Asta ne spun cei de la EuroNCAP care au demarat o campanie in acest sens.

ABS-ul este deja un echipament normal pentru orice masina moderna. Statisticile au aratat ca ABS-ul reduce numarul accidentelor si chiar al victimelor acestor accidente, iar astazi il gasim in echiparea de serie a tuturor masinilor noi (cu cateva exceptii) produse in Europa. Pentru ca este obligatoriu.

Ei bine, EuroNCAP incearca acum sa impuna si sistemul ESP ca fiind unul obligatoriu pentru lista de echipamente a fiecarei masini noi produse in Europa. Nu exista insa o lege in acest sens ci doar o propunere a Comisiei Europene, conform careia, din 2012, fiecare model nou (generatie noua) de masina sa aiba in echiparea de serie ESP, iar din 2014 fiecare masina noua sa dispuna in serie de acest sistem, chiar daca face parte dintr-o generatie a carei productie a debutat inainte de 2012.

Alege ESP-ul! Iti poate salva viataPana atunci, EuroNCAP incearca sa faca cumparatorii sa constientizeze importanta acestui sistem si sa-l bifeze mereu pe lista de optionale a unei masini, in situatia in care acesta nu este in randul echipamentelor de serie. In acest scop, EuroNCAP a lansat campania "Choose ESC" (insotita de site-ul www.chooseesc.eu). Cei de la EuroNCAP folosesc denumirea ESC - Electronic Stability Control, denumire generica pentru programele electronice de stabilitate, dar noi vom folosi denumirea ESP (inregistrata de Bosh), pentru ca este mai bine cunoscuta.

Campania a fost lansata acum un an, iar in acesta luna s-au prezentat primele rezultate. Acestea nu sunt chiar bune, spun cei de la EuroNCAP. Multi constructori continua sa nu ofere in serie sistemul ESP si il propun pe lista optionalelor, la preturi prea mari.

EuroNCAP a mentionat pozitiv constructorii Ford, Hyundai, Mazda si Mitsubishi pentru faptul ca acestia au marit numarul modelelor echipate standard cu ESP.
Opel a primit insa o mentiune negativa pentru ca, desi a marit numarul modelelor pentru care se ofera - optional - ESP, nu a marit numarul modelelor dotate standard cu ESP.

Statisticile au aratat ca ESP-ul oferit standard ar reduce cu 4.000 numarul mortilor si cu 100.000 numarul ranitilor in accidente rutiere, in fiecare an.

Cum functioneaza ESP-ul
Alege ESP-ul! Iti poate salva viataESP-ul foloseste o retea de senzori care monitorizeaza viteza de rotatie a rotilor, acceleratia laterala, unghiul de bracare si turatia motorului. In momentul in care masina incepe sa derapeze, ESP-ul incepe sa franeze selectiv rotile pentru a corecta traiectoria. Daca asta nu este suficient se reduce si turatia motorului.

Alege ESP-ul! Iti poate salva viataESP-ul reactioneaza mult mai repede decat un sofer obisnuit si chiar mai repede decat un pilot profesionist, iar acesta nu este singurul avantaj. In momentul unui derapaj, fara ESP, soferul are la dispozitie propria viteza de reactie - oricum mai mica decat a sistemului, directia, franele si acceleratia. Chiar si presupunand ca ar proceda corect soferul are sanse mult mai mici sa pastreze controlul masinii daca nu este ajutat de ESP. ESP-ul nu intervine asupra directiei - aici soferul trebuie sa aiba prezenta de spirit sa reactioneze corect, dar franeaza selectiv rotile si acesta este marele avantaj pentru ca soferul nu poate face asta.

Alege ESP-ul! Iti poate salva viataVa amintiti ce lovitura de imagine a primit Mercedes acum multi ani, cand prima generatie a lui A-Klasse s-a rasturnat la testul elanului. Germanii au reusit sa evite atunci un dezastru pentru vanzarile acestui model. Cum? Au introdus sistemul ESP in dotarea de serie.

Daca vreti sa aflati mai multe despre acesta campanie, intrati pe www.chooseesc.eu. Gasiti pe site informatii utile, dar si clipuri video in care ii veti recunoaste pe Michael Schumacher, Sebastien Loeb, Pedro de la Rosa si Ari Vatanen.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.