Telescopul spatial Hubble, a carui durata de functionare va fi prelungita cu cinci ani, daca misiunea NASA ce incepe luni va avea succes, este o veritabila masina de calatorit in timp care a bulversat viziunea si intelegerea Universului, transmite NewsIn.

Plasat pe o orbita la circa 600 de kilometri altitudine in 25 aprilie 1990 de naveta Discovery, Hubble a transmis peste 750.000 de imagini spectaculoase din spatiu si milioane de date, deschizand o noua era in astronomie. Dar telescopul, fructul unei colaborari intre NASA si Agentia Spatiala Europeana (ESA), a avut parte de inceputuri dificile si nu a putut deveni operational decat la trei ani dupa ce a fost instalat.

Lentila lui Hubble a trebuit inlocuita, din cauza unui defect de concavitate. Aceasta operatiune delicata nu a fost efectuata decat in 1993, in prima misiune de intretinere, cu o naveta care a permis instalarea de lentile corectoare. De atunci, Hubble a inceput sa transmita imagini ce taie respiratia, cu supernove, gigantice explozii ce marcheaza moartea unei stele si gauri negre, a caror existenta era, pana atunci, doar banuita.

Gratie acestor observatii, de zece ori mai precise decat cele obtinute cu puternicele telescoape terestre, astronomii au obtinut confirmarea faptului ca Universul este in expansiune intr-un rim care se accelereaza si i-au putut calcula varsta, estimata la 13,7 miliarde de ani. Aceasta acceleratie rezulta dintr-o forta necunoscuta, numita energia vidului, care constituie 75% din Univers si echilibreaza forta gravitatiei. Restul Cosmosului este format in proportie de 5% din materie vizibila si 20% materie intunecata.

Printre celelalte descoperiri datorate lui Hubble figureaza detectarea primei molecule organice in atmosfera unei planete ce orbiteaza in jurul unei stele indepartate si intelegerea faptului ca procesul de formare a planetelor si sistemelor solare este relativ comun in galaxia noastra, Calea Lactee.

Hubble a observat, de asemenea, mici galaxii in formare care emiteau raze luminoase cand Universul avea mai putin de un miliard de ani, momentul cel mai indepartat in timp pana la care a reusit sa ajunga telescopul. Cele doua instrumente noi care vor fi instalate de astronauti vor permite intoarcerea in timp pana la 600 sau 500 de milioane de ani de Big Bang, nasterea Universului.

In vecinatatea Terrei, Hubble a observat schimbari radicale in directia vanturilor de pe Saturn si a descoperit ca Neptun are anotimpuri. Telescopul a reperat si niste fulgere misterioase pe Jupiter si a obtinut imagini surprinzatoare de pe Marte.

Acest palmares de descoperiri stiintifice a facut din Hubble "un star in constiinta americanilor" si restului lumii, potrivit lui Ed Weiller, seful programelor de cercetare de la NASA. "Hubble a devenit punctul de referinta in toate lucrarilor de astronomie in toate limbile", a spus el.

Misiunea lui Atlantis trebuie sa prelungeasca viata lui Hubble cu cel putin cinci ani, cel putin pana in 2013, cand este prevazuta instalarea succesorului sau, telescopul spatial cu infrarosii James Webb Space Télescope/JWST, mai puternic si care va putea furniza informatii chiar despre momentul nasterii Universului.