Sport 28 Martie 2009 15:12
Noul sezon din Formula 1 are prima cursa programata duminica, in Australia, iar Federația Internaționala de Automobilism a facut modificari importante pentru ca intrecerile sa fie si mai spectaculoase, informeaza ediția online a BBC.

Numarul total al echipelor care intra in sezonul 2009 din Formula 1, al 60-lea din istoria competitiei, se ridica la 10. Campionul mondial de anul trecut, britanicul Lewis Hamilton, alaturi de ocupantul locului secund, Felipe Massa, sunt principalii favoriti ai acestei sezon, care va cuprinde 17 curse, prima in Australia (29 martie), iar ultima la 1 noiembrie (Abu Dhabi). Circuitul de la Yas Marina este introdus pentru prima data, iar Marele Premii ale Frantei si Canadei nu mai sunt incluse in program.

Potrivit NewsIn, una dintre principalele modificari din punct de vedere tehnic este posibilitatea folosirii KERS (Sistem de Recuperare a Energiei Cinetice). Acesta permite pilotilor sa capteze o parte din energia care se pierdea cand monopostul incetinea si sa o foloseasca prin apasarea unui buton in anumite momente cand are nevoie de mai multa putere. Cele mai multe echipe care vor folosi mecanismul au ales ca energia sa fie captata prin intermediul unui sistem electric, aceasta fiind inmagazinata intr-o baterie, in timp ce Williams a ales un sistem mecanic.

KERS mareste cu 80 de cai puterea monoposturilor si pilotul se poate folosi de el pentru 6,7 secunde in fiecare tur. Nemultumirea echipelor a fost legata de fapul ca noul sistem cantareste 35 de kilograme, iar din acest motiv trebuie sa se foloseasca mai putin balast pentru a ajuta la echilibrarea monopostului si incadrarea in greutatea maxima.

Toate monoposturile vor fi echipate din acest sezon cu pneuri de tip "slick", fara santuri, pentru prima data dupa un deceniu. Initial, s-a renuntat la ele in 1998 pentru a reduce viteza, considerata prea periculoasa. Pneurile slick ofera monopostului o aderenta cu 20 de procente mai mare si ii mareste viteza. Pilotii trebuie sa foloseasca in timpul curselor doua modele de pneuri, super-moi, moi, medii sau tari.

O alta modificare vizibila este legata de aripa din spate, care a fost inaltata si nu mai este la fel de lata. FIA a vrut ca depasirile sa fie mai usor de facut, desi aerodinamica nu va fi la fel de buna. De asemenea, aripa din fata a fost coborata si are aceeasi latime ca si monopostul, iar pilotul poate modifica in timpul cursei pozitia unor flapsuri. Mai multi piloti si-au exprimat nemultumirea fata de modificarile privind aerodinamica si considera ca aripa fata mai lata poate provoca mai multe accidente in cazul in care se rupe.

Pentru ca motoarele sa fie mai fiabile s-a decis limitarea turatiilor de la 19.000 la 18.000 rpm. Pilotii vor folosi cel mult opt motoare pe sezon si alte patru pentru teste. In cazul in care trebuie sa foloseasca si al noualea motor, pilotul va fi retrogradat cu 10 pozitii pe grila de start. O alta modificare este legata de safety-car, iar pilotii pot realimenta cat aceasta se afla in cursa, fara sa fie penalizati. Pentru ca acestia sa nu mareasca viteza in timp ce se afla spre standuri a fost montat pe monoposturi un sistem GPS care calculeaza timpul pana la standuri in functie de pozitia masinii pe circuit. In cazul in care ajunge mai repede decat timpul prestabilit, pilotul va fi penalizat.

Federatia Internationala de Automobilism si-a propus ca echipele sa reduca semnificativ bugetele in urmatoarele sezoane pentru ca exista posibilitatea ca multe dintre ele sa fie afectate tot mai mult de criza financiara, asa cum s-a intamplat cu Honda, care s-a retras din sezonul 2009. Totusi, echipa a fost cumparata de Ross Brawn si va concura sub numele de Brawn GP, avand motorizare Mercedes si aceeasi piloti ca anul trecut, Jenson Button si Rubens Barrichello.

O schimbare care a cauzat nemultumirea echipelor a fost cea legata de modificarea modului de desemnare a campionului mondial. FIA anuntase ca pilotul care va castiga cele mai multe curse va fi campion, pentru ca a vrut ca echipele sa nu mai foloseasca diverse strategii, dar decizia a fost contestata. Astfel, forul mondial a renuntat temporar la idee si va mentine pentru 2009 vechiul sistem de punctaj, in care campion mondial este pilotul care acumuleaza cele mai multe puncte, indiferent de numarul de victorii. Pilotul care termina cursa pe primul loc va primi 10 puncte, locul 2 - 8 puncte, locul 3 - 6 puncte, locul 4 - 5 puncte, locul 5 - 4 puncte, locul 6 - 3 puncte, locul 7 - 2 puncte, locul 8 - un punct.

Constructorii si pilotii:

  • McLaren (Marea Britanie): Lewis Hamilton (Marea Britanie), Heikki Kovalainen (Finlanda);
  • Ferrari (Italia): Felipe Massa (Brazilia), Kimi Raikkonen (Finlanda);
  • BMW Sauber (Germania): Robert Kubica (Polonia), Nick Heidfeld (Germania);
  • Renault (Franta): Fernando Alonso (Spania), Nelson Piquet Jr. (Brazilia);
  • Toyota (Japonia): Jarno Trulli (Italia), Timo Glock (Germania);
  • Toro Rosso (Italia): Sebastien Bourdais (Franta), Sebastien Buemi (Elvetia);
  • Red Bull (Austria): Mark Webber (Australia), Sebastian Vettel (Germania);
  • Williams (Marea Britanie): Nico Rosberg (Germania), Kazuki Nakajima (Japonia);
  • Force India (India): Adrian Sutil (Germania), Giancarlo Fisichella (Italia);
  • Brawn GP (Marea Britanie): Jenson Button (Marea Britanie), Rubens Barrichello (Brazilia).

Programul curselor din sezonul 2009:

  • - 29 martie, Australia (Albert Park, Melbourne) - lungimea circuitului: 5,303km, lungimea cursei: 58 tururi, distanta totala: 307,574km; castigatorul din 2008: Lewis Hamilton (Marea Britanie, McLaren);
  • - 5 aprilie, Malaezia (Sepang) - 5,543km, 56 tururi, 310, 408 km; Kimi Raikkonen (Finlanda, Ferrari);
  • - 19 aprilie, China (Shanghai) - 5,451km, 56 tururi, 305,066km; Lewis Hamilton (Marea Britanie, McLaren);
  • - 26 aprilie, Bahrain (Shakhir) - 5,412km, 57 tururi, 308, 238km; Felipe Massa (Brazilia, Ferrari);
  • - 10 mai, Spania (Catalunya, Barcelona) - 4,655km, 66 tururi, 307,104km; Kimi Raikkonen (Finlanda, Ferrari);
  • - 24 mai, Monaco - 3,340km, 78 tururi, 260,520km; Lewis Hamilton (Marea Britanie, McLaren);
  • - 7 iunie, Turcia (Istanbul Park) - 5,338km, 58 tururi, 309,396km; Felipe Massa (Brazilia, Ferrari);
  • - 21 iunie, Marea Britanie (Silverstone) - 5.141km, 60 tururi, 308.355km; Lewis Hamilton (Marea Britanie, McLaren);
  • - 12 iunie, Germania (Nurburgring) - 5.148km, 60 tururi, 308,863km; Lewis Hamilton (la Hockenheim);
  • -26 iulie, Ungaria (Hungaroring, Budapesta) - 4,381km, 70 tururi, 306.630km; Heikki Kovalainen (Finlanda, McLaren);
  • - 23 august, Europa (Valencia, Spania) - 5,419km, 57 tururi, 308,883km; Felipe Massa (Brazilia, Ferrari);
  • - 30 august, Belgia (Spa-Francorchamps) - 7,004km, 44 tururi, 308,052km; Felipe Massa (Brazilia, Ferrari);
  • - 13 septembrie, Italia (Monza) - 5.793km, 53 tururi, 306.720km; Sebastian Vettel (Germania, Toro Rosso);
  • - 27 septembrie, Singapore - 5,067km, 61 tururi, 308.950km; Fernando Alonso (Spania, Renault);
  • - 4 octombrie, Japonia (Suzuka) - 5.807km, 53 tururi, 307.573km; Fernando Alonso (la Fuji);
  • - 18 octombrie, Brazilia (Interlagos, Sao Paulo) - 4,309km, 71 tururi, 305.909km; Felipe Massa (Brazilia, Ferrari);
  • - 1 noiembrie, Abu Dhabi (Yas Marina) - 5,554km, 55 tururi, 305,470km; prima editie.

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.