Acesta este, probabil, ultimul editorial pe care il scriu pentru Evenimentul zilei.
Ieri, conducerea grupului Ringier mi-a comunicat ca intentioneaza inlocuirea mea din functia de redactor-sef. Motivul: management nesatisfacator si rezultate slabe. Si cam atit. Fara detalii, fara explicatii. Trintit cu cinism in ajunul Craciunului, acest verdict in doi peri anuleaza eforturile de sapte ani ale unei echipe de jurnalisti de cea mai inalta tinuta, care au dus la bun sfirsit o misiune imposibila: transformarea ziarului care s-a consacrat prin povestea gainii care a nascut pui vii intr-o voce credibila, puternica, a presei independente. Tot cit o ceapa degerata cintaresc, se pare, si performantele economice ale ziarului - incasari din publicitate superioare anului trecut (in ciuda pierderii contractelor de sute de mii de euro din publicitatea guvernamentala); audienta si tiraj ridicat (chiar si dupa plecarea lui Cornel Nistorescu, omul care devenise componenta esentiala a brand-ului).Din pacate, tot ce se intimpla in acest moment in "Evenimentul zilei" nu reprezinta decit inca un episod din istoria trista a anihilarii presei libere din Romania. Nu este nici inceputul marginalizarii ziaristilor incomozi (Traian Ungureanu si Cornel Nistorescu sint doar cele mai cunoscute nume intr-o lista care cuprinde si multi eroi anonimi) si, din pacate, nici sfirsitul. In asteptarea hirtiei oficiale care va pune capat celor cinci ani in care am fost redactor-sef al "Evenimentului zilei", prin minte mi se perinda citeva intrebari care ma tot chinuiesc de un an incoace. De ce cumpara un trust de presa specializat in tabloide un ziar serios? De ce se angajeaza reprezentantii acestuia sa respecte independenta editoriala atita timp cit nu cred in valorile pe care publicatia le promoveaza, considerindu-le mai degraba negative decit pozitive? De ce promit ca isi vor sprijini jurnalistii daca la primul telefon primit de la un mahar furios isi pierd firea si cer socoteala autorului articolului incomod? De ce spun ca nu au afinitati politice, dar invita (doar) liderul unui partid la o petrecere destinata angajatilor? De ce bat cu pumnul in masa cerind ca un anumit partid sa nu mai fie atacat? De ce demonteaza intr-un ziar din trust anchete inca nepublicate ale unui alt ziar? De ce li se propune editorilor sa aiba intilniri neoficiale cu primul-ministru, ca unica solutie pentru a rezolva "lipsa de comunicare"? De ce trebuie dat peste cap un ziar care merge bine, in loc sa fie stimulata evolutia sa? De ce se incearca ingenuncherea principalului ziar de mare tiraj justitiar si militant pentru valorile occidentale, facut de jurnalisti tineri, fara legaturi cu serparia comunisto-securista? Sint intrebari la care nu am raspunsuri. Mai mult chiar decit aceasta ceata profesionala in care am orbecait in ultima vreme, cautind in zadar un raspuns logic, ma uluieste cit de putini patroni sint dispusi sa-si aminteasca un adevar esential: ziarele apartin in primul rind cititorilor. Or fi stapini proprietarii ziarului pe birouri, calculatoare ori masini, dar informatia, adevarul, durerea, speranta, revolta, emotia, ideea topite in fiecare articol nu apartin decit celor dispusi sa se lase cuceriti de ele. Asupra gindului scris, patronul nu are nici un drept. Numai jurnalistul ii este stapin.O forta care vine si cu o mare responsabilitate. Drumul spre mintile si sufletele cititorilor trebuie cimentat cu buna-credinta.In aceasta perioada nebuna pe care o traversam, cu efect de turnesol asupra caracterelor, echipa "Evenimentului zilei" a considerat ca principala sa misiune este sa nu isi tradeze cititorii. Orice s-ar intimpla de acum inainte, sintem impacati: am facut ce ne-a dictat constiinta. Vestea buna este ca, prin votul din 12 decembrie, milioane de romani au aratat ca nu mai vor sa se lase mintiti. Un imens semn de optimism pentru o echipa de jurnalisti care si-au propus sa serveasca adevarul. In acest ziar sau in altul.


Despre autor:

Evenimentul Zilei

Sursa: Evenimentul Zilei


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.