Astronomii au identificat un nou record pentru obiectul aflat la cea mai mare departare in Univers: o raza-gamma a carei explozie emana dintr-o regiune situata la 13.035 miliarde de ani lumina fata de Pamant.
Razele gamma sunt forme de mare energie a radiatiei electromagnetice, cu lungimea de unda mai mica decat a razelor X, produse de schimbari in nucleul atomic dar care rezulta si in urma coliziunii dintre razele cosmice si materia interstelara.

Pe 23 aprilie, un satelit NASA a descoperit focarul razei, un fel de fulger de 10 secunde de inalte radiatii energetice despre care s-a crezut initial ca va declansa o explozie a unei stele si transformarea intr-o gaura neagra, potrivit Science News. Dupa 3 ore de cercetari, astronomii au reusit sa inregistreze stralucirea exploziei folosindu-se de Telescopul Britanic cu Infra-Red, cel mai mare telescop terestru pentru IR (Infra-Red) si de Telescopul Gemini North, ambele plasate in Mauna Kea, Hawaii.

Din cauza expansiunii Universului, obiectele care sunt situate mai departe de Pamant se descompun, dispar mai repede decat cele mai apropiate, facand ca lumina pe care o emit sa para din ce in ce mai rosie, in valuri din ce in ce mai ample. Imaginea exploziei denumite GRB 090423 a fost captata de catre Nial Tanvir de la Universitatea Leicester din Anglia si colegii sai, iar observatiile au fost raportate online.

Potrivit enciclopedia Britannica, expansiunea universului modifica lumina vizibila emisa de galaxiile indepartate spre lumina rosie si infrarosie (redshift). Ca sa intelegem ami bine, astronomia in infrarosu se ocupa cu detectarea si studiul radiatiei IR emanata de obiectele din spatial cosmic. Radiatia IR are o lungime de unda cuprinsa intre 0.0007mm si 0.35mm (infrarosu indepartat). Lungimile de unde mai mari apartin microundelor si undelor radio. Radiatia IR penetreaza intinderile vaste de gaz interstelar si norii de praf mai usor decat o face lumina vizibila si cea ultravioleta, reveland regiuni ale spatiului ascunse pentru telescoapele obisnuite.