Dar cum orice raza de lumina este adesea eclipsata de o umbra adanca, la fel si muzica romaneasca tinde acum sa treaca printr-o perioada de stagnare si lipsa de inspiratie.

Nu v-ati saturat de atata muzica de club?

In ultimii ani, productiile muzicale romanesti au parcurs un drum impresionant de la melodii invechite pana la hit-urile cu care ne putem mandri acum peste hotare. Dar cum orice raza de lumina este adesea eclipsata de o umbra adanca, la fel si muzica romaneasca tinde acum sa treaca printr-o perioada de stagnare si lipsa de inspiratie.

Desigur, nu vorbesc aici de nume din industria muzicala care si-au definit un gen muzical pe care il dezvolta si il imbunatatesc ci vorbesc de acei artisti care au migrat repejor spre muzica de club cand au vazut ca prinde. Mi se pare normal sa ma intreb de ce un tip care canta reggae si caruia prietenii se pare ca ii spun Reggae machine o “arde” acum pe muzica de club, la fel cum ma intreb de ce jumatate din muzica de club abuzeaza de acordeonul care a avut mare succes in creatii marca Dj Rynno, Akcent sau Edward Maya?

Motivul pentru care in Romania nu exista varietate muzicala si toata lumea a sarit in club este ca sunt prea putini artisti care fac muzica din pasiune, prin comparatie cu cei care sunt in muzica doar ca sa nu munceasca intr-un birou. Pana acum cativa ani, muzica electronica avea cativa reprezentanti clari, si in plus mai existau cateva nume care aveau tangente cu acest gen muzical. Acum, insa toata lumea este experta in house. Si probabil cel mai suprator lucru este acela ca muzica provine doar din cateva surse.

Toata lumea stie ca daca vrei sa fii vedeta in momentul de fata, trebuie sa-ti faca muzica Play & Win, ca urmare, jumatate din melodiile pe care le ascultam suna a Play & Win. Si nu vreau sa spun in nici un fel ca cei trei baieti nu sunt talentati, ba chiar dimpotriva, ei sunt plini de talent insa daca fac muzica pentru zeci de oameni, inevitabil melodiile produse vor semana intre ele. Si iata ca asa vei ajunge in club sa ai impresia ca de la 11 noaptea pana la 3 dimineata ai auzit variatii ale aceleiasi melodii.

Citeste si:
Cătălin Cazacu, surprins în club cu o altă femeie. Ce a avut de zis...
Cătălin Cazacu, surprins în...

Apoi nu inteleg cum sa-ti pui numele ca dj pe o melodie pe care n-ai compus-o tu. Nu inteleg piese de genul: Dj X feat Y, produsa de Z. Pai daca Z a produs melodia, atunci care este contributia lui dj X? Danseaza? A achitat productia? Deci daca sunt dispus sa accept ca solistele sau solistii se duc la diversi producatori pentru negative, un dj care nu canta si nu produce nu inteleg ce sens are in titlul melodiei.

Acum ca mi-am prezentat nelamuririle, am sa incerc as vin si cu o explicatie la intrebarea: De ce face toata lumea muzica de club?

Ei bine, pentru ca din anii ‘80, cand a fost inventata muzica house a trecut destul de mult timp incat sa se dezvolte o serie de retete bine puse la punct care sa duca la realizarea unui hit. Adaugam aici ca inca din 1980 beat-ul a ramas cam acelasi, clap-urile vin in acelasi loc, cineii nu sunt foarte variati si iata ca deja un sfert de melodie este deja definit chiar dinainte sa ne apucam de treaba. Ma intreb cat mi-ar lua sa fac o sectiune de aproximativ 30 de secunde pentru o melodie de club. Voi face experimentul si iti voi spune la sfarsit, cand iti voi prezenta si rezultatul.

Citeste si:
Florin Cîțu, noul președinte al Partidului Naţional Liberal
Florin Cîțu, noul președinte...

Intorcandu-ne la muzica de club: bass-ul este si el in general destul de cunoscut, existand cateva tipuri de structuri care se tot recicleaza. La noi situatia s-a schimbat putin atunci cand Play & Win au adus un aer nou. Pacat ca aerul nou a acaparat toata atmosfera. Ca sa trag linie, muzica de club este bazata pe o multime de clisee, motiv pentru care este atat de des abordata. Ea necesita adesea mult mai putina inspiratie decat o melodie serioasa r’n'b sau rock.

Unde mai pui ca daca ii vine vreunui producator ideea de a folosi acordeonul si piesa lui devine un succes international, atunci 80% din producatorii din peisajul mioritic se apuca de lautarie de club. Uneori, te gandesti ca Romania este tara unde a venit originalitatea sa moara.

Sa facem o scurta trecere in revista: a facut David Deejay o melodie noua si interesanta de club, imediat au aparut dupa el inca o multime de productii similare semnate de diferiti dj. A aparut Inna cu Hot, imediat ce au mai urmat sute de piese in acelasi stil. A facut Edward Maya Stereo love, cum am inceput sa auzim acordeoane peste acordeoane. A facut dj Andi o piesa electro, cum au inceput toti sa faca electro. Cand au aparut Dj Rynno si Sylvia, toata lumea se pregatea de viori pe muzica electronica.

Citeste si:
Opinie: Ce s-a schimbat în noi, în timp de război?
Opinie: Ce s-a schimbat în...

Dar oare cum se face ca atunci cand Atb, Tiesto sau Armin fac cate o melodie nu urmeaza dupa ei sute de alti artisti cu acelasi sound? Oare chiar este nevoie ca un artist sa-si defineasca un stil de muzica incopiabil ca sa aiba ascultatori care sa nu fie astenizati de milioane de productii identice?

Oare artistii nu mai au identitate si se regasesc in muzica altora? Oare de ce in loc de acordeon n-o “dam” pe chitari electrice, tambal si mandolina? Oare de ce nu folosim o harpa sau mai bine, de ce nu ne facem orchestratia din gura? Orice, numai sa fie ceva diferit.

Imi dau seama ca nu am facut cine stie ce, insa daca mie mi-a luat 22 de minute sa fac 30 de secunde de melodie care aduce a club, nu cred ca unui producator serios i-ar lua prea mult.

Powered by


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.