Caldura degajata de activitatile urbane si de transportul din orase modifica pe plan local curentii de aer si poate avea o influenta asupra temperaturii din regiuni situate la distante de cateva mii de kilometri.

Acest studiu ar putea descifra o enigma legata de clima: care este motivul pentru care anumite regiuni din emisfera nordica au parte de ierni mai blande decat prevad modelele climatice computerizate?

Orasele genereaza mai multa caldura, prin intermediul transporturilor, al cladirilor si al energiei utilizate pentru incalzire si pentru aparatele de aer conditionat.

Cercetatorii americani, folosind modele computerizate, au studiat efectele pe care le are aceasta caldura "pierduta", care nu ii afecteaza doar pe locuitorii din orase, scrie MEDIAFAX.

Aceasta caldura este vehiculata de curentii de aer din orase, ducand la cresterea debitelor acestora. Acei curenti pot sa transporte caldura spre regiuni indepartate si sa genereze astfel o crestere a temperaturii cu 1 grad Celsius, afirma cercetatorii de la Universitatea California din San Diego, Universitatea Florida si Centrul National pentru Cercetari Atmosferice (National Center for Atmospheric Research/ NCAR).

Modelul alcatuit de savantii americani atesta o incalzire, toamna si iarna, in regiuni intinse din nordul Canadei, in Alaska si in nordul Chinei. In Europa, modificarea curentilor atmosferici au in schimb ca efect racirea pe plan local a unor regiuni, mai ales in timpul toamnei.

Efectul pe care il are acest fenomen asupra temperaturilor globale ramane insa neglijabil, producand o incalzire medie de doar 0,01°C la scara planetara.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.