Până acum, românii de la frontiera cu Ungaria treceau granița la vecini pentru cumpărături, însă, în ultimele luni, situația s-a inversat, după ce prețurile au explodat. Așa se face că în supermarketurile din Oradea găsim din ce în ce mai mulți unguri făcându-și proviziile. Chiar dacă și drumul costă, coșul de cumpărături tot este mai rentabil în România chiar și cu 30%. Mai mult, în prag de sărbători, în unele magazine din Ungaria, nu se găsesc zahăr și ulei.

Vecinii unguri trec frecvent granița să cumpere de la noi

De pildă, carnea de porc în Ungaria poate fi cumpărată cu 2.400 de forinți, iar în România cu 1.000. Și orezul este tot la jumătate de preț: 700 de forinți în comparație cu 1.400. Guvernul Orban a hotărât plafonarea prețurilor raportate la cele din luna noiembrie a anului trecut. În teorie, este o măsură care trebuia să ajute populația.

Dar binele nu a fost până la capăt, deoarece are un revers. Producătorii nu aprovizionează, iar produsele sunt insuficiente. Au fost cazuri când rafturile au fost goale și oamenii au întâmpinat greutăți în procurarea alimentelor.

Efectul

Populația are tendința să cumpere produsele cele mai ieftine, iar în aceste condiții maghiarii preferă să vină în România pentru a-și face proviziile. De exemplu, în Ungaria, prețul zahărului pudră a crescut cu 122% față de luna februarie, în vreme ce prețul laptelui cu un conținut redus de grăsime de 1,5% a crescut cu 90%.

Un kilogram de pulpă de porc se vinde în magazinele din România cu 20 de lei, iar la vecini trece de 32 de lei. De asemenea, și cozonacii sunt cu 7 lei mai scumpi în Ungaria, iar un litru de ulei e de la 9 lei.

Partea mai puțin bună este că ce e mai ieftin decât în România nu se mai găsește nicăieri. Inflația din Ungaria a ajuns la 22,5%, fiind cea mai mare din Uniunea Europeană și are toate șansele să ajungă la 25% până la finalul anului.


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 24 Decembrie 2022 - 09 : 12

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.