotoxina (o toxina situata in membrana externa a anumitor bacterii), ei au reusit, de asemenea, sa amelioreze "intr-o maniera semnificativa" rata de supravietuire a animalelor.