Cum a aparut marca Hummer si de ce au ajuns modelele sale in special H1 - sa fascineze o lume intreaga.
Toti am auzit de Hummer si l-am admirat reusind sa se catere pe stanci pe care nu ne-am fi imaginat ca este posibil asa ceva sau iesind din noroaie care aproape ar fi “inghitit” o masina normala. A fost suficient sa vedem o gramada de poze si filme pentru a decide ca un Hummer (vorbim de H1) este cea mai capabila masina de teren din lume.Istoria acestui model a inceput insa departe de ochii publicului si nu sub numele Hummer. Stim toti ca Hummer H1 este varianta civila a unui model militar, conceput la inceputul anilor ’80. Totul a pornit de la cererea armatei americane, formulata pe la inceputul anilor ’70, pentru un model care sa fie polivalent (se refereau la adaptarea lui pentru diferite operatiuni si echipamente militare), fiabil si extrem de bun in teren foarte greu. Responsabilii armatei au definitivat – in 1978 “pretentiile” pe care le aveau de un asemenea model – numit conceptual HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) – si au lansat provocarea pentru constructori. Intr-o prima faza, inainte ca americanii sa definitiveze caracteristicile modelului pe care si-l doreau, Lamborghini a creat modelul Cheetah, cu intentia clara de a-l propune armatei americane. Cheetah a fost construit in Statele Unite si doar finisarile au fost facute in Italia. Americanii au testat prototipul, acesta fiind accidental distrus in timpul testelor. Oricum, oficialii americani nu au fost multumiti de performantele modelului Cheetah, in special pentru ca Lamborghini montase motorul de 5,8 litri si 180 CP in spate asa ca erau doua probleme majore. In primul rand, propulsorul montat in spate nu asigura deloc o distributie buna a maselor pe punti, asa ca manevrabilitatea lui Cheetah lasa mult de dorit, iar in al doilea rand puterea de 180 CP a fost considerata nesatisfacatoare pentru un vehicul de peste 2 tone, care trebuia sa parcurga relativ rapid trasee dintre cele mai grele. In concluzie americanii i-au refuzat pe cei de la Lamborghini, care ulterior au costruit singurul lor tot-teren (civil) din istorie pe baza lui Cheetah, modelul LM002 – cel pe care il vedeti in poze. Acesta era diferit la nivelul platformei tehnice fata de Cheetah prin faptul ca dispunea de V12-ele lui Countach, amplasat in fata.O alta propunere care le-a atras atentia americanilor a venit din partea celor de la AM General, companie specializata in productia de vehicule grele, civile si militare. Parte a companiei AMC (American Motors Corporation), AM General a pus la punct un prim prototip in doar un an de zile, prototip care a satisfacut asteptarile armatei americane dupa cateva sesiuni de teste. AM General a inceput apoi sa produca modelul in serie mare – in 1984, doar pentru armata si cum initialele HMMWV erau prea complicate pentru vorbirea curenta, s-a ajuns la denumirea Humvee.Humvee – simplu si ingrozitor de robustEvident, un vehicul militar are nevoie de niste calitati cu totul aparte, iar Humvee-ul sintetizeaza esenta acestor calitati. Practic, masina – daca ii putem spune asa – este pe cat de simpla, pe atat de capabila. Cheia robustetii consta in ceea ce americanii au facut (si mai fac) si cu masinile de serie. Supradimensionare. Daca ai un ansamblu mecanic si toate componentele sunt supradimensionate pentru fortele la care sunt supuse, atunci sunt sanse mult mai reduse sa cedeze ceva, la un moment dat. Pe acest aspect se bazeaza intr-o mare masura tehnica lui Humvee. Rotile, puntile, transmisia si motorul sunt mai mari decat ar fi necesar, asa ca rar ajung sa cedeze, chiar si in conditii extreme de utilizare. In plus, suspensia independenta sustinuta de garda la sol foarte mare si sistemul de tractiune integrala cu diferentiale blocabile, permit abordarea terenurilor inaccesibile pentru o masina off-road obisnuita. Motorul – un V8 diesel de 6,2 litri, de exemplu, este conceput in asa fel incat poate merge chiar si aproape inundat, datorita unor solutii specifice cum ar fi plasarea cat mai sus a componentelor eletrice si a orificiului de admisie a aerului. Modelul are si alte solutii specifice uzului militar, cum ar fi un sistem propriu de umflare a anvelopelor. De asemenea, cele patru discuri de frana aferente rotilor nu sunt plasate pe butucul rotii, ci langa diferentiale (poate stiti aceasta solutie de la modelele Oltcit, ale caror discuri de frana din fata sunt plasate langa corpul diferentialului). Asta pentru ca furtunele/conductele de frana sa fie cat mai mici, mai compacte, pentru a nu fi expuse distrugerii. Cu o garda la sol foarte mare, pneuri speciale de off-road si transmisie extraordinar de robusta, Humvee-ul poate merge aproape peste tot.De-a lungul timpului, au fost create o gramada de versiuni ale lui Humvee, pentru operatiuni specifice: modele pentru transport de trupe si echipament, ambulante militare, modele dotate cu mitraliere, cu lansatoare de rachete, antene de receptie, radare, etc. Modelul nu a fost conceput cu blindaj, dar exista modele a caror caroserie a fost blindata si rezista la atacuri cu armament usor.Pentru public, Humvee-ul a atras atentia in special in timpul operatiunii Desert Storm din Irak (in 1990).Humvee-ul este in continuare in serviciul armatei americane, dar se vorbeste tot mai mult despre inlocuirea sa. Oficialii americani intentioneaza sa stabileasca carcateristicile unui nou vehicul militar de acest tip si ramane de vazut cine va reusi sa indeplineasca cerintele caietului de sarcini. Intre timp, Humvee isi face treaba foarte bine si a ajuns in dotarea mai multor armate din lume. Armata romana detine aproximativ 80 de exemplare. Aparitia versiunii civile - Hummer H1AM General a sesizat potentialul unui model civil pentru piata americana, asa ca incepand cu 1992 a inceput productia unui model strans legat de Humvee, dar oferit la vanzare “civililor”. Modelul a fost comercializat sub numele Hummer H1 si era produs pe aceeasi linie de asamblare cu versiunea militara, impartind multe dintre componente. Cu toate acestea, H1 era finisat separat si dispunea de modificari (minore) ale caroseriei. H1 a atras imediat atentia si a devenit favoritul celor ce vroiau sa impresioneze. Cu dimesiunile sale, aspectul rudimentar si extraordinarele capacitati off-road, H1 ajunsese o moda. E drept ca, la dimensiunile sale, masina nu este prea spatioasa. Habitaclul finisat sumar este intr-adevar mare, dar este dominat de o plansa de bord imensa si de tunelul inalt care gazduieste transmisia catre puntea spate. H1 a avut mai multe motoare si transmisii (automate) de- alungul carirei sale, unul dintre cele mai cunoscute fiind turbodiselul V8 de 6,5 litri si 300 CP (cuplul maxim - 740 Nm). A fost disponibil chiar si un V8 pe benzina, de 5,7 litri.H1 are o grada la sol de 41 cm, poate trece prin vaduri de apa adanci de 75 cm si este foarte stabil pe sosea si in off-road datorita in special latimii de 2,2 metri.Marca Hummer a fost vanduta in 1998 de catre AM General celor de la General Motors, desi primii au continuat sa produca masinile. Distribuite initial doar in America, masinile Hummer au fost apoi aduse si in Europa, prin retele specializate de importatori si dealeri.Productia modelului H1 a incetat in 2006, datorita scaderii cererilor si faptului ca imensele propulsoare diesel nu respectau normele de poluare care intrau atunci in vigoare. Au aparut insa noi modele, pe care le stiti: Hummer H2 si apoi modelul H3. Aceste modele au insa imaginea initiala Hummer doar la nivel de stil, fiind departe de aspectul rudimentar al lui H1. Sunt modele moderne, mai mici, confortabile, dar cu o buna imagine de marca.De ce v-am spus povestea celor de la Hummer, cand probabil multi dintre voi o stiu – in linii mari? Pentru ca Hummer are probleme mari in noile conditii ale pietei si ar putea avea loc schimbari mari pentru aceasta marca. General Motors nu ar zice “nu” unei posibile vanzari a acestui brand, iar indienii de la Mahindra si-au exprimat interesul. Iar daca General Motors nu o va vinde, fara indoiala ca vor exista schimbari si reorientari ale produselor Hummer.Ironie neintentionataLa sfarsitul anului trecut, un artist a avut ideea de a impodobi un Hummer H3 cu roti de… lemn. La propriu, roti de caruta, din lemn. Masina a fost expusa pe strada, langa o galerie de arta si a putut fi admirata de trecatori. Cei de la Hummer au spus ca imaginea reprezinta intr-un mod original statutul si popularitatea brand-ului, dar in conditiile in care asemenea SUV-uri nu mai sunt apreciate de cumparatori, iar vanzarile scad, imagine unui H3 cu roti de lemn este dezolant de realista.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.