Cainele, supranumit cel mai bun prieten al omului, descinde din lupii care au fost domesticiti in Europa in urma cu aproximativ 20.000 de ani, au afirmat autorii unui studiu, care infirma teoriile potrivit carora primii caini din lume ar fi aparut in Orientul Apropiat sau in Asia.

"Originea cainilor moderni se situeaza pe continentul european, nu in Orientul Apropiat sau in Asia de Est, si dateaza din urma cu circa 20.000 de ani", a spus Robert Wayne, profesor de biologie evolutiva la Universitatea California din Los Angeles, unul dintre autorii acestei analize genomice, ale carei rezultate au fost publicate joi in revista americana Science.

"Fostii lupi din Europa aveau o legatura directa de rudenie cu cainii, fapt care permite evidentierea unei corespondente intre evolutia genetica a acestor animale cu istoria arheologica", a explicat el, subliniind faptul ca "Europa este locul in care au fost gasite pana in prezent ramasitele celor mai vechi caini".

Niciun schelet canin mai vechi de 13.000 de ani nu a fost descoperit in Orientul Apropiat si nici in China, au subliniat autorii studiului.

Pentru acest studiu, oamenii de stiinta americani au analizat ADN-ul mitocondrial (transmis de mama) descoperit in osemintele a 10 lupi si a opt caini stravechi, cei mai multi originari din Europa. Toate aceste animale au trait in urma cu mai multe mii de ani, iar doi dintre ei au trait in urma cu peste 30.000 de ani, scrie MEDIAFAX.

Cercetatorii au comparat apoi aceste ADN-uri stravechi cu acelea provenind din genomurile a 77 de caini domestici, 49 de lupi si patru coioti moderni si au stabilit ca exemplarele canine din zilele noastre sunt inrudite genetic cu vechii lupi sau cu cainii provenind din Europa, dar nu cu lupii contemporani.

Oamenii de stiinta au ajuns astfel la concluzia potrivit careia cainii provin din vechii lupi din Europa, care reprezinta in prezent o specie disparuta.

Potrivit profesorului Wayne, domesticirea lupilor, cel mai mare carnivor domesticit vreodata de om, a fost realizata mai degraba de grupurile de vanatori-culegatori decat de comunitatile sedentare care s-au dezvoltat odata cu avantul agriculturii in urma cu 10.000 de ani.

Pet Expo se va desfășura între 16-17 martie 2024 la Romexpo
Pet Expo se va desfășura...

Lupii urmau initial acele grupuri umane si se hraneau cu carcasele pe care acestea le lasau in urma. De-a lungul timpului, lupii s-au apropiat de acei oameni "pentru a sfarsi prin a evolua impreuna", afirma autorii studiului.