De la acea noapte fatidica si pana astazi, istoricii si oamenii de stiinta au incercat sa elucideze misterul coliziunii care a cauzat moartea a peste 1500 de oameni.

Conform lui Brad Matsen, autor al romanului "Titanic's Last Secrets/Ultimele secrete ale Titanicului", eforturile savantilor au fost inutile, intrucat lucrurile au fost demult transate de catre insisi constructorii navei. Scriitorul sustine ca acestia au demarat la scurt timp de la tragedie o ampla investigatie confidentiala cu privire la noaptea de 10 aprilie 1912.

Expertii cooptati in cercetarile companiei producatoare au adunat suficiente dovezi cat sa poata demonstra ca vaporul s-a rupt in trei bucati, nu doua, si ca s-a scufundat mult mai repede decat a intuit James Cameron, regizorul filmului "Titanic". Faptul din urma a fost posibil din pricina niturilor necorespunzatoare si a carcasei fragile a vaporului.

Citeste si:

Erori si neglijenta

In plus, mai multe documente recuperate de la Harland & Wolff, santierul naval irlandez unde a fost proiectat si asamblat vasul, au dezvaluit o realitate incredibila - catastrofa nu s-a petrecut doar pe fondul incompetentei si erorii de proiectare, ci si din neglijenta. Inginerii, in ciuda faptului ca fusesera informati cu privire la starea partii exterioare, au dat aviz favorabil lansarii la apa a vaporului.

Cercetarile intreprinse de oficialitati, mai degraba formale, au concluzionat ca principalul vinovat a fost capitanul vaporului. Altfel, procesele intentate de familiile victimelor ar fi adus falimentul proprietarilor Titanicului, printre care si J.P. Morgan (magnat american, bancher si colectionar de arta, care a dominat peisajul financiar si industrial al vremii).